پنجشنبه 11 آبان 1385

آمريکا: ايران و سوريه در صدد سرنگونی دولت لبنان، بی بی سی

مقامات آمريکايی ايران و سوريه را متهم کرده است که با کمک جنبش حزب الله در صدد برآمده اند تا دولت لبنان را سرنگون کنند.

تونی اسنو، سخنگوی کاخ سفيد، دفتر رييس جمهوری آمريکا، گفته است که "شواهد رو به افزايش" نشان می دهد که دولت های ايران و سوريه با همراهی حزب الله لبنان طرح هايی را برای سرنگون کردن دولت فواد سينيوره، نخست وزير لبنان، آماده می کنند و در مورد اقدام برای ايجاد بی ثباتی در لبنان هشدار داده است.

به گفته آقای اسنو، بر اساس اين طرح قرار است حزب الله با برگزاری تظاهرات يا تهديد رهبران دولت لبنان آنان را وادار به کناره گيری از قدرت کند.

هدف از اين اقدام جلوگيری از تصويب همکاری دولت آقای سينيوره با تحقيقات سازمان ملل متحد در مورد دست داشتن سوريه در ترور رفيق حريری، نخست وزير سابق لبنان، و محاکمه مظنونين به ارتباط با اين ترور در يک دادگاه بين المللی عنوان شده است.

رفيق حريری در فوريه سال گذشته در اثر انفجار بمب در بيروت، پايتخت لبنان، کشته شد و سازمان ملل هياتی را برای يافتن عاملان اين ترور تعيين کرده است.

هيات تحقيق سازمان ملل احتمال دست داشتن برخی از مقامات ارشد دولت سوريه در اين توطئه را مطرح کرده است.

آقای اسنو هر گونه تلاشی برای بی ثبات کردن دولت منتخب لبنان را ناقض قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد در مورد رسيدگی به ماجرای ترور رفيق حريری دانسته است.

در واکنش به اظهارات سخنگوی کاخ سفيد، سفير سوريه در ايالات متحده اتهام تلاش سوريه برای سرنگونی دولت لبنان را تکذيب کرده و آن را ادعايی "مضحک" خوانده است.

تقاضای نصرالله

اتهام تلاش برای سرنگونی دولت لبنان در حالی مطرح می شود که صحنه سياسی لبنان به دليل تقاضای جديد سيد حسن نصرالله، دبيرکل جنبش حزب الله، دچار تنش شده است.

وی از نخست وزير لبنان خواسته است تا يک سوم از سمت های کابينه را در اختيار حزب الله قرار دهد که به اين ترتيب، اين گروه خواهد توانست از اتخاذ تصميم دولت برای همکاری با هيات تحقيق بين المللی در مورد ترور رفيق حريری جلوگيری کند.

اخيرا دبيرکل سازمان ملل جلسه ای را با شرکت نمايندگان پنج عضو دايم شورای امنيت - آمريکا، فرانسه، بريتانيا، روسيه و چين - تشکيل داد تا حمايت آنان را از اجرای قطعنامه تشکيل دادگاهی برای پيگرد مظنونين به دست داشتن در ترور حريری به دست آورد.

اين طرح بايد به تصويب دولت و پارلمان لبنان برسد.

سيد حسن نصرالله تهديد کرده است که هرگاه دولت لبنان با تقاضای واگذاری يک سوم سمت های کابينه به اين گروه موافقت نکند، از طرفداران خود خواهد خواست به تظاهرات گسترده خيابانی دست بزنند و به اين ترتيب، دولت را تحت فشار قرار دهند.

دبيرکل حزب الله خواسته خود را برای تشکيل دولت وحدت ملی در پی جنگ اخير لبنان مطرح کرده است.

به نظر می رسد که مقامات آمريکايی هدف وی را بی ثبات کردن اوضاع لبنان به منظور وادار کردن دولت کنونی به کناره گيری از قدرت تلقی کرده اند.

هفته گذشته کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا، هشدار داد که اين کشور نسبت به "حمايت سوريه" از ايجاد درگيری در لبنان نگران است و افزود که جامعه بين المللی تاکيد دارد که مردم لبنان نبايد در معرض ارعاب از سوی قدرت های خارجی قرار گيرند.

موضع آمريکا

اتهام اخير آمريکا عليه ايران و سوريه در حالی عنوان می شود که اخير يک هيات تحقيق آمريکايی امکان همکاری با اين دو کشور برای پايان دادن به خشونت در عراق را مطرح کرده بود.

به گفته ناظران، اتهام تلاش ايران و سوريه برای ايجاد بی ثباتی در لبنان و ساقط کردن دولت فواد سينيوره، که از حمايت آمريکا برخوردار است، نشانه آن است که موضع ايالات متحده در مورد ايران و سوريه تغييری نيافته است.

در پی ترور رفيق حريری در سال گذشته، تظاهرات گسترده ای عليه حضور واحدهای نظامی و ماموران اطلاعاتی سوريه در لبنان برگزار شد.

نتيجه اين تظاهرات و فشار بين المللی بر سوريه سرانجام اين کشور را وادار کرد تا به قطعنامه شورای امنيت برای خارج کردن نظاميان خود از لبنان پس از چندين دهه حضور در اين کشور عمل کند.

رفيق حريری از سياستمداران لبنانی مخالف ادامه حضور سوريه در اين کشور بود و طرفداران وی دولت سوريه را به دست داشتن در کشته نخست وزير سابق لبنان متهم کردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در انتخابات پارلمانی لبنان که پس از خروج سوريه از اين کشور برگزار شد، احزاب و سياستمداران مخالف حضور سوريه توانستند قدرت را در دست بگيرند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد نيز با تصويب قطعنامه ای يک هيات تحقيق بين المللی را برای رسيدگی به ترور رفيق حريری تشکيل داد و در ماه مارس جاری، ايجاد دادگاه بين المللی برای محاکمه دست اندرکاران اين ترور را تصويب کرد.

ترور رفيق حريری به تضعيف موقعيت دولت سوريه در منطقه منجر شد اما در پی جنگ اخير اسرائيل و لبنان، مقامات سوری از متحول شدن اوضاع خاورميانه و مقامات جمهوری اسلامی از ظهور خاورميانه جديد و شکست طرح های آمريکا در اين منطقه سخن گفته و نتيجه جنگ را شکست اسرائيل به دست چريک های حزب الله توصيف کرده اند.





دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آمريکا: ايران و سوريه در صدد سرنگونی دولت لبنان، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016