چهارشنبه 6 شهریور 1387

کتاب "زندگی و خاطرات جلال طالبانی، پس از ۶۰ سال" شهريور ماه منتشر می‌شود، ايسنا


کتاب خاطرات و زندگی‌نامه جلال طالبانی، رييس‌جمهور عراق شهريورماه سال جاری منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار سياسی ـ خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، ناظم دباغ، نماينده‌ی اتحاديه‌ی ميهنی کردستان در تهران، صبح چهارشنبه در کنفرانس خبری با اعلام اين مطلب افزود:‌کتاب خاطرات جلال طالبانی که به بررسی ۶۰ سال زندگی وی می‌پردازد، شهريورماه سال جاری و در سه جلد و به زبان‌های فارسی، کردی، عربی و انگليسی با تيراژ ۵ هزار نسخه منتشر می‌شود.

وی گفت: اين کتاب می‌تواند خدمتی ويژه به مردم عراق و به ويژه کرد‌ها تقديم کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دباغ ، طالبانی را يکی از برجسته‌ترين شخصيت‌های عراق دانست و گفت:‌ وی در به وجود آمدن سيستم دموکراسی و حمايت از حقوق مردم فعاليت‌های چشمگيری داشتند.

او ادامه داد: طالبانی منشاء رهبری کردستان است و در حال حاضر شخصيت برجسته‌ای در خاورميانه محسوب می‌شود و اولين فردی که در ميان کردها به مقام رياست جمهوری يک کشور (عراق) دست يافته است.

وی گفت: اين کتاب نه فقط به دليل اين که طالبانی يک کرد است که رييس‌جمهور شده است منتشر شده، بلکه به دليل فعاليت‌ها و مبارزات او در سال‌های زندگی‌ و تاثيرگذاری که در مسائل مختلف در عراق و کشورهای همسايه و نيز خاورميانه داشته است مورد توجه قرار گرفته است.

نماينده‌ی اتحاديه‌ی ميهنی کردستان در تهران هم‌چنين گفت: هدف از انتشار اين کتاب بيان زندگی يک شخص موثر در مسائل سياسی، فرهنگی و اجتماعی عراق است. هدف الگو ساختن يک شخص و زندگی او نيست بلکه هدف ما اين بوده که با ديپلماسی و سياست در چارچوب قانون اساسی عراق به بررسی زندگی و فعاليت‌های اين فرد بپردازيم.

وی تاکيد کرد: انتشار اين کتاب در مدت زمان ۶۰ سال از زندگی طالبانی به اين معنا نيست که وی مبارزاتش‌ را کنار خواهد گذاشت، بلکه طالبانی تا زنده است مبارزه می‌کند.

هم‌چنين دکتر عرفان قانعی‌فرد، مولف کتاب "زندگی و خاطرات جلال طالبانی، پس از ۶۰ سال" در اين کنفرانس خبری اظهار کرد: اين کتاب در حوزه‌ی تحقيق ميدانی بيش از تاريخ شفاهی و مکتوب مورد توجه قرار گرفته است و با افرادی در سراسر دنيا ( ۱۷ کشور منطقه خاورميانه و اروپا)، که در زمان حيات جلال طالبانی حضور داشته‌اند و نيز کردهای عراق که در دهه‌ی ۵۰ و ۶۰ با وی همکاری داشته‌اند، از حسين هيکل در مصر تا وزيران امور خارجه و ديگر مقامات کشورهای سوريه، لبنان و غيره گفت‌وگو شده است.

وی گفت: در اين کتاب فقط طالبانی متکلم وحده نيست بلکه اين کتاب به کليه‌ی مسائلی که در ۶۰ سال گذشته در سطح خاورميانه و نيز دنيا و در ارتباط با وضعيت کردها اتفاق افتاده است اشراف کامل دارد.

قانعی‌فرد در پاسخ به سوالی مبنی بر اين که چرا جلال طالبانی انتخاب شده است، گفت: طالبانی يکی از مهم‌ترين چهره‌های تاريخی ۴۰ سال اخير در حوزه خاورميانه در روابط با اعراب و قوميت‌های شاخص در خاورميانه است.

او گفت: در اين کتاب شاهد خواهيد بود که ممکن است طالبانی بر يک موضوع در مساله‌ای تاکيد داشته باشد در حالی که مقامات‌ کشورهای ديگر که نسبت به آن مساله اشراف دارند و با آن‌ها گفت‌وگو شده است نظر ديگری داشته باشند؛ از جمله درباره رابطه‌ی شيمون پرز با عراق که در بسياری از اسناد گفته شده است ارتباطی بين اين دو وجود نداشته است اما در اين کتاب با کمک مرکز تاريخی لندن و گفت‌وگوهايی که صورت گرفته است اين شبهه برطرف شده است.

قانعی‌فرد گفت: اين کتاب با همکاری "انتشارات ماهی" در تهران چاپ می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اين که طالبانی شخصيتی سياسی محسوب می‌شود در اين کتاب پيشينيه‌ی تاريخی و حادثه های سياسی در روابط کشورها درخاورميانه مورد توجه قرار گرفته است.

او در پاسخ به اين که انتشار اين کتاب چه نتيجه‌ای برای کردهای پراکنده در دنيا خواهد داشت، اظهار کرد: در اين کتاب مطلقا با نگاه صرفا يک کرد به مساله توجه نشده است. به عنوان نويسنده اين کتاب سعی کردم به تحقيق تاريخی در حوزه‌ی فعاليت‌های سياسی و اجتماعی طالبانی بپردازم. اين کتاب دارای يک پيشينه تاريخی است نه صرفا کردی. حتی طالبانی نيز تمايلی به اين که کرد بودنش در اين کتاب به عنوان پيش‌ زمينه باشد نداشته‌اند بلکه بيش‌تر به دنبال احيای هويت کردی بودند.

وی گفت: اين کتاب با رعايت کامل بی‌طرفی و استقلال به هيچ نتيجه‌گيری، فرضيه‌ای و نظريه‌ای اشاره نمی‌کند. اين کتاب از سال ۱۹۴۰ (دوران ۷ سالگی) تا ۲۰۰۵ (دوران رياست جمهوری) طالبانی را در بر می‌گيرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'کتاب "زندگی و خاطرات جلال طالبانی، پس از ۶۰ سال" شهريور ماه منتشر می‌شود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016