سه شنبه 11 تیر 1387

معرفی کتاب "جامعه شناسی فرار مغزها" نوشته علی طايفی از نشر فروغ در آلمان




کتاب "جامعه شناسی فرار مغزها" پس از چند سال انتظار منتشر شد. اين کتاب تاليف علی طايفی بوده و در ۱۶۰ صفحه توسط نشر فروغ منتشر شده است. در پيشگفتار اين کتاب آمده است: فرار مغزها يا گريزنخبگان يکی از مهمترين پديده هايی است که ازسالهای وقوع انقلاب سال ۵۷ تا امروز بعنوان يک مسئله اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی صدمات بسياری را به جامعه درحال تحول ايران وارد کرده است. درحال حاضرجامعه ايران درصدر کشورهای مهاجر فرست و مهاجر پذير جهان قرار دارد...

اين ويژگی امکانات و محدوديت های بسياری را نيزبدنبال دارد. دراين بين خروج متخصصان که آگاهانه ازآن به فرار مغزها ياد می نمايم، آثار زيانبارتر و درعين حال فرصت های بسياربيشتری را فراروی توسعه جامعه ايران نهاده است. با اين وصف عليرغم کميت بسيار و کيفيت گسترده اين معضل، درطول سالهای اخير اين پديده کمتر مورد بررسی تجربی و نظری قرار گرفته و گاه آگاهانه مغفول واقع شده و از زعم بسياری خروج دگر انديشان، برای نظام سياسی کشور دارای کارکردهای مثبت نيز بوده است!

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خروج نيروهای متخصص از کشور يا به تعبير امروز، فرار مغزها امر نوپديدی است و بويژه درجامعه ايران پديده ای است انقلابی! اين اطلاق از آنروست که پديده فرار مغزها در ايران، محصول پس از انقلاب است و عمده دلايل آن نيز ناامنی سياسی، جنگ، ناامنی انديشگی و دينی، اقتصادی، و اجتماعی و حتی فرهنگی است.

مهمترين خصيصه اين کتاب عبارت از اين است که به مهمترين نظريه های موجود در بررسی دلايل و تبعات بروز اين پديده توجه شده و علاوه بر بهره گيری از جديدترين آمار مهاجران متخصص ايرانی در ساير کشورهای جهان بويژه اروپا و امريکای شمالی، به يافته های تجربی داخل و خارج از کشورنيز استناد شده است. دومين ويژگی کتاب يگانگی آن است که جدا از بحث و تحليل روزنامه نگارانه، دارای آمار و اسناد نظری و تجربی است. سومين ويژگی اين کتاب عبارت از استناد به يافته های تجربی در سه طيف از فرايند مهاجرت يا فرار مغزها است بدين معنا که يافته های مربوط به نيروهای متخصص مقيم داخل کشور بعنوان نيروهای بالقوه آماده فرار، افراد عازم به خروج از کشور در سفارتخانه های دو کشور کانادا و استراليا، و متخصصان خارج از کشور ارائه شده است. آخرين و مهمترين ويژگی کتاب حاضر صراحت و بيان آزادانه دلايل خروج متخصصان از کشور است. اين کتاب دو بار در ايران اجازه انتشار نيافت!

کتاب "جامعه شناسی فرار مغزها " برای کليه علاقمندان، دانشجويان، محققان، اساتيد دانشگاه و روزنامه نگاران در حوزه های مختلف علوم سياسی، اقتصادی، جامعه شناختی،و سازمان های پژوهشی و مراکز دانشگاهی می تواند مفيد باشد.

علی طايفی
خرداد ۱۳۸۷

نحوه سفارش خريد کتاب:

برای سفارش خريد کتاب همراه با هزينه پستی ارسال ان، لطفا با آدرس ايميل نشريه الکترونيکی جامعه شناسی ايران با موضوع خريد کتاب تماس بگيريد. قيمت کتاب معادل ۱۰ يورو می باشد که برای ارسال به هرنقطه اروپا و امريکای شمالی هزينه پست و ارسال آن جداگانه محسوب می شود.

علی طايفی
نويسنده و مدير نشريه الکترونيکی جامعه شناسی ايران
http://sociologyofiran.com

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'معرفی کتاب "جامعه شناسی فرار مغزها" نوشته علی طايفی از نشر فروغ در آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016