پنجشنبه 7 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پند تاريخ و جنبش سبز برای حاکمان، م. اميدوار

بسياری پيرامون سير تحولات تاريخ بر اين باورند که تاريخ مجموعه ای از تکرارهاست. دير يازود سرنوشت حکومت قبل برای حکومت فعلی هم رقم خواهد خورد يا به قولی اگر حکومت ماندنی بود به شما نمی رسيد.
نگارنده بر اين باور است که چند عامل مهم باعث چنين رخداديست:

اول. نسلهای بعد از دوران عبور چون تجربه حکومت پيشين را ندارند بر اين باورند که تغيير کامل حکومت باعث رفع مشکلات خواهد شد. البته اين کلی نگری در ابتدا هميشه با مخالفت متفکران زمان خود روبرو می گردد اما با افزايش فشار ظلم و استبداد که طبيعت حکومتهای مطلقه دينی يا غير مذهبی همه اين دلالتها و تئوريهای روشنفکری قدرت خود را در مقابل به اصطلاح فشاری که بر مردم آن جامعه قرار دارد از دست می دهد و درنهايت اين انقلابهای خشن و در نهايت بدون نتيجه است که روی می دهد و به قولی بعد از سپری شدن مدتی معمولا کوتاه باز همان آش است و همان کاسه فقط گاه لباس حکما تغيير يافته است و اين سيکل باز هم تکرار خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دوم. حکومتهای انقلابی که بر پايه هيجانات توده مردم قدرت را دردست می گيرند طبيعتا بعد از مدتی با کنار زدن همه صداهايی که خود تصوری از غير خودی از آنها دارند تبديل به يک حکومت کاملا استبدادی و مطلق می گردند که باز هم طبيعت اينگونه حکومتها اقتضا می کند در زمان مشخص پرده از استبداد صغير خود برداشته و وارد مرحله استبداد کبير خود شوند و اين همان آغاز سير سرنگونی آن حکومت است که تاريخ نشان می دهد دير يا زود گريبان گير همه حکومتهای تک صدايی در سراسر دنيا خواهد شد.

سوم. حکومتهايی که بعد انقلابها و جنبشهای با خشونت يا کم خشونت که بر پايه هيجانات انقلابی مردم سرکار آمده اند پس از اجبار به ورود به مرحله استبداد کبير سعی می کنند از سرنوشت حکومتهای پيشين پند بگيرند تا عمر حکومت خود را طولانی تر کرده يا به قول خودشان مادام العمر نمايند، اما مسئاله اينجاست که به خاطر طبيعت حاکمان مستبد، مخصوصا حاکمانی که خود را منتصب به حکومت الهی ميدانند اجازه نمی دهد واقعيت علل شکست حکومتهای پيش از خود را باور کنند و اين اشتباه استراتژيک باعث تسريع در سير نابودی آن حکومت می شود.

چهارم. حاکمان استبداد پيشه گويا در يک سيستم طبيعی و تکراری يا بر حسب جبر روزگار بعد از مدتی کوتاه يا ميان مدت همه شعارها و آرمانهايی که باعث حرکت مردم به سوی سرنگونی حکومتهای پيشين شده بود را فراموش می کنند و دقيقا همان اشتباهاتی را تکرار می کنند که پيشينيان انجام دادند و اين باعث سرنگونی آنها شد و ايشان را هم دير يا زود سرنگون خواهد کرد.

حال جنبش سبز ايران نه برای بر اندازی دين است و نه برای براندازی نظام که اين جنبش مجموعه ای از نزديکترين ياران امام(ره) است و دلسوزترين مردان و زنان ايران و اين جنبش در آغاز تنها و تنها خواستار باز گرداندن حکومت ايران به مسير صحيح است و اصلاح اشتباهات و اشکالاتی که گاه لازمه حکومتهای انقلابی در آغاز بوده است. اين جنبش هشداری است برای حاکمان ظالم و مستبد زمان که نگذاريد اشتباهات حکومت شما کشور را به سمت انقلابی کور و سرشار از هيجانات مهار نشدنی سوق دهد و همه دستاوردهای آن انقلاب بزرگ ۵۷ راکه برای استقلال بود و آزادی و به قول امام (ره) برای جمهوری اسلامی نه يک کلمه کم و نه يک کلمه زياد به ورطه حکومت در نام اسلامی بياندازد که در آن به نام خدا و با شمشير اسلام ياران خدا و فرزندان ميهن را نابود کند.
جنبش شما را و يارانتان را که نه از روی کينه شايد تنها از روی بی اطلاعی به قتل و جنايت و کشتار در حق مردم همين کشور و فرزندان همين انقلاب سوق داده است هشدار می دهد که دير نيست زمانی که ظالمان زمان به لعنت اخروی و دائمی دچار شوند و اين مردم آزادی خواه هستند که در نهايت به ياری خدا پيروز خواهند بود.
بياييد اجازه ندهيم که بازهم شمشيری که پيامبر برای گسترش عدل و آزادی بر آورد وسيله قتل و کشتار و جنايت در حق مردمی باشد که نزديکترين دوستان پيامبر(ص) و آل اويند.
هميشه اين واقعيت را در خاطر خود داشته باشيم که تاريخ همه ما را به قضاوت خواهد نشست و آنگاه گناه يزيد از شمر کمتر نخواهد بود حال هرچه توجيه و دليل بياورد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016