سه شنبه 31 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رئيس‌ سازمان انرژی اتمی ايران: ۹۷ درصد نيروگاه اتمی بوشهر تکميل شده است، ايلنا

- در پروژه‌هايی که توسط آژانس در ايران اجرا می‌شوند، شاهد حمايت مالی مستقيم برخی کشورهای اروپايی هستيم
- صدور بيانيه آژانس عليه اسرائيل، آن هم در روز قدس، از الطاف الهی بود
- کمک‌های روسيه به ايران،‌ دست تقدير است.


ايلنا: رئيس سازمان انرژی اتمی ايران با رضايت‌بخش دانستن همکاری‌های اتمی روسيه با ايران، اظهار داشت: روس‌ها،‌ چند دهه پيش در ورود صنعت ذوب‌اهن به ايران نقش اساسی را داشتند و اکنون نيز دست تقدير است که با همکاری اين کشور که در خاطره ملت ما ثبت خواهد شد، شاهد انتقال تکنولوژی هسته‌ای به ايران باشيم و از اين بابت ما از روسيه تشکر می‌کنيم.
به گزارش خبرنگار ايلنا،‌ علی‌اکبر صالحی در نشست خبری صبح امروز خويش، اظهار داشت: با توجه به آخرين بازديدی که از نيروگاه اتمی بوشهر داشتيم،‌ بايد اعلام کنم که ۹۷ درصد مراحل آماده‌سازی و آغاز به کار نيروگاه اتمی بوشهر به پايان رسيده است و در حال مراحل نهايی تست تجهيزات نيروگاه هستيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: مرحله تست بسيار حساسی را در پيش داريم که احتمالا يک ماه طول می‌کشد و بايد تجهيزات در فشار ۲۵۰ آتمسفر تست شوند تا ميزان کارآمدی آنها مشخص شود و در صورت موفقيت در اين تست،‌ کار مهمی باقی نمی‌ماند.
صالحی با تاکيد بر اينکه از نظر ايران زمانی که مخزن اصلی نيروگاه سوخت‌گذاری شود، نيروگاه آماده بهره‌برداری است، ادامه داد: در مورد زمان راه‌اندازی نيروگاه با روس‌ها توافق کرده‌ايم ولی چون ممکن است مشکلاتی در مسير راه‌اندازی پيش آيد،‌ از اعلام اين زمان خودداری می کنم.
وی خاطر نشان کرد: در صدد هستيم که با توجه به قانون مصوب مجلس،‌ نيروگاه‌های جديدی را تاسيس کنيم که در اين زمينه مذاکرات اوليه شروع شده است. خيلی قول نمی‌دهم ولی در مجموع خوش‌بين هستم که اين مذاکرات به نتيجه برسد.
رئيس سازمان انرژی اتمی ايران گفت: اميدواريم در ساخت اين نيروگاه‌های از همکاری روس‌ها نيز بهره‌مند باشيم.
وی افزود: در حوزه بهره‌گيری از نتايج فناوری هسته‌ای در کشاورزی،‌ صنعت و پزشکی اقداماتی را آغاز کرده‌ايم و قصد توسعه صنعت هسته‌ای کشور در حوزه‌هايی مانند شتاب‌دهنده‌های مختلف و گداخت هسته‌ای (فيوژن) را داريم.
صالحی ادامه داد: در زمينه راديو داروها نيز با توجه به اينکه رآکتور تحقيقاتی تهران به عنوان تامين‌کننده اصلی نيازمند سوخت با غنای ۲۰ درصد است،‌ مذاکراتی را با کشورهای دارای سوخت مدنظر شروع کرده‌ايم که پاسخ‌های اوليه نيز دريافت شده است.
وی اظهار داشت: در حوزه ايمنی انرژی نيز اميدواريم با تدوين پيش‌نويس قانون فراگير انرژی و تصويب نهايی آن،‌ شاهد دستيابی به يک ساز و کار مشخص باشيم و وضعيت به گونه‌ای باشد که سازمان انرژی اتمی، هم ناظر و هم مجری نباشد،‌ بلکه يک مجری بی‌طرف و فراگير در حوزه ايمنی تاسيسات انرژی اتمی فعال شود.
رئيس سازمان انرژی اتمی ايران دوران جديد کاری خويش را دوران تثبيت فعاليت‌های اتمی دانست و ضمن تقدير از فعاليت‌های روسای پيشين سازمان ( سحابی،‌ امرالهی و آقازاده)‌، گفت: ما در آينده روی تحقيق و توسعه تمرکز بيشتری خواهيم داشت و مثلا در حوزه سانتريفوژها که اکنون قدرت جداکنندگی ۲/۱ داريم، در مسير دستيابی به قدرت ۵ هستيم و رسيدن به قدرت جداکنندگی ۱۰ را نيز دور از دسترس نمی‌دانيم.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تعداد سانتريفوژهای فعال ايران، گفت: عدم اعلام تعداد سانتريفوژهای فعال از حقوق حاکميت ملی ماست و ضرورتی برای اعلام آن نمی‌بينم و آژانس انرژی اتمی با توجه به دريافت خويش،‌ اين تعداد را اعلام می‌کند.
صالحی درباره حذف پيش‌شرط تعليق غنی‌سازی از دستورکار آمريکا و ساير طرف‌های درگير در پرونده هسته‌ای ايران و واکنش ايران به اين موضوع در گفت‌و‌گوهای ايران و گروه ۱+۵ در آنکارا،‌گفت: اطلاعاتی که من دارم نشان‌دهنده‌ آن نيست که اين مذاکرات در ترکيه برگزار می‌شود ولی بايد بگويم که تعيين پيش‌شرط به معنای روشن‌بودن نتيجه مذاکرات بود و نماينده ايران در مذاکرات حضوری جدی خواهند داشت.
وی در پاسخ به انتقادی مبنی بر اينکه بيش از حد به روس‌ها خوشبين است و سه سال است که تاريخ بهره‌برداری به تعويق افتاده است،‌ اظهار داشت: نيروگاه اتمی بوشهر يک نيروگاه اتمی منحصر بفرد در جهان است و در آينده هم چنين نيروگاهی نخواهيم داشت. از ۵۰ هزار تن تجهيزات اين نيروگاه،‌ ۱۲۵۰۰ تجهيزاتی است که مربوط به دوران مسئوليت آلمانها برای راه‌اندازی نيروگاه است و در واقع تکنولوژی غربی است و بقيه تجهيزات، تکنولوژی شرقی است.
رئيس سازمان انرژی اتمی ايران افزود: تلفيق اين دو تکنولوژی بسيار مهم و حساس بود و شايد اگر در آغاز ،‌ از تکنولوژی غربی صرف‌نظر می‌کرديم و نيروگاه جديدی می‌ساختيم، زمان کمتری صرف می‌شد.
وی گفت: البته در کنار اين مشکلات،‌ دستاوردهای زيادی مانند تربيت نيروی انسانی و وقوف به جزئيات اين تکنولوژی داشتيم و و در مجموع ما بين زود راه‌انداختن اين پروژه و داشتن يک نيروگاه ايمن، دومی را ترجيح می‌دهيم.
صالحی ادامه داد: ما اکنون مسائلی مانند عدم ارسال تجهيزات نداريم و بايد دقت داشت که متوسط زمان ساخت يک نيروگاه در جهان، ۸ سال است و حتی کشوری مانند برزيل که مشکلات سياسی و تعامل با جهان را ندارد،‌ نيروگاهی دارد که ۱۵ سال ساخت آن طول کشيده است.
وی اظهار داشت: بايد منصفانه نگاه کرد و بدانيم که فقط مشکلات سياسی مطرح نبوده و مسائل فنی و مالی نيز در وفقه اين روند موثر بوده‌اند.
وی در مورد راه‌اندازی نيروگاه دارخوين که قرار بود به عنوان يک پروژه کاملا بومی اجرا شود،‌ گفت: بومی‌بودن اين پروژه بدان معناست که در طراحی و تامين تجهيزات، فرايند کاملا توسط متخصصان داخلی انجام شود و اميدواريم در طول يک‌دهه آينده اين امر محقق شود.
صالحی گفت: البته ما پيش از آن در مسير راه‌اندازی رآکتور تحقيقاتی ۴۰ مگاوات در اراک حرکت کرديم که آژانس هم از آن بازديد کرده و اميدواريم با توجه به روند مطلوب انجام کار،‌ در موعد تعيين‌شده به بهره‌برداری برسد.
رئيس سازمان انرژی اتمی ايران درباره تصويب پيشنهاد ايران مبنی بر ممنوعيت حمله‌ به تاسيسات اتمی در بيانيه آژانس انرژی اتمی گفت: اين موضوع نشان داد که ايران در مجامع بين‌المللی تنها نيست و اعلام اين موضوع به همراه صدور بيانيه عليه رژيم صهيونيستی، ضربه جدی به اين رژيم وارد کرد و البته اين رژيم،‌ عليرغم اعلام قبلی مبنی بر پايبندی به بيانيه‌های آژانس،‌ بلافاصله خلاف آن عمل کرد و همه را رد کرد.
وی درباره ميزان شفاف‌بودن برنامه‌های هسته‌ای ايران، گفت: گزارش اخير البرادعی نشان داد که در مورد پادمان‌ها هيچگونه ابهامی وجود ندارد و در مورد مطالعات ادعايی نيز حتی آژانس هم نمی تواند ادعای غربی‌ها را تاييد کند.
وی خاطر نشان کرد: اکنون به جای قدرت منطق، منطق قدرت حاکم شده است و به جای اينکه سراغ دارندگان سلاح هسته‌ای بروند، به ما که نه از لحاظ ايدئولوژيک به داشتن سلاح اعتقاد داريم و نه چنين سلاحی داريم،‌ فشار می‌آورند که نبايد داشته باشيد.
صالحی گفت: مثلا سال‌ها پيش گزارشی منتشر شد که کره‌جنوبی تا ۷۰ درصد غنی‌سازی کرده است و يا مشابه چنين امری در يکی‌ از کشورهای دوست و مسلمان اتفاق افتاد ولی چنين موضوعاتی را مورد توجه قرار ندادند و در مقابل چند سال روی غنی‌سازی ۴۰ درصدی ايران که وارداتی هم بود،‌ مانور دادند.
وی در مورد احتمال دريافت غرامت از روسها به دليل تاخير در راه‌اندازی نيروگاه اتمی بوشهر، گفت: اصلا در وادی غرامت و ديرکرد نيستيم.
وی در پاسخ به سوالی درباره نحوه نظارت آژانس بر نيروگاه اتمی بوشهر ، گفت: اين مسئله مانند هر نيروگاه ديگری در جهان و در چارچوب مقررات تعيين‌شده در حال انجام است.
رئيس سازمان انرژی اتمی ايران درباره واکنش ايران به تحريم‌های احتمالی، گفت: دستاوردهای کلان دهه‌های اخير در حوزه‌های علمی نشان می‌دهد که تحريم موثر نبوده و نخواهد بود.
وی در واکنش به سوالی درباره تفاوت نظر آژانس و گروه ۱+۵ با نگاه ايران در مورد پروند هسته‌ای و لغو برخی همکاری‌های فنی ايران و آژانس، گفت: اطلاعی از لغو برخی همکاری‌ها ندارم و اساسا آنچه در عالم افکار است با واقعيت تفاوت دارد. به عنوان نمونه در برخی پروژه‌های تربيت نيروهای انسانی که توسط آژانس انرژی اتمی در ايران اجرا می‌شود، شاهد حمايت مالی مستقيم برخی کشورهای اروپايی هستيم.
وی در واکنش به انتقاد مجدد از خوشبينی به روسيه که با استناد به سوابق تاريخی روسيه در مورد ايران،‌ نگاه اخير جامعه به روسيه که متاثر از تحولات انتخابات ايران است و توافق روسيه و آمريکا درباره طرح سپر موشکی طرح شد، گفت: بايد منصف باشيم. غربی‌ها که ول کردند و رفتند. غربی‌ها که قرار بود اين نيروگاه را بسازند، به هيچ تعهدی پايبند نيستند ولی روسها دارند اين نيروگاه را می‌سازند.
صالحی درباره سوال خبرنگاری که هدف غرب را از مذاکره آتی، بررسی پرونده اتمی ايران دانست و گفت ايران به اين درخواست چه واکنشی نشان می‌دهد، خاطر نشان کرد: چارچوب مذاکره از ديدگاه ما، همان بسته پيشنهادی است.
وی در مورد نظر ايران درباره اجرای پروتکل الحاقی گفت: اين موضوع الان از دستور کار ايران خارج شده است و بستگی به نظر نظام دارد که آينده چه تصميمی درباره آن می‌گيرد.
وی با اشاره به اينکه برخی کشورهای عضو هم اين پروتکل را نپذيرفته‌اند، ادامه داد: ما دو سال و نيم اين پروتکل را به صورت داوطلبانه اعمال کرديم و آژانس از همه جای کشور بازديد کرد و اين کار هم با نيت شفاف‌سازی و اثبات حسن نيت انجام شد اما در نهايت ديديم که غرب چه جواب بدی به اين رفتار داد.
رئيس سازمان انرژی اتمی ايران در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال تهديد نيروگاه‌ و تاسيسات هسته‌ای ايران توسط رژيم صهيونيستی،‌گفت: اسرائيل عددی نيست که ايران کار را انجام دهد و به مردم اطمينان می‌دهيم که حمله هسته‌ای در کار نيست.
وی افزود: البته ما هر تهديدی را جدی می‌گيريم و تمامی تمهيدات لازم را انديشيده‌ايم و در همين زمينه سازمان پدافند غيرعامل فعاليت‌های بسياری را برای حراست از نيروی انسانی و تاسيسات سازمان انرژی اتمی انجام داده که در آينده برخی از اين موارد به اطلاع مردم می‌رسد.
صالحی در پاسخ به سوالی درباره تمايل کشورهای منطقه و همسايه به راه‌اندازی نيروگاه‌های اتمی و واکنش ايران به اين موضوع، گفت: قبلا کشورهای غربی به ما می‌گفتند که با وجود وفور منابع نفت و گاز،‌ چه نيازی به انرژی اتمی داريد ولی اکنون کشورهايی مانند امارات و عربستان هم در اين زمينه وارد شده‌اند و ما هم از اين موضوع استقبال می‌کنيم.
وی گفت: ايران از کشورهای همسايه بخصوص کشورهای حوزه خليج فارس برای بازديد از تاسيسات خود دعوت می‌کند و در زمينه تبديل اورانيوم و آموزش نيروی انسانی ما آمادگی ارائه خدمات داريم.
وی افزود: امارات هم به اين موضوع وارد شده است ولی بايد بگويم که ايجاد زمينه‌های فنی و منابع انسانی گسترده‌ای نياز دارد که در اين حوزه،‌آماده همکاری هستيم.
در ادامه خبرنگار ايلنا با اشاره به توضيحات رئيس سازمان انرژی اتمی ايران درباره تصويب پيشنهاد اتمی ايران در آژانس مبنی بر ممنوعيت حمله به تاسيسات اتمی،‌ از صالحی پرسيد که چرا در حالی که اين پيشنهاد حتی در کميته کشورهای غيرمتعهد هم تصويب نشده و صرفا در بيانيه آژانس اعلام شده است،‌ اعلام می‌کنيد که تصويب شده و آن را نشانه قدرت بين‌المللی ايران اعلام می‌کنيد. صالحی در واکنش گفت: من هم اعلام کردم که در بيانيه آمده است. اساسا چون اگر قرار بود به صورت قطعنامه ارائه شود،‌ ممکن بود کشورهای غربی بحث عدم اقدام را مطرح کنند و کل موضوع منتفی شود، با هوشمندی ترجيح داديم که به صورت بيانيه با پشتوانه اجماع باشد. البته پرداختن به اين موضوع در بيانيه و همزمانی آن با صدور بيانيه آژانس عليه اسرائيل، آنهم در روز قدس را از الطاف الهی می‌دانم.
وی در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايلنا، مبنی بر اينکه هدف ايران از پرداختن به موضوعات کلی مانند خلع‌سلاح اتمی و منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی که در ۵۰ سال گذشته هم مطرح بوده‌اند،‌ چيست و در شرايطی که برخی منابع غربی، بسته پيشنهادی ايران را مسخره کرده‌اند،‌ چگونه انتظار دارند به يک راهبرد عملی و سودمند برای ايران برسند،‌ گفت: بحث هايی که در بسته پيشنهادی ايران مطرح شده است،‌ همان اهدافی است که در برنامه هزاره سوم سازمان ملل هم بدان اشاره شده و مورد تصويب هم قرار گرفته است و ما در مسئله هسته‌ای،‌ متهم نيستيم و خودمان را مجرم و يا متهم نمی‌دانيم.خود را محق می‌دانيم و می‌دانيم چکار می‌کنيم،‌ در اين مسير حرکت می‌کنيم.
صالحی در پايان به تصويب چند پيشنهاد ايران در اجلاس اخير سازمان بين‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد: در اين جلسه پيشنهادات ايران مانند حفظ اطلاعات محرمانه کشورها توسط پرسنل دبيرخانه آژانس،‌ درج نظرات کشورها در گزارش سالانه آژانس، تاکيد بر اطمينان آژانس درباره اطلاعات دريافتی از منابع بيرونی و راه‌اندازی آزمايشگاه مشابه آزمايشگاه وين در کشورهای در حال توسعه،‌ مصوب شد.
رئيس سازمان انرژی اتمی ايران اظهار اميدواری کرد در دوره مديريت جديد آژانس بين‌المللی انرژی اتمی‌، همکاری‌های فيمابين گسترش يابد و با اشاره به پذيرش دعوت ايران از سوی آمونو ( دبيرکل جديد آژانس)‌،‌ به زودی شاهد سفر وی به ايران باشيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016