یکشنبه 14 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميزگرد ايرنا با حضور فعالان اصلاح طلب و اصولگرا، ایرنا

به گزارش ايرنا، در نشست بررسي وحدت ملي در دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري محمد کاظم انبارلويي رييس مرکز سياسي حزب موتلفه اسلامي و سردبير روزنامه رسالت، محمد جواد حق‌شناس عضو شوراي مرکزي حزب اعتماد ملي و مديرمسئول روزنامه اعتماد ملي، وحيد جليلي سردبير مجله راه و محمد زارع فومني رييس ائتلاف اصلاح طلبان جوان و معاون مديرمسئول روزنامه همبستگي به بيان نظرات و ديدگاه‌هاي خود پرداختند.

*انبارلويي: تعامل احزاب و گروه‌ها، پايه و اساس وحدت ملي است

رييس مرکز سياسي حزب موتلفه اسلامي با اشاره به مباني وحدت ملي، سياست‌ورزي را هنر کار با مخالف خواند و گفت: تعامل احزاب و گروه‌ها، پايه و اساس وحدت ملي است.
به گزارش ايرنا، محمد کاظم انبارلويي با بيان اينکه " تعامل احزاب و گروه‌ها، پايه و اساس وحدت ملي است"، اظهار داشت: بايد باور کرد که با هم متفاوتيم و با هم فرق داريم.
انبارلويي با تاکيد بر اينکه "وحدت ملي به معناي يکسان‌سازي تفکرات اقوام و گروه‌ها نيست"، گفت: بايد اصل متفاوت بودن را قبول داشت.
احترام به يکديگر و عقايد طرح شده، تحمل يکديگر و ارتقاي سطح آگاهي‌هاي خود از ديگر اصولي بود که انبارلويي آنها را براي حفظ وحدت ملي الزامي دانست.
وي با بيان اينکه نبايد به واسطه اختلافات به جايي برسيم که با يکديگر قهر کنيم و برخوردهاي قهرآميز انجام دهيم، اضافه کرد: سياست‌ورزي، هنر کار با مخالف است. اگر کسي اين هنر را ندارد بايد با سياست خداحافظي کند.
به عقيده رييس مرکز سياسي حزب موتلفه اسلامي، بايد منافع ملي را از مصالح شخصي و گروهي جدا کرد.
سردبير روزنامه رسالت در ادامه با انتقاد از اينکه جامعه سياسي ما با ادب نقد آشنا نيست، پيشنهاد داد با شناسايي اصول اين ادب، مرز نقد مشخص شود.
وي وظيفه نخبگان را "تنظيم فرايند اجماع سازي" خواند و اضافه کرد: هنر و توان خود را به جاي به کارگيري در حذف يکديگر، در کنترل بغض و کينه به کار بريم.
انبارلويي در پايان با اشاره به حوادث اخير پس از انتخابات رياست جمهوري، پيشنهاد داد: بايد آستانه تحمل خود را بالا برد و از مقابله به مثل بپرهيزيم. وگرنه نتيجه‌اي جز خرابي و ويراني نخواهد داشت.
سردبير روزنامه رسالت در ادامه توجه محمود احمدي‌نژاد به دهک‌هاي پايين کشور را سبب به هم خوردن معادله راي دانست و با اشاره به اعتراض‌ افرادي همچون ميرحسين موسوي نسبت به نتايج انتخابات، تاکيد کرد که بايد منافع ملي را در نظر گرفت.
به گزارش ايرنا، محمد کاظم انبارلويي با همانند خواندن وقايع روز سي‌ام خردادماه امسال با حوادث سال 1360 گفت: سي‌ام خرداد امسال، حوادث سال 60 را تداعي کرد.
وي ادامه داد: چرا بايد همزمان با سي‌ام خردادماه و اعلام جنگ مسلحانه منافقان با نظام، يک جريان معتبر داخل نظام، به دليل قبول نداشتن نتايج انتخابات، مردم را به خيابان‌ها بکشد؟
انبارلويي زورآزمايي خياباني را امري باطل دانست که تنها سبب تغذيه ماهواره‌هاي دشمن و رسانه‌هاي آنان مي‌شود.
رييس مرکز سياسي حزب موتلفه اسلامي با بيان اينکه "اختلافات ما درون خانوادگي است"، گفت نبايد اجازه دهيم بيگانگان در آن دخالت کنند.
انبارلويي افزود: بسياري از نخبگان اين مسئله را قبول ندارند و نمي‌خواهند آراي اعلام شده را قبول کنند؛ چرا که طبقه متوسط به آنان ديکته مي‌کند که اين راي درست نيست اما نتايج داخل صندوق موضوع ديگري را نشان مي‌دهد.
رييس مرکز سياسي حزب موتلفه اسلامي گفت: کسي که حکميت 6 فقيه شوراي نگهبان و 6 حقوقدان را نمي پذيرد چگونه مي تواند حکميت يک قاضي را بپذيرد؟
انبارلويي گفت: انقلاب با دشمنان خود شناخته مي‌شود و جنبش انقلاب ما نيز به دليل شعار " نه شرقي؛ نه غربي" جا افتاده است.
به گفته او، جمهوري اسلامي ايران دشمنان قسم خورده‌اي در دنيا دارد که هيچگاه نظام و راي ملت را به رسميت نشناخته اند و بزرگ‌ترين تهديدکنندگان براي وحدت ملي و انسجام اسلامي بوده اند.
وي با بيان اينکه "کفار و منافقان و ملحدان در ابتداي انقلاب، زير پرچم بني صدر بودند"، تصريح کرد: اسلاميت اصل نظام است و کسي که خود را مارکسيست مي‌داند با اصل وحدت ملي ما مخالف است.

*حق شناس:اتفاقات بعد از انتخابات به وحدت ملي آسيب مي رساند

محمد جواد حق شناس گفت:اتفاقات بعد از انتخابات به وحدت ملي آسيب مي رساند.
به گزارش ايرنا، مدير مسئول روزنامه اعتماد ملي روز شنبه درباره وحدت ملي در ايران افزود: در سياست ورزي، وحدت ملي بايد در راس اهداف و رويکرد مسئولان و نخبگان سياسي باشد.
محمد جواد حق شناس وحدت ملي را يکي از عناصر مهم شکل دهنده انسجام، ارتقاء و موقعيت ملي کشور در رقابت هاي جهاني دانست و گفت: وحدت ملي ملت را به آينده اميدار و کشور را پويا نگه مي دارد.
وي با اشاره به اقوام مختلف ايران و گستردگي آن در سطح کشور و نيز تمدن چند هزار ساله ايران اظهار داشت: بايد در مناسبات سياسي به مقوله وحدت ملي توجه بشود.
حق شناس خاطر نشان ساخت: مسئله وحدت ملي در شکل گرفتن انقلاب اسلامي و صورت نوين آن در اداره کشور نقش موثري دارد.
وي با بيان اينکه در زمان طاغوت وحدت ملي وجود نداشت و ما با يک نظام تک حزبي مواجه بوديم، گفت: شاه حرف آخر را مي زد و همين امر مردم را به تنگ آورد و موجب انقلاب اسلامي شد.
مدير مسئول روزنامه اعتماد ملي با اشاره به اينکه جمهوريت، اسلاميت و ايرانيت عناصر يکپارچگي نظام است، گفت: بايد در وحدت ملي به مطالبات آحاد جامعه، منافع ملي و ايرانيت توجه کرد.
حق شناس با بيان اينکه در جمهوري اسلامي چهار دين رسمي داريم، گفت: همه مذاهب با شرکت در انتخابات نقش مهمي در سرنوشت خودشان ايفا کردند و همين ايفاي نقش همه مذاهب وحدت ملي ايجاد مي کند.
محمد جواد حق شناس با مقايسه انتخابات سال 88 رياست جمهوري با دوره هاي قبل از آن در سي سال گذشته گفت:انتخابات 22 خرداد ظرفيت بزرگ و متفاوت با انتخابات سال هاي گذشته داشت.
مدير مسئول روزنامه اعتماد ملي در ادامه گفت: شرکت 85 درصدي مردم در انتخابات حتي در کشورهاي دمکراسي گراي غرب هم شکل نمي گيرد.

*زارع فومني: اخلاق را در انتخابات رياست جمهوري کشتند

رييس ائتلاف اصلاح طلبان جوان با تاکيد بر لزوم در نظر داشتن وحدت ملي، پيشنهاد داد که محمود احمدي نژاد به عنوان رييس جمهوري دولت دهم، از تمام سلايق در دولت خود بهره برد و دولت وحدت ملي تشکيل دهد.
به گزارش ايرنا، محمد زارع فومني وحدت ملي را در قالب اسلام، امام خميني (ره)، انقلاب و قانون اساسي و مقام معظم رهبري تحقق پذير خواند و گفت: آقاي احمدي‌نژاد دولت وحدت تشکيل دهد و از همه تفکرها در دولت خود استفاده کند.
زارع فومني ادامه داد: احمدي نژاد رييس جمهوري 70 ميليون نفر ايراني را بر عهده دارد بنابراين ترکيب خاصي از دولت را مي‌طلبد.
وي با بيان اينکه همه بايد دست در دست دهند و به اعتمادسازي اقدام کنند، خاطرنشان کرد: امنيت ملي از نان شب واجب‌تر است و وحدت تنها راه نجات کشور.
عضو شوراي سياستگذاري روزنامه همبستگي تصريح کرد: عده‌اي در اين انتخابات نفوذ کرده و مي‌خواستند و مي‌خواهند اين انتخابات را با مشکل روبرو کنند.
وي از نامزدهاي انتخاباتي خواست تا از مجاري قانوني به اعتراض‌هاي خود ادامه دهند و کلام رهبري را به عنوان فصل‌الخطاب در نظر بگيرند.
مشاور برکنار شده مهدي کروبي با بيان اينکه در انتخابات رياست جمهوري اخلاق را کشتند، گفت: در اين انتخابات، اخلاق انتخاباتي رعايت نشد و نامزدها به جاي اعلام برنامه‌ها به تخريب يکديگر پرداختند.
وي با اشاره به نابرابري‌هاي عرصه انتخابات، اظهار داشت: 30 سال زحمت انقلاب را به باد دادند و براي القاي فکر سياسي خود به ديگران، فضاي ضداخلاقي در جامعه شکل گرفت.
وي دغدغه بشر امروز را کسب حقايق خواند و افزود: فضاي مطبوعاتي دنيا بسيار مسموم است که ادامه اين روند، نگراني‌هايي را به وجود مي‌آورد.
معاون مديرمسئول روزنامه همبستگي با اشاره به خاطرات کارتر، مباحث اعتقادي را سبب پيروزي انقلاب دانست و افزود: جمهوريت نمي‌تواند جدا از اسلاميت باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


*وحيد جليلي: جريان روشنفکري سعي مي کند، ايران را به دوران سلطنت بازگرداند

سردبير مجله راه نيز در ادامه اين نشست گفت: جريان روشنفکري سعي مي کند ايران را به دوران خان سالاري، قبيلگي و سلطنت بازگرداند.
"وحيد جليلي" با اشاره به اينکه برخي ادعا مي کردند جرمي بزرگتر از دروغ وجود ندارد، اظهار داشت: اما آنهايي که ادعاي خردورزي داشتند، رييس جمهور را با استفاده از بالاترين جرم که همان دروغگويي است، متهم کردند و به دروغ به وي اتهام زدند.
جليلي تصريح کرد: امروز براي حفظ وحدت ملي، مهمترين موضوع حفظ جمهوريت است و امام (ره) نيز بارها تاکيد کرده بودند که هيچ تضميني جز جمهوريت براي حفظ اسلاميت نظام نيست.
اين روزنامه نگار ادامه داد: گروه روشنفکري در جريان اتحاد با سرمايه داري جهاني زنگ خطر را به صدا در آورده است، و آماج بعدي اين گروه جمهوريت نظام است.
وي با اشاره به اينکه جريان روشنفکري مي گويد طبقه متوسط راضي نمي شود و بايد انتخابات ابطال شود، اضافه کرد: اينکه به خيابان هاي لشگر کشي کنند و بگويند که راي بقيه را ابطال کنيد، اين بدين معني است که جمهوريت نظام در خطر است.
جليلي با بيان اينکه جمهوريت نظام به معني برابر بودن آرا افراد بايد حفظ شود، تصريح کرد: اگر توده مردم در صحنه حضور نداشته باشند و نتوانند نقش آفريني کنند و در واقع نقش آفريني مردم به اليت ها (طبقه نخبگان) سپرده شود، دورنخواهد بود که به سرنوشت بني اميه دچار شويم.
سردبير مجله راه با بيان اينکه جريان روشنفکري مي گويند که نظام جمهوري اسلامي بايد به شيوه قبيله اي تن دهد، اضافه کرد: بايد مصاحبه خانم زهرا رهنورد با بي بي سي مورد توجه قرار گيرد که وي در اين مصاحبه گفت: براي من به عنوان روشنفکرترين زن ايران جاي تعجب است که مردم قبيله اي راي ندهند و در واقع از اين سخنان مي توان بدين نتيجه رسيد که آنها به دنبال پيگيري جمهوري طبقاتي هستند.
وي خطاب به روشنفکران گفت: ما نمي توانيم از وحدت سياسي دفاع کنيم در حالي که از اختلاف طبقاتي دفاع مي کنيم، اگر ما به دنبال وحدت سياسي هستيم بايد آن را با عدالت پيگيري کنيم.
جليلي به بي منطقي حاکم بر فضاي روشنفکران اشاره کرد و افزود: آنان بر اساس منافع خود سخن مي گويند به همين دليل به چنين تناقضاتي متوسل مي شوند.
جليلي به تلاش روشنفکران به فرقه فرقه کردن مردم براي کسب راي اشاره کرد و گفت: در سيستان و بلوچستان آرا موسوي با فاصله کم بيشتر از احمدي نژاد است و اين نشان مي دهد که جريان "عدالت خواهي" در حال کمرنگ کردن مناسبات قبيله اي است.
اين روزنامه نگار خطاب به محمد جواد حق شناس که مي گفت، وزير کشور و مسوولان مربوطه بايد به خاطر کشته شدن افراد در اغتشاشات اخير استعفا دهند، گفت: مگر بسياري از مسوولان در زمان دولت اصلاحات به خاطر اتفاقاتي که رخ مي داد استعفا مي دادند، به عنوان مثال مي توان به دوره تصدي آقاي خرم در وزارت راه اشاره کرد که تعداد بسياري هواپيما سقوط مي کرد، مگر وي استعفا داد؟ اين چه حرفي است که مي گوييد؟ شما مي گوييد که اعضاي شوراي نگهبان بايد به دليل اينکه برخي آقايان را قانع نکرده اند، استعفا دهند.
وي ادامه داد: در افتادن با جمهوريت بدين معني است تصميم بر اساس صندوق هاي راي نباشد و احزاب و اشرافيت سياسي هر چه اداره کرد، همان شود.
سردبير مجله "راه" درباره نقش رسانه در وحدت ملي گفت: دولت احمدي نژاد با ضعف شديد رسانه اي مواجه است به طوري که بخشي از فعاليت هاي عظيم دولت در رسانه ديده نمي شد.
سردبير سابق مجله سوره افزود: رسانه بايد بازتاب دهنده آينده يک اقليت خاص نباشد و بايد بازتاب دهنده تمام اقليت هاي کشور باشد.
اين استاد دانشگاه با رد اين ادعا که نامزدها در انتخابات رياست جمهوري بايد در استان‌هاي محل تولد خود راي بيشتري داشته باشند، گفت: بي منطقي روشنفکران در اين است که فکر مي‌کنند ملت ايران بايد به طور قومي و قبيله‌اي راي دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016