جمعه 19 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اتحاديه اروپا به ايران: يا گفت‌وگو بر سر انتخابات، يا بررسی تحريم بيشتر، راديو فردا

کميسيون روابط خارجی اتحاديه اروپا روز پنج‌شنبه اعلام کرد در صورتی که ايران راه حل گفت‌وگو برای حل مسئله نتيجه انتخابات را رد کند، اين اتحاديه وضع تحريم‌های بيشتر را بررسی خواهد کرد.

بنيتا فررو – والدنر، کميسر روابط خارجی اتحاديه اروپا، که برای حضور در سازمان ملل در نيويورک به سر می‌برد به خبرنگاران گفت: «اگر [در جهت حل مسئله انتخابات] اتفاقی نيفتد، راه حل تحريم‌های بيشتر و تشديد تحريم‌های گذشته بار ديگر در اتحاديه اروپا مطرح خواهد شد.»

اين تازه‌ترين واکنش اتحاديه اروپا به نتيجه انتخابات رياست جمهوری در ايران است که از جمله به بازداشت ۹ کارمند ايرانی سفارت بريتانيا در تهران به اتهام دخالت در ناآرامی‌ها نيز انجاميد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روز سه‌شنبه گذشته نيز سفرای سه کشور اروپايی با حضور در وزارت امور خارجه ايران خواستار آزادی آخرين نفر از اين کارمندان شدند که هم‌چنان در بازداشت به سر می‌برد.

مديران کل سياسی وزارتخانه‌های امور خارجه ۲۷ کشور اروپايی نيز در نشست هفته گذشته خود در جزيره کورفو در يونان اعلام کردند که پيشنهاد بريتانيا مبنی بر فراخواندن تمام سفيران کشورهای عضو اتحاديه اروپا را در دستور کار دارند.

خانم فررو – والدنر اشاره کرد که جامعه بين‌الملل در مورد موضع خود در قبال جمهوری اسلامی يکپارچه و متحد است و «اگر می‌‌خواهيم به ايران نشان دهيم که نبايد پای خود را از حدی فراتر بگذارد» وضع تحريم‌های بيشتر را بررسی خواهد کرد.

بررسی «عدم صدور ويزا برای مقامات ايرانی» در اتحاديه

در همين زمينه روزنامه فايننشال تايمز چاپ آلمان نيز گزارش کرده است که اتحاديه اروپا قرار است امروز جمعه راه حل منع سفر مقامات ايرانی به اروپا را بررسی کند.

اين روزنامه به نقل از ديپلمات‌های اروپايی در استکهلم که به نام آنها اشاره‌ای نشده است می‌گويد در صورت تصويب اين راه حل کشورهای عضو اتحاديه اروپا «تا اطلاع ثانوی برای ديپلمات‌ها و وابستگان دولت ايران ويزا صادر نخواهند کرد».

کشور سوئد که هم‌اکنون رياست دوره‌ای اتحاديه اروپا را بر عهده دارد پيشتر به جمهوری اسلامی هشدار داده بود که در صورت آزاد نشدن کارمند سفارت بريتانيا اين اتحاديه «آماده دست زدن به اقدامات لازم» است.

در حالی که نيروهای امنيتی و انتظامی جمهوری اسلامی به سرکوب معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهوری ايران در تهران و ديگر شهرها ادامه می‌دهند، کشورهای غربی و به‌ويژه آمريکا و اتحاديه اروپا بارها از دولت جمهوری اسلامی خواسته‌اند به آزادی عقيده و بيان و همين طور آزادی تجمعات احترام بگذارند.

اين در حالی است که آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به اين کشورها هشدار داده است که از «دخالت» در ايران پرهيز کنند.

رهبر جمهوری اسلامی که انتخابات اخير را سالم خوانده و حمايت قاطع خود را از محمود احمدی‌نژاد اعلام کرده است، روز دوشنبه گفت: «ما اظهارات و رفتارهای مداخله‌جويانه اين دولت‌ها را محاسبه خواهيم کرد و قطعاً در آينده روابط جمهوری اسلامی ايران با آنها تاثير منفی خواهد داشت.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016