پنجشنبه 19 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سلطانيه در نشست شورای حکام: ايران تعليق را نمی پذيرد، مهر

- آژانس به مناقشه کسالت بار سياسی پايان دهد

نماينده ايران در آژانس روز پنجشنبه در نشست شورای حکام با اشاره به اينکه اجرای پادمان در ايران طبق آخرين پارگراف برنامه عمل (INFCIRC/۷۱۱) به شيوه عادی به اجرا درآمده است، از آژانس خواست به مناقشات مکرر سياسی يايان دهد.
به گزارش خبرگزاری مهر، متن کامل سخنان علی‌اصغر سلطانيه در جلسه سومين روز نشست شورای حکام آژانس در روز پنج شنبه به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


"خانم رييس

در آغاز احساس وظيفه می‌کنم مراتب امتنان دولت متبوع خود را نسبت به حمايت‌های ارزشمند جنبش غيرمتعهدها که مشتمل بر عمده کشورهای عضو (آژانس) است و در سخنرانی ايراد شده توسط سفير محترم مصر منعکس شد، ابراز کنم. اينجانب با توجه به اهميت بسياری که برای حمايت پايدار جنبش غيرمتعهدها قائل هستم، به اعضای خانواده غيرمتعهدها اطمينان می‌دهم که آنها را نااميد نخواهيم کرد. بر اين اساس ما سياست تعليق نکردن اجرای حق انکارناپذير استفاده صلح‌جويانه از انرژی هسته‌ای و همچنين تعليق نکردن همکاری کامل با آژانس مطابق با موافقتنامه پادمان (NPT INFCIRC/۲۱۴) را دنبال خواهيم کرد.

خانم رييس، دوستان گرامی

از پرداختن به جزئيات موضوع خودداری کرده و به‌جای آن شما را به نامه مورخ ۴ سپتامبر اينجانب به مديرکل (سند شماره INFCIRC/۷۶۸) ارجاع می دهم. درعين حال توجه تمامی کشورهای عضو را به نکات مشروحه زير جلب می‌کنم:

۱ ـ از آژانس قويا انتظار می‌رود که توافقات با کشورهای عضو را محترم شمرده و رعايت کند. بنابراين همان گونه که مطلعيد، آژانس و ايران در مورد حل و فصل ۶ موضوع باقيمانده به توافقی دست يافته بودند که هردو طرف به آن متعهد شده بودند. در حالی که ايران وظايفش را به‌طور کامل به اجرا درآورد، متاسفانه آژانس اينگونه عمل نکرد. در اين چارچوب جامعه بين‌المللی از مديرکل انتظار دارد که برنامه عمل آگوست ۲۰۰۷ (INFCIRC/۷۱۱)، ‌(يعنی) يک مداليتی مذاکره شده و مورد توافق برای بهبود راستی ‌آزمايی و خاتمه يافتن سريع موضوعات باقيمانده را به اجرا درآورد. هرگونه انتظار فراتر از چارچوب اين موافقتنامه مشترک، بدون ترديد موجب خدشه‌دار شدن اعتماد دوجانبه بين ايران و دبيرخانه خواهد شد و تنش سياسی تحميلی را در اين سازمان معظم فنی به درازا خواهد کشاند.

با توجه به واقعيات مندرج در نامه اينجانب به مديرکل، تحولات بسيار مثبت و همکاری مشترک سازنده بين ايران و آژانس طی شش سال گذشته، از آژانس قويا انتظار می‌رود با اعلام اين که اجرای پادمان در ايران طبق آخرين پارگراف برنامه عمل (INFCIRC/۷۱۱) به شيوه عادی به اجرا درآمد، به اين مناقشات کسالت‌ بار و مکرر سياسی مهر پايان بزند. چنانچه فصل جديدی از اعتمادسازی دوجانبه و اطمينان گشوده شود، آنگاه جمهوری اسلامی ايران در موقعيتی بهتر قرار خواهدگرفت تا در فضايی مبتنی بر همکاری، چنان چه پرسشی وجود داشته باشد، همانند ديگر کشورهای عضو و مطابق با موافقتنامه پادمان، به آنها پاسخ گويد.

۲ ـ لازم به يادآوری است که آژانس به‌ طور پيوسته با ادعاهای دروغينی از سوی ايالات متحده مواجه بوده است که موضوع عراق از جمله آنهاست و به‌عنوان بهانه‌ای برای اشغال يک کشور دارای حاکميت و قتل عام هزاران نفر از غيرنظاميان بيگناه، عليرغم اعلام آژانس مبنی بر وجود نداشتن تسليحات کشتار جمعی در عراق مورد استفاده قرار گرفت. همين سناريو برای ايران تکرار گشته است. از هنگامی که موضوع برنامه هسته‌ ای ايران از سوی آمريکا مطرح شد، ادعاهای متعددی از سوی اين کشور به ميان آورده شد که متعاقبا از سوی آژانس ثابت شد همگی آنها بی‌پايه هستند. می‌توان به گزارش‌های مديرکل درباره ادعاها درباره فعاليت‌های هسته‌ای نظامی در سايت‌های نظامی از قبيل پارچين، لويزان و هم‌چنين ادعاهايی عليه ديگر فعاليت‌ها از قبيل معدن گچين اشاره کرد که به‌دنبال سنگين ترين بازرسی ‌های ثابت شد تمامی آنها بی‌پايه هستند.

آژانس فاقد سازوکار الزام‌آور حقوقی برای پيگيری غرامت در مقابل ادعاهای بی‌پايه‌ای است که به اعتبار کشورهای عضو لطمه وارد کرده و هم‌چنين منابع آژانس را منحرف کرده و به هدر می‌دهد. ما با ديگر کشورهای همفکر در چارچوب گفتگوها درباره آينده آژانس در حال پيگيری اين موضوع هستيم. در اين چارچوب يادآوری می‌کنم که جامعه بين‌المللی با دقت ديدگاه و رفتار دولت جديد ايالات متحده آمريکا را زير نظر دارد. آيا اين دولت می‌تواند در مقابل لابی‌های شناخته شده مشخص مقاومت کند و بواسطه تغيير بنيادين در سياست‌های بين‌المللی آمريکا شعارهايی را که سر داده به عمل تبديل کند؟ جهان کنجکاوانه در حال نظاره است که آيا اين دولت با تعقيب تقابل خصمانه سياسی، استفاده از ادعاهای بی‌پايه ازقبيل مطالعات ادعايی همان روند و سياست دولت بوش را دنبال خواهد کرد. يعنی همان ذهنيت تضعيف سازوکارهای چندجانبه با توسل به اقدامات يک‌جانبه تجاوزکارانه از جمله فشار بی‌مورد و مداخله در فعاليتهای آژانس که فضايی بی‌سابقه مملو از بی‌اعتمادی و انزوای کامل آمريکا را ايجاد کرد.

خانم رييس، دوستان گرامی

همانگونه که از طريق رسانه‌ها مطلع شده‌ايد، جناب دکتر جليلی ـ دبير شورای‌عالی امنيت ملی ايران ـ اعلام داشته است که جمهوری اسلامی ايران بر اساس پيشنهاد جامع خود که مسائل منطقه‌ ای و جهانی را پوشش می‌دهد برای گفتگو آماده است. اين پيشنهاد تمامی موضوعات مورد نظر و مورد علاقه از جمله همکاری‌های امنيت و اقتصادی، منع اشاعه هسته‌ ای و خلع سلاح، عرضه و تقاضای انرژی، امنيت انرژی و همچنين کاربرد صلح آميز انرژی هسته‌ ای را در برمی‌گيرد. اين اعلام يک نشانه روشن و واضح از عزم جمهوری اسلامی ايران برای در اختيار قرار دادن توانمندی‌ها و توانايی‌های عظيم خود که پس از انتخابات اخير که با مشارکت بی‌سابقه ۴۰ ميليونی معادل بيش از ۸۵ درصد واجدين شرايط رای همراه بود، بيش از پيش تقويت گشته، در خدمت پيشرفت، عدالت و صلح در جهان است.

خانم رييس،

مايلم بخشی متناسب از بيانات جناب آقای احمدی‌نژاد ـ رييس ‌جمهوری اسلامی ايران ـ در کنفرانس مطبوعاتی مورخ ۷ سپتامبر ۲۰۰۹ در تهران را خاطرنشان سازم که طی آن ايشان تاکيد کردند: "ايران برای همکاری و مذاکره در دو حوزه آمادگی دارد: نخست ايجاد فرصت برای تمامی کشورها به‌منظور استفاده صلح‌جويانه از انرژی پاک هسته‌يی، دوم سازماندهی يک مديريت کارآمد به‌منظور منع اشاعه و خلع سلاح هسته‌يی جهانی." يک‌بار ديگر ملت بزرگ ايران برخوردار از فرهنگ تاريخی گفت و شنود، پنجره فرصت را گشوده است و از تمامی کشورهای ذيربط می‌خواهد اين فرصت بديع را برای پيگيری مسير مذاکره مبتنی بر احترام متقابل به‌جای سياست غيرمدنی هويج و چماق و زبان تهديد، غنيمت بشمارند.

از توجه شما بسيار متشکرم"


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016