پنجشنبه 1 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روزنامه انقلاب اسلامی در هجرت: پيشنهاد صلح خامنه ای به اوباما! چرا گفتگو با ايران برای اوباما معما شده است؟

◄ در بحبوحه جنبش همگانی در ايران، از ايران اطلاع رسيد که خامنه ای به کاخ سفيد اطلاع داده است آماده گفتگو با امريکا است. بنا بر اين اطلاع، پاسخ شنيده است که پيشنهاد مطالعه می شود و نظر اوباما در باره زمان و مکان گفتگوها به اطلاع شما می رسد.
با توجه به اين امر که کنفرانس سران ۸ کشور ثروتمند جهان، در همان حال که سرکوب مردم ايران را تقبيح کرد، به رژيم ۲ ماه فرصت داد که به پای ميز گفتگو در باره پرونده اتمی خود باز گردد و توجه به سخن اوباما که تا ديرگاه به انتظار آمدن ايران به پای ميز مذاکره نمی مانيم، اطلاع واصل از ايران، بيانگر نياز رژيم به مراجعه به قدرتهای خارجی، پيش از انتخابات رياست جمهوری يعنی «کودتای مخملی» بوده است. خامنه ای در مقام رهبری کننده کودتا، بر آن بوده است پيشاپيش، شرق و غرب را از واکنش مخالف باز دارد. بعد از کودتا، جنبش همگانی مردم ايران، خواب و بيداری خامنه ای را آشفته کرد. اشتباه های کلان و پی درپی مرتکب شد و در نماز جمعه ۲۹ خرداد، ضمن حمله به امريکا و انگليس، بر زبان آورد که اوباما نامه ای به او نوشته است. البته روشن نکرد که اين نامه پاسخ به پيشنهاد او بوده است و يا پيش از پيشنهادهای او به اوباما نوشته شده است؟.
مقاله روبرت پاری به ما می گويد پيشنهاد پيش از انتخابات قلابی بعمل آمده است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


◄ روبرت پاری در ۷ ژوئيه مقاله ای در باره معمائی نوشته است که گفتگو با ايران، برای اوباما گشته است. نکات عمده اين مقاله عبارتند از:
● "پيش از انتخابات مورد ايراد رياست جمهوری در ايران در تاريخ ۱۲ ژوئن ۲۰۰۹، رهبری رژيم ايران از طريق واسطه ها پيشنهادهائی در باره صلح خاورميانه به امريکا ارائه داده بود. در اين پيشنهاد، نقش مهمی هم برای روسيه در نظر گرفته شده بود. پيشنهاد در حکومت اوباما اميد بر انگيخت.
بنا بر قول منبعی که از پيشنهاد ايران آگاه است، مواد اصلی اين پيشنهاد عبارتند از
۱ - انجام انتخابات در فلسطين و قبول نتايج آن از سوی همه. در صورتی که حماس برنده انتخابات شد نيز می بايد بعنوان نماينده مردم فلسطين پذيرفته شود.
۲ – کنفرانس صلح در روسيه با هدف تشکيل دو دولت يکی اسرائيل و ديگری فلسطين و شناسائی اسرائيل از سوی کشورهای منطقه.
۳ – تحت بازرسی کامل آژانس قرار گرفتن فعاليتهای اتمی ايران و لغو مجازاتها و تحريم ها که بر ضد ايران وضع و اجرا می شوند.
بنا بر آنچه گزارش می شود، پيشنهاد را شخص خامنه ای ارائه کرده است. خامنه ای خواهان آن بوده است که بعد از انتخابات رياست جمهوری و پيروزی احمدی نژاد که نامزد مرجح او، کنفرانس آغاز بکار کند.

● اما تقلب در انتخابات و اعتراض وسيع مردم به آن، وضعيت را بغرنج کرد. احمدی نژاد پيروز انتخابات شد اما مشروعيت انتخاب او، زير سئوال رفت و شکاف در رهبری رژيم آشکار شد. چه اثری آن عدم مشروعيت و اين شکاف بر گشايش رژيم بر روی صلح خاورميانه و مسئله اتمی ايران می نهد، معلوم نيست. از قرار، خامنه ای همچنان به پيشنهاد خود پای بند است.

● اما روشن نيست که نظر اوباما در باره پيشنهاد ايران چيست. او نسبت به سرکوب مردم ايران، بعد از انتخابات رياست جمهوری، رويه اعتراض آميز اتخاذ نکرد. در سفر خود به روسيه، در روزهای ۶ و ۷ ژوئيه ۲۰۰۹، برای ديدار و گفتگو با مدودوف رئيس جمهوری و پوتين نخست وزير روسيه، اوباما روشن گفت که موضوع ايران و صلح خاورميانه، در رأس موضوعهای مورد گفتگوهای او و طرفهای روسی او است.
اوباما و حکومت او برای اين که اميد به گفتگو در باره برنامه اتمی ايران و مسائل خاورميانه، به یأس بدل نشود، در فشار وارد کردن به ايران، اندازه نگاه داشت.
بايدن، معاون رئيس جمهوری، در ۵ ژوئيه گفت: امريکا «نمی تواند به اسرائيل ديکته کند» که چه بايد بکند و چه نبايد بکند. اگر اسرائيل به اين نتيجه برسد که برنامه اتمی ايران «برای موجوديت اسرائيل» خطرناک است، امريکا مانع اسرائيل نخواهد شد. معنای سخن بايدن اينست که هرگاه گفتگوها در باره برنامه اتمی ايران و صلح خاورميانه به نتيجه نرسند، اسرائيل به ايران حمله خواهد کرد.
در ۷ ژوئيه، اوباما تکذيب کرد که به اسرائل چراغ سبز داده است به ايران حمله کند. او به CNN گفت: ما مستقيما  به اسرائيلی ها گفتيم مهم اينست که از راه گفتگو بين المللی مشکل حل شود و نزاع بزرگی در خاورميانه پديد نيايد. او باما نيز رد کرد که با وجود سرکوب شديد اعتراض کنندگان به انتخابات در ايران، قصد دارد بسوی ايران دست دراز کند.
روز ۶ ژوئيه، اوباما در مصاحبه با نيويورک تايمز گفت: امنيت ملی ما ايجاب می کند که ايران بمب اتمی نسازد و تروريسم صادر نکند و ما بر روی ايران راه گشوديم که به جامعه بين المللی بازپيوندد.
نيويورک تايمز خبری را تأييد کرد که پيش از آن، من (روبرت پاری)، به استناد قول منبع اطلاعاتی، انتشار داده بودم. موضوع خبر پيشنهاد ايران به حکومت اوباما بودو نيويورک تايمز نوشت: پيش از انتخابات مورد اعتراض، دستيار ارشد رئيس جمهوری گفت: فرستاده هائی که خود را نماينده آيت الله خامنه ای، رهبر عالی رژيم ايران خواندند، پيشنهادهای او را تسليم کاخ سفيد کردند.
اما نيويورک تايمز نوشت: اعتراض به انتخابات و سرکوب مردم سبب تغيير ديناميک سياسی شد. و افزود: مقامات ارشد حکومت گفتند: هيچ چيز از رهبران ايران دريافت نکرده اند.
● بعد از پيروزی مورد اعتراضش، احمدی نژاد به مسکو رفت و بعنوان مدعو مدودوف، در کنفرانس سران ۶ کشور عضو سازمان تعاون شانگهای شرکت کرد. ايران عضو ناظر اين سازمان است. احمدی نژاد در سخنان ۱۶ ژوئن خود، با اين امر که امريکا را، بمثابه تنها محور، از حل و فصل مسائل ناتوان دانست و گفت حل مسائل امنيتی منطقه در گرو همکاری بين المللی است. او گفت: عراق همچنان در اشغال قوای امريکا است . بر افغانستان بلبشو حاکم است. مسائل فلسطين حل نشده اند. جهان گرفتار بحران سياسی و اقتصادی است و اميدی نيز به حل آنها نمی رود. عمر امپراطوری ها بسر رسيده است.
● نبرد انتخاباتی وجود شکاف عميق ميان روحانيانی را آشکار کرد که از زمان پيروزی انقلاب در ۱۹۸۰- ۱۹۷۹ بر ايران حاکم گشته اند.
مقام اطلاعاتی می گويد: برغم نزاع سياسی در ايران و مخالفت اسرائيل، پيشنهاد صلح ايران بر روی ميز می ماند. اين منبع می افزايد، طرفه اينست که رهبران سخت سر، خامنه ای و احمدی نژاد آماده تر هستند برای گفتگو و حل مسائل تا مير حسين موسوی و يا کروبی که انتخابات را تقلب آميز می دانند.
● ۳۰ سال پيش از اين، خامنه ای و موسوی در اين باره که با امريکا و اسرائيل چگونه بايد رفتار کرد، مخالف يکديگر بودند. در ۱۹۸۰، زمانی که ايران ۵۲ امريکائی را به گروگان گرفته بود، خامنه ای جانبدار حل مسئله گروگانها با حکومت کارتر بود. حال آنکه هاشمی رفسنجانی – آن زمان رئيس مجلس بود - و مهدی کروبی و مير حسين موسوی با ريگان و بوش معامله بر سر گروگانها را انجام دادند و افتضاح «اکتبر سورپرايز» را ببار آوردند.
گروه هاشمی رفسنجانی – موسوی – کروبی با رهبران حزب ليکود اسرائيل و حزب جمهوريخواه امريکا، روابط محرمانه برقرار کردند و خريد محرمانه اسلحه را ترتيب دادند. (افتضاح ايران گيت)
● تماسهای محرمانه در ۱۹۸۰، به معامله ای با ريگان و بوش، نامزدهای رياست جمهوری و معاونت رياست جمهوری امريکا در انتخابات نوامبر ۱۹۸۰، انجاميدند. بنا بر اين معامله، قرار بر اين شد که گروگانها بعد از انتخابات رياست جمهوری امريکا، آزاد شوند. معامله انجام و ريگان و بوش پيروز شدند و مجرای ارسال اسلحه به ايران، نخست از راه اسرائيل به ايران، باز شد. وقتی خريدهای محرمانه اسلحه و حضور هیأت امريکائی در ايران، لو رفتند، افتضاح ايران گيت ببار آمد.

● در حال حاضر که اوباما به نتان ياهو، نخست وزير اسرائيل، اطمينان داده است که تا پايان سال جاری، گفتگو با ايران، می بايد پيشرفت کرده باشد، اين پرسش محل پيدا کرده است: کداميک از دو جناح خامنه ای و يا موسوی بهترين طرف گفتگوی امريکا می توانند باشند؟
امتياز خامنه ای در اين است که در گفتگو سر راست تر است. جناح موسوی بيشتر خواستار بدست آوردن امتيازهای اقتصادی و الغای مجازاتها است. محتملا  بدترين فرض اينست که تقابل دو جناح ادامه يابد و ايران را يکسره از معامله باز دارد." اينها قسمتهای عمده و مهم مقاله روبرت پاری در ۷ ژوئيه بودند. آيا امريکا حساب خود را از حساب اسرائيل جدا می کند؟ - اسرائيل آماده حمله کامپيوتری به تأسيسات اتمی ايران است؟ وزير خارجه امريکا خواستار تشديد مجازات ايران است و...


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016