جمعه 5 خرداد 1385

سخنگوي كاخ سفيد: اگر ايران غني‌سازي را کامل و دايم معلق کند شايد فرصت مذاكره مستقيم ايجاد شود، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي


کاخ سفيد اعلام کرد، مادامي که ايران برنامه غني‌سازي اورانيوم را به حال تعليق در نياورد، آمريکا گفت‌وگوي مستقيمي با اين کشور نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شبكه‌ي خبري بي.بي.سي با انتشار اين مطلب افزود، آمريکا ظرف چند ماه گذشته زير فشار فزاينده‌ي جامعه جهاني براي مذاکره مستقيم با ايران قرار داشته است.

توني اسنو، سخنگوي کاخ سفيد روز چهارشنبه گفت که ايران بايد گامي اساسي در تعليق کليه فعاليت‌هاي مربوط به غني‌سازي اورانيوم بردارد و افزود: بدون برداشتن چنين قدمي هيچ تغييري در نگرش دولت جورج بوش براي مذاکره مستقيم با ايران حاصل نخواهد شد.

وي افزود: اين اولين پيش شرط است و آمريکا در حال همکاري با متحدان اروپايي خود است تا اطمينان حاصل کند که ايران هيچ اقدامي در جهت افزايش قابليت‌هاي خود براي ساخت سلاح هسته‌يي صورت نمي‌دهد.

اسنو گفت که آمريکا در اين زمينه بسيار جدي است و ايران بايست موافقت کند که فعاليت‌هاي خود در زمينه غني‌سازي را به طور کامل و دايم معلق کند.

به گفته‌ي سخنگوي کاخ سفيد اگر ايران اين پيش شرط را برآورده کند، آنگاه ممکن است «فرصت‌هايي» براي مذاکره مستقيم پديد آيد.

اين گزارش افزود، اظهارات سخنگوي کاخ سفيد در واکنش به درخواست‌هاي برخي شخصيت‌هاي جهاني از جمله کوفي عنان، دبيرکل سازمان ملل متحد براي مذاکره مستقيم آمريکا با ايران مطرح شد. در همين حال محمد البرادعي، مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي روز چهارشنبه با کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا ديدار و درباره موضوعاتي از قبيل برنامه‌هاي اتمي ايران و هند گفت‌وگو کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

البرادعي که به تازگي با علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران ملاقات داشت به خبرنگاران گفت که حامل پيامي از ايران براي آمريکا نيست، اما وي افزود ديدگاه‌هاي ايران در زمينه مساله‌ي اتمي را به اطلاع مقام هاي آمريکايي رسانده است.

وي گفت: من واسطه صادقي هستم. به همه طرف‌هاي درگير گوش مي‌دهم و ديدگاه‌هاي مختلف آنها را منتقل مي‌کنم. اما تصميم نهايي بايد توسط طرف‌هاي درگير اتخاذ شود. من چند روز پيش با آقاي لاريجاني ملاقات داشتم و به صحبت هاي او در زمينه نحوه حل مساله‌ي اتمي ايران گوش دادم. من نقطه نظرهاي ايران را که البته با ديدگاه‌هاي آمريکا نسبتا متفاوت است، به اطلاع خانم رايس رساندم.

روزنامه واشنگتن پست روز چهارشنبه در مقاله‌اي ادعا كرده بود ايران به طور جدي مذاکره با آمريکا را دنبال مي‌كند.

Copyright: gooya.com 2016