چهارشنبه 27 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مستقيم از ميان جمعيت: از يک شنبه ۲۴ خرداد تا سه شنبه ۲۶ خرداد، گزارشگر ويژه "هفتــــــــــه" از تهران

۲۶ خرداد ۱۳۸۸ – ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹


يک شنبه شب، ۲۴ خرداد در همين مسير وپايين تر از آن در ميدان سرو و ميدان کا ج سعادت آباد بودم. ساعت دوازده از شهرک بام تهران ( منتها اليه شمالی مخابرات و دامنه ی کوه راه افتادم. درآن ساعت در ناحيه ی مخابرات چندان خبری نبود، اما در ميدان سرو نزديک به ۲۰۰ نفر به صورت پرا کنده شعار می دادند وسوت می کشيدند و ماشين ها با تجمع در مسير بوق می زدند. از ميدان سرو به سمت شرق، يعنی به طرف ميدان کاج، جمعيت بيشتر بود و در ميدان کاج تجمع بسيار وسيع تربود و نيروهای يکان ويژه ی پليس و لباس شخصی ها نيز گاز اشک آور و تير هوايی شليک می کردند. ساعت از يک گذشته بود که برخی از نيروهای مستقر درميدان کاج با موتور به طرف ميدان سرو راه افتادند و افراد معترض درمسير را به طرف ميدان سرو راندند. همين تعداد که نزديک به ۱۰-۱۲ موتور سوار بودند در دوطرف مسير سرو به مخابرات نيز در حرکت بودند ومردم را پراکنده می کردند که همان ۱۰-۱۲ نفر قبلی بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در ميدان کاج، علاوه بر شليک تير هوايی وگاز اشک آور درگيری با باتوم به جمعيت نيز رخ داده بود. درمسير برگشت از ميدان سرو به طرف مخابرات، اين بار حدود ۲۰۰ - ۳۰۰ نفر از مردم با تمرکز بيشتر در جلو مجتمع های مخابرات، در ناحيه ی خبر شماره ی۱ ، مستقر بودند و شعارهای "مرگ بر ديکتاتور" و "گفته بوديم اگر تقلب بشه ، ايران قيامت می شه" و "موسوی، موسوی، رای ما رو پس بگير" و "آزادی انديشه، بی موسوی نمی شه" و ... می دادند.
گاهی شنيده می شد که موتوری ها دارند از پشت می آيند ويکی می گفت همان ۱۱-۱۲ نفر مسير هستند وبعضی هاهم می گفتند ۱۰۰ نفر کاج هستند. به هر حال، با وجود اين که صدای تير هوايی و گاز اشک آ ور می آمد موتورسوارها از راه نرسيدند و مردم هم از جايشان تکان نخوردند. تاساعت ۲ که من در خيابان بودم وضعيت به همين ترتيب ادامه داشت.
نيروهای دايمی مستقر در ميدان کاج، از زمان شروع درگيری ها به بعد، صد تا صد و پنجاه نفر مامور ونزديک به ۲۰- ۳۰ نفر ماشين نفربر و استيشن مينی بوس و ماشين های کم سرنشين پليس هستند و معمولا در اين ميدان بر خورد هايی درنيمه های شب رخ می دهد.

در روز دوشنبه ۲۵ خرداد بعد از ظهردر فاصله ی بولوار يادگار امام و شهروند مخابرات( ناحيه ی مخابرات) ‌شاهد بقايای درگيری با وضعيت جنگی بودم. مردم با کمپرسی برای مقابله با نيروهای يکان ويژه و لبا س شخصی سنگ حمل کرده بودند وسنگ های ريخته شده تمام اين ناحيه را پوشانده بود. همچنين تمام نرده های مسير و نرده هايی که از مکان های ديگر آورده شده بود وسط خيابان ريخته شده و سد معبر ايجاد کرده بود. معلوم بود که در گيری بسيارشديد بوده است. علاوه بر نرده ها پست های علايم راهنمايی ورانندگی و ساير علامت ها نيز از زمين در آورده شده بود و درگوشه وکنار خيابان ديده می شد.

دوشنبه شب ۲۵ خرداد از ساعت ۹شب تا چهارصبح در ناحيه ی مخابرات(مسير خبر شماره ی ۱) صدای انفجار که احتمالا مربوط به گاز اشک آور بود و نيز صدای تير هوايی می آمد که گاه صدای تير اندازی نزديک به هم نيز شنيده می شد، اما از اينکه در اين منطقه کسی کشته يا زخمی شده باشد، اطلاعی به دست نيامد.

تجمع در اين ناحيه از ساعت ۹ شب، همواره با صدای شعار الله اکبر و تيرهوايی همراه با صدای انفجار ادامه داشت. شايد بتوان تعداد صداهای انفجار را نزدين به ۷۰- ۸۰ نفر شمرد. معلوم بود که درگيری و پراکنده سازی جدی است، اما تداوم اين صداها تا ساعت ۴ صبح نشان می دادکه هنوز تجمع ادامه دارد.

سه شنبه شب ۲۶ خرداد تعدادی از ساکنان شهرک بام تهران از پشت بام ها و جاده های دسترسی شهرک به دادن شعار های الله اکبر و مرگ بر ديکتاتور پرداختند که اين شعار ها تاساعت نه ونيم طول کشيد وبا صدای شليک تير از راه دور( احتمالا مسير مخابرات) همراه شد و در ساعت نه وچهل دقيقه، به دليل نداشتن پشتوانه و تجمع بزرگ مردم در تخت طاووس تا تجريش، به ويژه در ونک، جام جم، پارک وی، صدا ها قطع شد. اما صدای شعار از راه دور و احتمالا از مسير مخابرات هنوز به گوش می رسد.

منبع: "هفتـــــــــه" چاپ مونترال


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016