دوشنبه 2 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی وزارت امور خارجه: کاهش روابط با آلمان و هيچ ‌کشور ديگری در دستور کار ايران نيست، ايلنا

- ايجاد ناامنی در عراق توسط ايران هيچ دليل عقلانی ندارد
- بسته پيشنهادی ايران به ۱+۵ در حال تدوين است
- هيچگونه پيشنهاد مذاکره سه‌گانه از سوی عراق ارائه نشده است
- ۱+۵ به سياست‌های تعاملی روی بياورد.


ايلنا: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:کاهش روابط با آلمان و هيچ‌کشور ديگری در دستور کار ايران نيست.
به گزارش خبرنگار ايلنا، حسن قشقاوی در نشست هفتگی با خبرنگاران با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی متکی با ”زيباری“ همتای عراقی‌اش پس از انفجارات تروريستی در ساختمان‌های دولتی اين کشور گفت: وی در اين مکالمه ضمن ابراز همدردی با قربانيان حادثه، مسائلی را درباره اجلاس کشورهای همسايه عراق مطرح کرد که اين ايده در جهت برقراری آرامش و امنيت و روند رو به توسعه در عراق بود، اما هنوز زمان و مکان دقيقی برای آن روشن نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قشقاوی در پاسخ به سوالی درباره برخی احتمالات در مورد نشست آينده آژانس بين‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: بايد ببينيم در اين اجلاس چه مطالبی مطرح می‌شد اما موضع ما روشن است و قبلا گفته‌ايم که ايران تاکنون در چارچوب NPT و موافقتنامه جامع پادمانی عمل کرده است و اين امر در گزارش‌های قبلی البرادعی هم درج شده است.
وی افزود: گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای و پيش‌بينی‌ها درباره گزارش‌های البرادعی همواره وجود داشته و دارد، اما سياست ما اين است که قضاوت زودهنگام نداشته باشيم و تجربه نشان داده که هرگاه آژانس در چارچوب قانونی عمل می‌کند و گزارش‌ها در چارچوب فنی و صنفی است نتيجه آن هم مثبت است، اما وقتی مسائل سياسی مدخليت می‌يابد از ارزش آن گزارش‌ها نيز کاسته می‌شود.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره برخی ادعاها در مورد دخالت ايران در درگيری‌های اخير در يمن، با تاکيد بر اينکه همواره به تماميت ارزی و حاکميت ملی يمن احترام می‌گذاريم، تصريح کرد: بحث ”سعده“ مربوط به امور داخلی يمن است که راه‌حل‌های سياسی دارد و خونريزی نمی‌تواند حلال مشکلات باشد، لذا اميدواريم در همين چارچوب هم آرامش به يمن برگردد.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال ديگری درباره شايعه لغو مجوز رواديد ديپلمات‌های ايرانی در هندوراس خاطرنشان کرد: ما هيچگونه روابط ديپلماتيک با اين کشور نداشته و نداريم، چه رسد به اينکه رواديد ديپلمات‌هايمان در آن کشور لغو شود.
قشقاوی در ادامه اين کنفرانس خبری در پاسخ به ادعای دخالت ايران در انفجار اخير عراق، تصريح کرد: برخی مقامات عراقی هم اعلام کردند اين انفجارها به خاطر قصور امنيتی بوده است و نخست‌وزير اين کشور نيز چنين اتهامی به ايران را بی‌اساس خواند زيرا ما خواهان صلح و امنيت عراق هستيم و اين امر را شرط توسعه و پيشرفت آن کشور و حتی روابط بهتر دوجانبه می‌دانيم و ايجاد ناامنی در عراق توسط ايران هيچ دليل عقلانی ندارد و تاکنون هم حتی يک مورد از ادعاها اثبات نشده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه به نيروهای خارجی حاضر در عراق توصيه کرد فضای عراق را آرام بگذارند.
قشقاوی در پاسخ به سوالی در مورد صحت سخنان يکی از نمايندگان مجلس درخصوص کاهش سطح روابط با کشور آلمان تاکيد کرد: روابط ما با اين کشور اکنون در سطح سفير است و کاهش روابط با اين کشور و هيچ‌کشور ديگری در دستور کار جمهوری اسلامی ايران نيست.
وی درباره بلوکه شدن حساب‌های يکی از بانک‌های ايرانی در کشور انگليس گفت: اين قضيه مساله‌ای قديمی است و خوب است که جزئيات آن توسط بانک مربوطه اعلام شود.
سخنگوی وزارت خارجه درباره موضوع دستگيری سه تبعه آمريکايی در نقاط مرزی ايران گفت: ما قبلا هم تاکيد کرده‌ايم که اين موضوع بايد مورد بررسی قرار گيرد.
قشقاوی در پاسخ به سوال يکی از خبرنگاران درباره عدم تناسب برخورد دولت فرانسه با يک تبعه ايرانی و رفتار ايران با زن فرانسوی، با بيان اينکه همواره يکی از مشکلات ما با اروپايی‌ها استانداردهای دوگانه و برخوردهای گزينشی بوده است، گفت: ما خواستار آن هستيم که فرانسه رويکرد قضايی و قانونی داشته باشد و جالب است که اين کشور برای آزادی کاکاوند تبعه ايرانی حتی قرار وثيقه را هم نمی‌پذيرند و البته ما اين پرونده را با بحث زن تبعه فرانسه در ايران مقايسه نمی‌کنيم، زيرا آن موضوع مربوط به حدودا شش ماه پيش است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره زمان ارائه بسته پيشنهادی ايران به گروه ۱+۵ گفت: اين بسته در حال تدوين است و بايد زمان و شرايط مناسبی برای ارائه آن انتخاب شود.
قشقاوی درباره سخنان اخير رئيس‌جمهور مصر مبنی براينکه ”اگر ايران در امور ديگر کشورها دخالت نکند، ديگران نيز دخالت نمی‌کنند“گفت: علی‌رغم حسن نيتی که جمهوری اسلامی ايران دارد بعضی اوقات مقامات مصری اظهاراتی می‌کنند که مخل وحدت جهان اسلام در مقابل توطئه‌های صهيونيستی است، در حالی که ما همواره تاکيد می‌کنيم که بايد بر اشتراکات تکيه کنيم و اقدامی نکنيم که دشمنان شاد شوند و حمايت از مقاومت نيز مورد قبول همه مسلمانان است و جهان اسلام از آن استقبال می‌کند.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره ادعاهايی مبنی بر تعهد متکی به وزير خارجه انگليس در خصوص آزادی تبعه انگليسی گفت: هيچ تعهدی در کار نبوده است و وزير خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با ميليبند به وی قول داد که طبق قانون و با در نظر گرفتن استدلال قوه قضائيه در جهت آزادی تبعه انگليسی با قرار وثيقه تلاش می‌کند که اين اتفاق هم افتاد.
وی در خصوص احتمال مذاکرات سه‌گانه احتمالی ايران در زمينه عراق گفت: تاکنون تجربه نشان داده که عراقی‌ها به تنهايی می‌توانند امنيت خود را تامين کنند و هيچگونه پيشنهاد مذاکره سه‌گانه نيز از سوی دولت اين کشور ارائه نشده است.
سخنگوی وزارت خارجه درباره جلسه ۱۱ شهريور گروه ۱+۵ درباره ايران با اشاره به گمانه‌زنی‌های مختلف در اين خصوص گفت: در آستانه استقرار دولت دهم طرف مقابل تجربيات زيادی از سياست‌های مختلف در قبال ايران دارد و ما به آنها می‌گوييم که آزموده را آزمودن خطاست، زيرا آنها نتيجه سياست‌های تحريمی را ديدند و لذا بايد به سياست‌های تعاملی روی بياورد.
وی تصريح کرد: جمهوری اسلامی ايران در ۳۰ سال گذشته نشان داده که ظرفيت‌های زيادی برای تعامل و گفت‌وگو با جهان دارد و سياست‌های تشديد تحريم نمی‌تواند تاثيری در ايران بگذارد، زيرا در مقابل چنين سياست‌هايی ملت ما مقاومت می‌کنند.
قشقاوی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اظهارات اخير صدراعظم آلمان گفت: پيشنهاد می‌کنيم مرکل سخنان واقع‌بينانه‌ای را بيان کند زيرا اينگونه اظهارات تاثيری ندارد و ملت ايران کشته شدن يک شهروند ايرانی در دادگاه آلمان در سال ۷۵، قتل مروه‌شبينی و امثال آن را از ياد نبرده است و خوب است که آنها قبل از دخالت در امور ايران روند دادگاه‌های کشور خودشان را بهبود بخشند.
وی درباره انتشار خبری درخصوص اجلاس کشورهای حاشيه دريای خزر در خصوص رژيم حقوقی اين حوضچه آبی با اشاره به اينکه دولت قزاقستان نيز برگزاری چنين اجلاسی را تکذيب کرد، گفت: مذاکرات درباره چارچوب حقوقی دريای خزر بدون شرکت ايران يا يکی ديگر از کشورهای حاشيه اين دريا محال است، زيرا بايد همه اين کشورها توافقنامه را امضا کنند.
قشقاوی در پايان اين کنفرانس خبری درباره دستاوردهای سفر بشاراسد به ايران گفت: اين سفر در چارچوب تبريک به مناسبت انتخاب مجدد احمدی‌نژاد به رياست‌جمهوری بود که در آن همکاری‌های منطقه‌ای و روابط دو جانبه مورد بحث قرار گرفت و اگرچه مدت آن کوتاه بود اما برای هر دو طرف پربار بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016