شنبه 9 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد خاتمی: نبايد بگذاريم کار به جايی برسد که تقاضاها از درون کشور به بيرون نظام برود، ايلنا

- عده‌ای جز به خشونت نمی‌انديشند و عمل نمی‌کنند
- برخی افراد، انحرافات بوجود آمده را عين نظام قلمداد می‌کنند


ايلنا: رئيس دولت اصلاحات با مروری بر اعتقادات و منش امام راحل، اعتقاد راسخ معمار کبير انقلاب اسلامی بر عدم تجسس در امور شخصی مردم و ايمن بودن افرادی که حتی به نظام و خدا اعتقاد ندارند تا زمانی که دست به سلاح نبردند را يادآور شد و نسبت به خطای تحليل شرايط موجود کشور هشدار داد.
به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمی در ديدار اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران را تشکلی دانست که در کوران حوادث سال‌های اخير ، همواره توانسته با تکيه بر اصل دين‌داری و با حرکت در چارچوب نظام و قانون اساسی خودرا حفظ کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد : وقتی برای انجمن اسلامی دانشجويان که برآمده از متن دانشگاه است، سوالات جدی پيرامون مسائل اخير پيش می‌آيد، پيداست که جامعه ما با بحران مواجه شده است.
رئيس بنياد باران تاکيد کرد: اگر در امروز و درشرايط فعلی دچار خطای در تحليل شويم ، در آينده دچار مشکلات جدی خواهيم شد.
رئيس دولت اصلاحات با بيان اينکه اگر ما که به اصل نظام اعتقاد داريم ، نتوانيم حرف نزنيم ، ديگران که اعتقادی ندارند، دست به عمل خواهند زد و نتيجه عمل آنها چيزی نيست که مطلوب ما باشد.يادآور شد: نبايد بگذاريم کار به جايی برسد که تقاضاها از درون کشور به بيرون نظام برود.
خاتمی همچنين با اشاره به فرمان ۸ ماده‌ای امام راحل ، تصريح کرد: هيچ کس حتی دستگاههای امنيتی ، حق تجسس در امور شخصی افراد را ندارد و حتی با بهانه‌های امنيتی نيز نمی‌توان به امور خصوصی شهروندان وارد شد و در آن تجسس کرد.
رئيس جمهور سابق کشورمان با اشاره به مسير اصلاحات و حرکت آن در چارچوب نظام جمهوری اسلامی گفت معيار‌های يک نظام مطلوب مردمی در الگوی جمهوری اسلامی جمع شده است و بزرگترين رسالت ما اين است که نظامی را به وجود بياوريم که بشر در آن آزادی و پيشرفت و عدالت ببيند و ما اعتقاد داريم که با همين قانون اساسی می‌توان در همين مسير ادامه داد.
وی با اشاره به سه برش از زندگی امام خمينی (ره) که دقت در آن می‌تواند برای شرايط فعلی رهگشا باشد گفت: در ابتدای شکل‌گيری جمهوری اسلامی و پيش از انقلاب اسلامی، امام خمينی (ره) با توجه به وجود گروه های غير دينی و بعضا مارکسيست که در ميان مردم وجود داشتند همواره بر اين نکته تاکيد داشتند که در نظام جمهوری اسلامی حتی افرادی که ضد خدا و ضد دين هم باشند، تا زمانی که دست به سلاح نبرده باشند و توطئه نکنند، ايمن هستند.
خاتمی افزود: بعد از انقلاب نيز به علت شرايط جنگ و ترور، بعضا رويدادهايی را داريم که امام در واپسين سالهای پر برکت عمرشان با اشاره به آنها فرمودند که آنها استثنائاتی بودند که به خاطر جنگ و شرائط ويژه پيش آمدند و بنا داريم که همه به قانون برگرديم .
رئيس دولت اصلاحات يادآور شد:امام همواره بر حضور و فعاليت گرايش‌ها و سلايق مختلف اصرار داشتند؛به طور مثال خود امام (ره)تاکيد داشتند که مجمع روحانيون مبارز در کنار جامعه روحانيت مبارز فعاليت داشته باشد.
رييس موسسه بين المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها تاکيد کرد که ما به هيچ عنوان طرفدار خشونت نيستيم، در مقابل عده‌ای جز به خشونت نمی‌انديشند و عمل نمی‌کنند.
وی در پايان اين ديدار در تبيين مجدد اصول اصلاحات گفت ما همچنان اصلاحات را بر مبنای دين می دانيم، مبدا هويتی خود را انقلاب اسلامی، و چارچوب حرکت خود را جمهوری اسلامی می‌دانيم، اما اعتقاد داريم که در عمل، انحراف‌هايی وجود دارد که با همان معيارهای دينی و انقلابی بايد اصلاح شوند.
خاتمی خاطر نشان کرد: متاسفانه گاهی برخی اين انحرافات را عين نظام قلمداد می کنند. ما همچنان در مقام نقد قدرت موجود باقی می‌مانيم، البته در چارچوب جنبشی که اسلام و نطام و انقلاب را قبول دارد.
گفتنی است در اين ديدار اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران پيرامون فضای سياسی کشور، راهکار های برون رفت از شرايط فعلی ، آينده اصلاحات ،وضعيت سياست خارجی و امنيت ملی ، فضای امنيتی حاکم بر دانشگاه‌ها و بازداشت فعالان سياسی سخنانی را ايراد کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016