شنبه 7 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

متکی: اگر غرب روش خود را تغيير دهد ايران شجاعت تعامل با آن را دارد، ايرنا

اصفهان - وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران گفت: ‌اگر غرب روش خود را تغيير دهد، دولت ايران شجاعت تعامل با آنان را دارد.

"منوچهر متکی" شبانگاه جمعه در گفتگو با خبرنگار ايرنا در اصفهان که به مناسبت "هفته دولت" انجام شد، افزود:‌ جمهوری اسلامی ايران در ساليان گذشته نشان داده که از ظرفيت متفاوتی برای تعامل با ديگران برخوردار است.
وی با بيان اينکه در دوره های مختلف گفت و گوهای سازنده ميان ايران و غرب انجام شده است، اظهار داشت: نکته مهم اين است که واقعيت،حقانيت و مواضع مستقل ايران کمتراز سوی غرب به رسميت شناخته شده و حتی در مواقعی از اهرم تهديد ، تخريب و تبليغات سو عليه جمهوری اسلامی استفاده شده است.
وزير امورخارجه کشورمان تصريح کرد:دولت نهم در چهارسال گذشته با شجاعت در برابر تهديدات و تخريبهای دشمنان ايستادگی کرد و اينک نوبت غرب است تا يافته های خود را بررسی کند زيرا اين فرصتی برای بازنگری آنها در رفتارشان است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی گفت: ‌غرب در دوره جديد چنانچه اراده سياسی لازم را داشته باشد می تواند يک تعامل سازنده و برخلاف تخريب و تهديدهای گذشته در پيش بگيرد که در اين صورت شجاعت دولت ايران را در استقبال از يک تعامل سازنده خواهد ديد.
وی تاکيد کرد:‌ دور جديد گفت و گوهای ايران و غرب می تواند بر اين چارچوب استوار باشد.
وی با اشاره به اينکه نحوه رفتار دولت دهم بستگی مستقيم به طرز تعامل غرب با نظام جمهوری اسلامی دارد ، افزود: آمريکا نيز با دوران جديدی روبرو است، شکست خوردگان و گروه های افراطی بخشی از فشاری هستند که از داخل به دولت اوباما وارد می شود و در خارج نيز کشورها روابط خود را با آمريکا بررسی کرده اند و خواهان تغيير رويکرد سياست خارجی آمريکا در مقايسه با دولت بوش هستند.
وی باطرح سئوالاتی مبنی براينکه سياست خارجی واشنگتن در عراق و افغانستان در عمل چه تغييری داشته و در زمينه رعايت حقوق فلسطينيان و نحوه تعامل با ايران چه تغييراتی کرده است، يادآور شد: ساير کشورها به آمريکا پيام می فرستند که خواهان پايبندی دولت اوباما به سياست تغيير و اصلاح سياستهای دوران بوش هستند.
وی در باره اظهارات برخی کشورهای غربی مبنی بر مرتبط دانستن گزينه پيشنهادی کابينه دهم برای وزارت دفاع با انفجارات سالهای قبل در آرژانتين و پاسخ دستگاه ديپلماسی ايران به اين اظهارات گفت: پاسخ صريح ايران در اين خصوص توسط سخنگوی وزارت امور خارجه و بخشی از سفرای ما در کشور های غربی داده شده است.
متکی با بيان اينکه اين بازی از سوی صهيونيستها در سال ها پيش در آرژانتين شروع شد، افزود:هدف آنان از اين بازی به دام انداختن دولت آرژانتين بود و اصل ادعای مطرح شده، غلط است.
وی تصريح کرد:‌براساس يافته های به دست آمده ، ردپای گروه های افراطی و محافل وابسته به رژيم صهيونيستی درانفجارات آميا ديده می شود وبطلان شهادت ها و اظهارات وهمچنين دريافت رشوه از سوی قاضی سابق اين پرونده گويای وجود يک صحنه سازی از قبل تعيين شده است.
وزير امور خارجه تصريح کرد: زمانی که اصل مساله آميا مورد سوال واقع می شود ادعاهايی که در سال های پيش واکنون نسبت به جمهوری اسلامی و مسئولين رده بالای کشور مطرح می شود نيز منتفی است و اين يک بازی جديدی است که تحت تاثير صهيونيستها انجام می گيرد و تاثير خاصی ندارد.
وی درباره نقش کشورهای اروپايی و آمريکا در اغتشاشات پس از انتخابات نيز گفت: آنان در آغاز اين حوادث براساس اطلاعات و تحليل های غلط تصور کردند باپديده جديدی درايران مواجه اند که ازجنس برخی تحولات رخ داده در کشورهای ديگر است و انتظار حدوث اتفاقاتی را داشتند.
متکی افزود: برهمين اساس آنها به نوعی همراهی ، هماهنگی و حمايت سياسی و تبليغاتی از اين اتفاقات داشتند، اما چند روز که گذشت ابتدا آمريکا و سپس اروپا فهميدند که اطلاعات و تحليل های آنان غلط بوده ، در نتيجه برخلاف ميلشان در مقابل واقعيات و حقايق تسليم شدند.
مقام ارشد دستگاه ديپلماسی ايران يادآور شد: ما سعی کرديم آن فضا را مديريت کنيم و اکنون شرايط تقريبا عادی شده است و طبيعتا ما خواهيم کوشيد تا در سايه ارائه اطلاعات درست به آنان امکان داشتن تحليل صحيح از شرايط ايران را ارائه دهيم تا بعد از اين ديگر چنان اشتباهاتی از سوی آنها رخ ندهد.
وی در باره وضعيت حجاج ايرانی در عربستان و نتايج تذکراتی که به مسئولين اين کشور داده شده است،گفت: می بايستی رفتار و برخورد مامورين سعودی و نگاه آنها به مناسک حج تغيير پيدا کند و ما اميدواريم شاهد شرايط جديدی در اين مورد باشيم.
متکی همچنين در باره سياست خارجی کشورمان گفت: سياست ايران "متوازن کردن سياست خارجی"در راستای محصور نشدن در يک منطقه خاص جغرافيايی و استفاده از پتانسيل های تمام مناطق جهان است.
وی با بيان اينکه سياست"متوازن سازی سياست خارجی" را در دولت دهم نهادينه خواهيم کرد، افزود: اين سياست درستی بوده که تاکنون جواب داده است.
وی ادامه داد: ايران ظرفيت سازی خوبی در نقاط مختلف جهان کرده که منافع سياسی و اقتصادی نيکويی در چهار سال گذشته برای ما بوجود آورده است.
وی اظهارداشت: وقتی از اهميت نقطه خاصی سخن می گوييم قصدمان نفی اهميت مناطق ديگر نيست و اگر صحبت هايی در خصوص ظرفيت آمريکای لاتين، آسيا و آفريقا وجود دارد به معنی عدم استفاده از ظرفيت اروپا نيست ولی وجود گزينه های متفاوت قدرت مانور کشور را بيشتر خواهد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016