سه شنبه 17 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

البرادعی: پرونده اتمی ايران با "بن‌بست" روبرو شده است، راديو فردا

محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی می‌گويد، اين نهاد بين‌المللی در ارتباط با برنامه اتمی جمهوری اسلامی ايران با بن‌بست روبرو شده است.

محمد البرادعی که روز دوشنبه در نشست شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در وين سخن می‌گفت، يک بار ديگر از ايران خواست،‌به پرسش‌های باقی‌مانده در باره فعاليت‌های اتمی خود پاسخ دهد.

وی همچنين با اشاره به پيشنهاد ايالات متحده آمريکا و متحدان اروپايی‌اش به ايران برای از سرگيری گفت و گوها بر سر برنامه اتمی اين کشور ابراز اميدواری کرد، اين گفت و گو‌ها هر چه زودتر آغاز شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محمد البرادعی با اعلام اين که ايران در برخی زمينه‌ها با آژانس همکاری کرده و به عنوان مثال به بازرسان اجازه بازديد از نيروگاه آب سنگين اراک را داده است، افزود: « در تمام موارد ديگر مربوط به برنامه اتمی ايران، آژانس با بن‌بست روبرو شده است.»

آقای برادعی که دوران رياست دوازده ساله‌اش بر آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در ماه نوامبر به پايان می‌رسد، از ادامه غنی سازی اورانيوم در ايران و سرپيچی جمهوری اسلامی از امضای پروتکل الحاقی انتقاد کرده و از ايران خواست با آژانس وارد «تعاملی دوباره» شود.

اين در حالی است که محمود احمدی‌نژاد روز دوشنبه در يک کنفرانس خبری در تهران اظهار داشت، موضوع هسته‌ای را «تمام شده» می‌داند و حاضر به گفت و گو در اين باره با کشورهای ديگر نيست.

وی در عين حال از آمادگی جمهوری اسلامی برای گفت و گو با کشورهای ديگر در باره «نگرانی‌های جهانی» سخن گفته است.

کشورهای غربی و به ويژه ايالات متحده آمريکا ايران را متهم می‌کنند‌که در پوشش برنامه اتمی صلح آميز به دنبال توليد جنگ‌افزارهای اتمی است و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی نيز بارها اعلام کرده است، نمی تواند صلح آميز بودن برنامه اتمی ايران را تاييد کند.

در مقابل جمهوری اسلامی می‌گويد، برنامه اتمی‌اش صرفاً اهداف صلح آميز را دنبال می‌کند. با اين حال شورای امنيت سازمان ملل متحد تحريم‌هايی را عليه ايران به خاطر ادامه غنی سازی اورانيوم وضع کرده است.

محمد البرادعی که در اواخر ماه آگوست آخرين گزارش خود را در باره برنامه اتمی ايران منتشر کرده بود، در سخنان افتتاحيه خود در نشست شورای حکام در وين همچنين انتقاد برخی کشورها نسبت به اين گزارش را رد کرد.

پيشتر اسراييل و فرانسه مدير کل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی را متهم کرده بودند، بخش‌هايی از اطلاعات موجود در باره فعاليت‌های اتمی ايران را در گزارش خود ذکر نکرده است.

به گفته برادعی، اين اتهام‌ها با «انگيزه‌های سياسی» مطرح شده و بايد متوقف شود.

در واکنش به سخنان مدير کل آژانس، «کريستين پيج» سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد، فرانسه برخی اطلاعات فنی در باره برنامه اتمی ايران را در اختيار آژانس قرار داده بود که در گزارش البرادعی منعکس نشده است.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، اين اطلاعات می‌تواند نشان دهد که ايران چقدر تا ساخت بمب اتمی فاصله دارد.

در نشست دوره‌ای شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی که از روز دوشنبه در وين آغاز شده است، علاوه بر مساله اتمی ايران، فعاليت‌های اتمی سوريه نيز در دستور کار ۳۵ عضو اين شورا قرار دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016