پنجشنبه 4 خرداد 1385

محمد البرادعى از موافقت "اصولى" ايران با توقف غنى‌سازى اورانيوم خبر داد، صداي آلمان

در حالى كه لحن آمريكا در برخورد با جمهورى اسلامى نرم‌تر شده و همچنين برخى رسانه‌ها خبر از تلاش مستمر ايران براى مذاكره مستقيم با آمريكا را مى‌دهند، محمد البرداعى رييس آژانس بين‌المللى انرژى اتمى گفت كه ايران موافقت «اصولى» خود با توقف غنى‌سازى اورانيوم در خاك خود را اعلام كرده است.

به نظر مى‌رسد كه ايران در رابطه با برنامه هسته‌اى خود، آماده پذيرش خواستهاى جامعه جهانى است. محمد البرادعى رييس آژانس بين‌المللى انرژى اتمى، ديروز (چهارشنبه ۲۴ مه) پس از ديدار با خانم كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا در واشنگتن گفت، تهران «اساسا» اين پيشنهاد را پذيرفته كه در چارچوب يك معاهده با كشورهاى غربى، براى چندين سال از غنى‌سازى مناقشه برانگيز اورانيوم در خاك خود چشم‌پوشى كند.

اما البرادعى در عين حال به اين نكته اشاره كرد كه هنوز ضرورت بحثهايى در رابطه با غنى‌سازى در چارچوب برنامه تحقيقاتى هسته‌اى وجود دارد. در همينجا موضع آمريكا با موضع ايران در تقابل قرار مى‌گيرد. رييس آژانس بين‌المللى انرژى اتمى تاكيد كرد كه ايران آماده است تا در صورت ازسرگيرى مذاكرات در مورد برنامه هسته‌اى‌اش، همچنين پروتكل الحاقى كه بازرسى‌هاى شديدتر آژانس را امكان‌پذير مى‌سازد را امضا كند.

نيكولاس برنز معاون وزير خارجه آمريكا در امور سياسى، پس از نشست لندن از پيشرفتهاى حاصل شده ابراز خوشبينى كرد. وى مشورتهاى كشورهاى داراى حق وتو به‌اضافه آلمان در لندن را «سازنده» خواند.

يكى از سخنگويان وزارت خارجه انگلستان نيز اعلام كرد كه بحثهاى مزبور بيانگر نگرانى جامعه جهانى از برنامه اتمى ايران بودند.

همچنين خانم كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا پس از ديدار با محمد البرادعى، از تبادل نظر سازنده ميان طرفين مذاكره در لندن سخن گفت و آن را مثبت خواند. وى افزود كه انتظار توافق‌نظر كامل در تمامى عرصه‌ها را نداشته و برخى نكات كماكان نياز به بحث و بررسى دارند.

آنگونه كه رايس و البرادعى در ادامه اعلام كردند، در جريان مشورتها در لندن، پنج قدرت داراى حق وتو در شوراى امنيت به‌اضافه آلمان، به نخستين پيشرفتها دست يافته‌اند، اما هنوز نمى‌توان از موفقيت و توافق‌نظر كامل سخن گفت.

قدرتهاى داراى حق وتو هنوز نتوانسته‌اند در رابطه با برنامه هسته‌اى ايران به موضعى مشترك در شوراى امنيت دست يابند.

ترويكاى اروپايى متشكل از آلمان، فرانسه و انگلستان مى‌خواهد از طريق بسته‌اى پيشنهادى حاوى مشوقهايى اقتصادى براى ايران، جمهورى اسلامى را به توقف غنى‌سازى اورانيوم ترغيب كنند. بر اساس طرح اروپا، چنانچه ايران از مواضع خود عدول نكند، روسيه و چين هم قاعدتا به تحريم ايران راى مثبت خواهند داد. اما در هر حال، روسيه و چين به دليل روابط تنگاتنگ اقتصادى خود با ايران، در مورد اعمال مجازات عليه جمهورى اسلامى با ديده ترديد مى‌نگرند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در اين ميان دولت آمريكا حاضر نشده‌ است تضمينهايى امنيتى را به ايران بدهد. آمريكا ايران را متهم به اين مى‌كند كه مى‌خواهد به شكل پنهانى بمب اتمى بسازد.

طبق گزارش خبرگزارى فرانس پرس، شون مك‌كورمك سخنگوى وزارت خارجه آمريكا ديروز، تمايل ايران به مذاكره مستقيم با ايالات متحده را مجددا رد كرد. وى تاكيد كرد كه مناقشه بر سر برنامه اتمى جمهورى اسلامى ”مسئله‌اى‌ست ميان ايران و تمام ديگر نقاط جهان“. البته آمريكا پيشتر موافقت خود با مذاكره‌ى با جمهورى اسلامى را، در صورت توقف غنى‌سازى اورانيوم توسط ايران، اعلام كرده بود.

بر اساس اطلاع منابع آمريكايى، ايران شب چهارشنبه گذشته، با ناديده گرفتن تلاشهاى ديپلماتيك، دست به آزمايش موشك ميان‌برد «شهاب ۳» زده است. ايران در گذشته، آزمايشهاى موشكى متعددى را انجام داده، اما معمولا خبر اين آزمايشها را خود اعلام مى‌كرده است. موشك نوع «شهاب» بردى ۱۳۰۰ كيلومترى دارد و مى‌تواند اسراييل، افغانستان و نيز تاسيسات نظامى آمريكا در منطقه را هدف قرار دهد.

Copyright: gooya.com 2016