سه شنبه 26 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

راهپيمايی ده‌ها هزار معترض به انتخابات در خيابان وليعصر تهران، راديو فردا

ده‌ها هزار نفر از مردم تهران در چهارمين روز اعتراض به نتايج انتخابات رياست جمهوری از ميدان ونک به سمت تجريش در حال حرکت هستند و جو منطقه متشنج گزارش شده است.

يک شاهد عينی که در محل راهپيمايی حضور دارد در گفت و گو با «راديو فردا» گفت: چون اعلام شده بود که مردم در ميدان وليعصر تجمع نکنند برای همين تصميم گرفتند که از ميدان ونک به بالا راهپيمايی کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: بسياری از تظاهر کنندگان در مقابل مسجد بلال و روبروی صدا و سيما تجمع کرده و شعار نمی دهند.

اين شاهد عينی گفت: اکثر تظاهر کنندگان، سبزپوش بوده و در حالی که دستان خود را بالا گرفته اند به صورت مسالمت آميز راهپيمايی می کنند.

پيشتر قرار بود که معترضان به اعلام نام محمود احمدی نژاد به عنوان رئيس جمهور ايران در ميدان وليعصر تجمع کنند ولی پس از آنکه روزنامه «ايران» فراخوانی برای حضور طرفداران آقای احمدی نژاد در اين ميدان منتشر کرد، طرفداران مير حسين موسوی برای اجتناب از درگيری مسير راهپيمايی خود را تغيير دادند.

آقای موسوی که می گويد در انتخابات به صورت گسترده تقلب شده است اعلام کرد در تجمع روز سه شنبه شرکت نخواهد کرد.

تظاهرات در سکوت

شاهد عينی طرف گفت و گو با «راديو فردا» همچنين در ساعت شش عصر به وقت تهران گفت: «مردم از همه جهت در حال راهپيمايی هستند و اين تظاهرات خودجوش است. مردم خود يکديگر را کنترل می کنند و ساکت به تجمع و راهپيمايی خود ادامه می دهند. تمام تراکت هايی نيز که در دست مردم است برای دعوت يکديگر به سکوت است.»

وی به يکی از شعارهای نوشته شده بر روی اين تراکت ها اشاره کرد و گفت: «آرامش، بر گلوله پيروز است».

اين شاهد عينی گفت: «معلوم نيست اين تظاهرات تا چه زمانی ادامه می يابد و همه چيز خودجوش است و مردم صحبت دست اندرکاران را که گفتند نياييد، گوش نکردند و آمدند. چون اعتقاد دارند نبايد اين حرکت را قطع و خاموش کرد.»

به گفته وی، «جمعيتی در حدود ۱۵۰ هزار نفر الان در راهپيمايی هستند و قرار است تا تجريش هم بروند. جو اکنون خيلی متشنج است و مردم منتظرند دست راستی ها حمله کنند که با اتوبوس آنها را آورده اند.»

اين تظاهر کننده افزود: «ما ديروز هفت کشته داديم ولی اين مردم می ايستند و هيچ مشکلی ندارند. می خواهند چند نفر را بکشند. ما نمی خواهيم بدبخت تر از اين شويم.»

وزارت کشور جمهوری اسلامی ايران که مسئول برگزاری انتخابات در ايران است برگزاری هر گونه تجمعی را ممنوع کرده است.

بازداشت های گسترده

تحولات مربوط به انتخابات رياست جمهوری در ايران روز سه شنبه وارد مرحله پر تنشی شد و ده‌ها فعال سياسی، وکيل و روزنامه نگار از سوی مقام های امنيتی جمهوری اسلامی بازداشت شده اند.

بر اساس گزارش های تاييد شده، نام محمد علی ابطحی، مشاور مهدی کروبی، سعيد حجاريان، عضو جبهه مشارکت ايران اسلامی، عبدالفتاح سطانی، وکيل مدافع دانشجويان و فعالان سياسی، و هادی کحال زاده، عضو شورای مرکزی سازمان ادوار تحکيم وحدت در ميان بازداشت شدگان به چشم می خورد.

همچنين بهزاد نبوی، عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی نيز دوشنبه شب برای دومين بار دستگير شد.

نيروهای امنيتی در روزهای اخير صدها نفر از معترضان و دانشجويان را نيز بازداشت کرده اند.

در همين حال، آيت الله بيات زنجانی، در پاسخ به نامه مير حسين موسوی به علما برای دخالت در مسئله انتخابات و تذکر به مسئولان نوشته است: «آنچه که با شما و مصالح جامعه اسلامی به مبارزه برخاسته است، يک طرز فکر غلط و انحرافی است که معتقد است برای رسيدن به اهداف به ظاهر مقدس، می توان به هر وسيله نامقدسی متوسل شد.»

وی با اشاره به اينکه «اين بی اعتنايی اخير و بی حرمتی کلان به آراء ملت بی سابقه است» در انتقاد از وضعيت موجود گفته است: «مگر کسی می توانست در زمان حضور امام اين چنين قانون را دور بزند و بعد هم شاکيان را به سخره گيرد و مردم را هم عليه آنان بفريبد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016