پنجشنبه 30 خرداد 1387

افزایش آمار دستگیری وبلاگ ‌نویسان در جهان، ایسنا

تعداد وبلاگ‌نویسان دستگیر شده در سال 2007 نسبت با سال قبلش سه برابر شده است.

براساس اعلام یک گزارش، وبلاگ‌نویسان بیشتری در دنیا بیش از پیش برای افشای نقض حقوق بشر یا انتقاد از دولت‌ها با دستگیری روبرو هستند.

به گزارش ایسنا، براساس گزارش سالانه دانشگاه واشنگتن، 64 نفر از سال 2003 برای انتشار نقطه نظرات خود در یک وبلاگ دستگیر شده‌اند.

براساس این گزارش، در سال 2007 شمار افرادی که برای وبلاگ‌نویسی در مورد مسائل سیاسی دستگیر شدند نسبت به سال 2006 سه برابر شد و بیش از نیمی از تمامی دستگیری‌ها در کشورهایی مانند چین صورت گرفته است.

براساس گزارش World Information Access، شهروندان برای وبلاگ‌نویسی در مورد موضوعات مختلفی دستگیر و زندانی می‌شوند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وبلاگ ‌نویسان دستگیر شده به افشای فساد در دولت، نقض حقوق بشر و سرکوبی مخالفان پرداخته‌اند و از سیاست‌های عمومی انتقاد کرده و چهره‌های سیاسی را به عمل فراخوانده‌اند.

براساس این گزارش، شمار رو به افزایش دستگیری‌ها گواه اهمیت سیاسی رو به رشد وبلاگ‌نویسی است و دستگیری‌ها در زمان نااطمینانی‌های سیاسی مانند زمان انتخابات عمومی یا در جریان تظاهرات گسترده مایل به افزایش است.

دستگیری برای بسیاری از وبلاگ‌نویسان زندانی شدن را به دنبال دارد. براساس یافته‌های این گزارش، متوسط مجازات زندان برای وبلاگ‌نویسان 15 ماه است و طولانی‌ترین مدت حبس که مورد ملاحظه این گزارش قرار گرفته، هشت سال بوده است.

این گزارش خاطرنشان کرده است که شمار واقعی وبلاگ‌نویسان دستگیر شده ممکن است بسیار بالاتر از مجموع یافته شده توسط این گزارش باشد زیرا در برخی موارد، بررسی صورت گرفتن یک دستگیری و علت آن بسیار دشوار است. به عنوان مثال کمیته پشتیبانی از وبلاگ‌نویسان اطلاعاتی در مورد 344 نفر دستگیر شده در میانمار منتشر کرده که تصور می‌رود بسیاری از آنها وبلاگ‌نویس باشند اما WIA نمی‌تواند تمامی این گزارش‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

همچنین این گزارش تاکید کرده بسیاری از کشورها که شاید شمار آنها به 30 کشور برسد محدودیت‌های فنی در مورد آنچه که مردم می‌توانند آن لاین انجام دهند برقرار کرده‌اند. در کشورهایی مانند چین استفاده مردم از وبلاگ به عنوان راهی برای اعتراض دشوار شده است.

براساس تاکید این گزارش، تنها کشورهای خاورمیانه و آسیای شرقی نیستند که در جهت جلوگیری از انتشار عقاید عمومی وبلاگ‌نویسان گام برداشته‌اند. در چهار سال گذشته وبلاگ‌نویسان انگلیسی، فرانسوی، کانادایی و آمریکایی نیز دستگیر شده‌اند.

براساس پیش‌بینی این گزارش، با افزایش محبوبیت وبلاگ‌نویسی به عنوان یک ابزار و اعمال محدودیت‌های اینترنتی بیشتر، شمار وبلاگ‌نویسان دستگیر شده در سال 2008 نسبت به 36 نفر در سال گذشته میلادی فراتر خواهد رفت.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'افزایش آمار دستگیری وبلاگ ‌نویسان در جهان، ایسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016