جمعه 3 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبرگزاری های بين المللی: ايران وجود تاسيسات ديگری برای غنی سازی اورانيوم را فاش کرد، بی بی سی

اخبار غير رسمی حاکی از آن است که ايران وجود يک مرکز ديگری غنی سازی اورانيوم را فاش کرده است.

روز جمعه، ۲۵ سپتامبر (۳ مهر)، برخی خبرگزاری بين المللی گزارش کردند که مقامات ايرانی در نامه ای به محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، اعلام داشته اند که علاوه بر تاسيسات غنی سازی اورانيوم در نطنز، تاسيسات ديگری را نيز برای اين منظور در اختيار دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرگزاری ها گفته اند اين اطلاعات از ديپلمات ها و مقامات نزديک به آژانس بين المللی انرژی اتمی، "که خواسته اند نام آنان ذکر نشود"، به دست آمده است اما منابع رسمی آژانس يا مقامات دولتی ايران هنوز در اين مورد اظهار نظری نکرده اند.

در اين گزارش ها آمده است که ظاهرا نامه ايران در مورد وجود تاسيسات ديگری برای غنی سازی اورانيوم روز دوشنبه اين هفته تسليم مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی شد.

گزارش مربوط به اعلام وجود مرکز دوم غنی سازی اورانيوم در ايران در حالی انتشار می يابد که روز گذشته، يک عضو سازمان مجاهدين خلق ايران از وجود مراکزی در ايران خبر داد که، به گفته او، به طور محرمانه مشغول فعاليت در زمينه های مرتبط با توليد تسليحات اتمی هستند.

همچنين، روز سه شنبه اين هفته، علی اکبر صالحی، که به تازگی به سمت رئيس سازمان انرژی اتمی ايران منصوب شده، خبر داد که نسل جديدی از سانتريفوژها در ايران در دست ساخت است که، به گفته وی، قدرت جداکنندگی به مراتب بالاتری را نسبت به سانتريفوژهای قبلی دارد.

آقای صالحی افزود که دستگاه های جديد در حال آزمايش است و ابراز اميدواری کرد که به زودی "اخبار مسرت بخشی" را در اين مورد انتشار دهد.

معمولا دولت محمود احمدی نژاد خبر پيشرفت در زمينه غنی سازی اورانيوم را به عنوان مژده ای برای ملت ايران انتشار می دهد و مراسمی را هم به نشانه شادمانی برپا می کند.

انتشار گزارش وجود مرکز ديگری برای غنی سازی اورانيوم تنها چند روز پيش از آغاز مذاکرات ايران و گروه ۱+۵، متشکل از اعضای دايم شورای امنيت و آلمان، منتشر می شود که قرار است با حضور نمايندگان دو طرف از روز اول اکتبر در ژنو آغاز شود.

درخواست توقف غنی سازی
گروه ۱+۵ خواستار تعليق فعاليت غنی سازی اورانيوم در ايران است که به گفته مقامات ايرانی، در تاسيسات غنی سازی اورانيوم در نطنز جريان داشته است.

شورای امنيت سازمان ملل با تصويب قطعنامه هايی از ايران خواسته است فعاليت در زمينه غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق در آورد و برای وادار ساختن جمهوری اسلامی به اجرای اين قطعنامه ها، برخی تنبيه های بين المللی را نيز عليه اين کشور به اجرا گذاشته است.

کشورهای غربی گفته اند که در صورتيکه جمهوری اسلامی به زودی با خواست جامعه جهانی موافقت نکند، تحريم های شديدتری عليه ايران به تصويب شورای امنيت می رسد و برخی منابع غربی، از جمله تحريم صادرات بنزين به ايران را مطرح کرده اند.

جمهوری اسلامی قطعنامه های شورای امنيت را غيرقانونی اعلام کرده و با رد اتهام تلاش برای دستيابی به اسلحه اتمی، بر ادامه غنی سازی تاکيد نهاده است.

در صورتيکه خبر وجود تاسيسات غنی سازی ديگری در ايران صحت داشته باشد، معلوم نيست آيا مقامات جمهوری اسلامی براساس تعهدات خود در چارچوب پيمان منع گسترش جنگ افزارهای اتمی، در زمان مقرر در صدد اطلاع رسانی به آژانس بر آمده اند و يا اينکه اين تاسيسات از قبل فعال بوده و انتخاب زمان حاضر برای خبررسانی انگيزه ديگر داشته است.

در حاليکه شرايط سياسی داخلی ايران در ماه های پس از انتخابات بحرانی و گرفتار بی ثباتی توصيف شده است، برخی منتقدان دولت گفته اند که مقامات جمهوری اسلامی ممکن است از تشديد اختلاف با جامعه جهانی بر سر مساله هسته ای استقبال کنند و بکوشد از فشارهای خارجی بر ايران به منظور فراخوانی مردم به وحدت و حتی به عنوان بهانه ای برای شدت عمل بيشتر در برابر مخالفان بهره برداری کند.

در مقابل، اين نظر هم مطرح شده است که شايد جمهوری اسلامی به منظور حل اختلاف خود با جامعه جهانی، در صدد ارائه اطلاعات شفاف تری در مورد برنامه های هسته ای خود برآمده باشد به خصوص اينکه به نظر می رسد که روسيه، که حامی اصلی دولت ايران محسوب می شده، اخيرا امکان توافق با قطعنامه جديدی از سوی شورای امنيت را مردود ندانسته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016