چهارشنبه 20 اردیبهشت 1385

پيشنهاد اندونزى براى ميانجی‌گرى در مناقشه اتمى ايران، صداي آلمان

اندونزى مى‌خواهد در مناقشه اتمى ايران نقش ميانجى را ايفا كند. اين نكته را رييس جمهور اندونزى، سوسيلو بامبانگ يودهويونو، در روز چهارشنبه (۱۰ مه) بيان داشت. به گفته سخنگوى دفتر رياست جمهورى اندونزى ايران از پيشنهاد اندونزى استقبال كرده است. هم اكنون رييس جمهور ايران، محمود احمدى‌نژاد براى شركت در كنفرانس دى۸ در جاكارتا، پايتخت اندونزى به سر مى‌برد.

اندونزى كه روابطى خوب با ايران و منتقدان آن دارد، پيشنهاد كرده است كه در رابطه با مناقشه اتمى ايران و اختلافى كه ميان ايران و امريكا و ديگر كشورها در اين مورد وجود دارد ميانجيگرى كند.

رييس جمهور اندونزى سوسيلو بامبانگ يودهويونو در پاسخ به اين پرسش خبرنگاران كه اندونزى چه نقشى مى‌تواند در مناقشه اتمى ايران ايفا كند گفت: ” ما مى‌توانيم به خوبى براى كاهش تنش همكارى كنيم تا دوباره ايران و منتقدان آن به پاى ميز مذاكره بازگردند.“ رييس جمهور اندونزى اين سخنان را پس از ديدارى با محمود احمدى نژاد، رييس جمهور ايران بيان داشت.

سخنگوى دفتر رياست جمهورى اندونزى به خبرنگاران گفت كه ايران موضعى بسيار پذيرا در برابر پيشنهاد اندونزى براى كمك از خود نشان داد. اين سخنگو افزود: ”ما اميدواريم كه اين اتفاق رخ دهد. ما نياز به دميدن روحى تازه در اين مذاكرات داريم.“

به گزارش خبرگزارى رويتر محمود احمدى‌نژاد در روز چهارشنبه (۱۰ مه) به هنگام ديدار خود از اندونزى به خبرنگاران گفت كه ايران و اندونزى در استفاده از انرژى اتمى نيتى خوب دارند. احمدى‌نژاد افزود كه ايران در برابر فشار بين‌المللى تسليم نخواهد شد و غنى‌سازى اورانيوم را متوقف نخواهد كرد.

* * *

مصاحبه با هندرا پاسوهوك (Hendra Pasuhuk)، رييس بخش اندونزى راديو دويچه وله در باره سفر رييس جمهور ايران به اندونزى

روز سه‌شنبه (۹ مه) رييس جمهور ايران، محمود احمدى‌نژاد، سفرى پنج روزه را به اندونزى آغاز كرد. احمدى‌نژاد در جاكارتا، پايتخت اندونزى، در كنفرانس كشورهاى "دى۸" شركت مى‌كند. در كنفرانس دى۸ هشت كشور در حال توسعه مسلمان شركت دارند كه به جز مصر باقى غيرعرب هستند. ناظران سياسى معتقدند كه سفر نسبتا طولانى احمدى‌نژاد به اندونزى نشانگر تلاش ايران است براى جلب پشتيبانى كشورهاى اسلامى و رفع انزواى سياسى ايران در پهنه بين‌المللى. در اين باره كيواندخت قهارى با هندرا پاسوهوك (Hendra Pasuhuk)، رييس بخش اندونزى راديو دويچه وله، گفتگويى كرد كه در پى مى‌آيد.


واكنش رسانه‌هاى اندونزى به سفر رييس جمهور ايران محمود احمدى‌نژاد چگونه است؟

هندرا پاسوهوك: مطبوعات اندونزى در درجه نخست به كنفرانس "دى‌۸" پرداخته‌اند، چون برايشان مهم است كه اين كنفرانس در اندونزى برگزار مى‌شود و شركت‌كنندگان در كنفرانس از مناطق مختلف هستند، از جمله از تركيه، مصر و ايران. در اندونزى به ايران به عنوان يكى از ميهمانان نگاه مى‌كنند، اما در باره كشمكش‌هاى بين‌المللى‌اى كه هم اكنون ايران با سازمان ملل متحد و آژانس بين‌المللى انرژى اتمى دارد، صحبتى نمى‌شود. در اندونزى بيش از هر چيز در باره روابط ايران و اندونزى صحبت مى‌شود و در اين رابطه اميدوارند كه دو كشور بتوانند به لحاظ اقتصادى همكارى خوبى با هم داشته باشند.

در هفته‌هاى اخير موضع افكار عمومى و نيز سياستمداران اندونزى در رابطه با برنامه اتمى ايران چه بوده است؟

هندرا پاسوهوك: در اندونزى چندان صحبتى در باره برنامه اتمى ايران نمى‌كنند. موضع مطبوعات و سياستمداران در اندونزى اين است كه كسى اسلحه اتمى‌ نمى‌خواهد. كسى نمى‌خواهد كه در خاورميانه يا در ايران مناطق جديد پرتنش بوجود بيايند. براى همين برنامه اتمى ايران را نمى‌پذيرند. دولت اندونزى مى‌گويد كه ما ديگر نمى‌خواهيم كه كشورى صاحب اسلحه اتمى بشود، فرق نمى‌كند كه كدام كشور باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آيا گمانه‌زنيهايى در اين باره وجود دارد كه ايران در تلاش نزديك شدن به كشورهاى اسلامى است تا از انزواى سياسى در سطح جهانى به درآيد؟

هندرا پاسوهوك: بله‌، ناظران سياسى در اندونزى معتقدند كه ايران با اين كنفرانس سعى مى‌كند تا نشان دهد كه كشورهاى ديگرى وجود دارند كه از ايران حمايت مى‌كنند و ايران در انزوا نخواهد بود. فكر مى‌كنم كه اكثريت ناظران سياسى معتقدند كه رييس جمهور احمدى‌نژاد از اين موقعيت استفاده مى‌كند تا نشان دهد كه ايران منزوى نيست، كشورهاى ديگر هم هستند، كه با ايران اعلام همبستگى مى‌كنند. ناظران سياسى در اندونزى در اين باره بحث مى‌كنند كه چرا ايران تدارك نمايشى بزرگ را در اندونزى ديده است. چون رييس جمهور ايران تدارك سفرى بسيار طولانى را به اندونزى ديده است. رهبران ديگر كشورهاى شركت كننده در اين كنفرانس آنقدر طولانى نمى‌مانند، براى دو تا سه روز مى‌آيند. اما رييس جمهور ايران براى اجراى برنامه‌اى رسمى پنج روز مى‌ماند. براى همين در اندونزى گفته مى‌شود كه اين سفر براى ايران از اهميت بسيار برخوردار است و ايران مى‌خواهد اندونزى را تشويق به حمايت از موضع ايران كند. اما دولت اندونزى اعلام كرده است كه مايل است تنها در باره همكاری‌هاى اقتصادى با ايران مذاكره كند.

پس آيا ايران نمى‌تواند روى حمايت اندونزى در زمينه‌ سياست بين‌المللى حساب كند؟

هندرا پاسوهوك: اندونزى مايل است كه به لحاظ ديپلماتيك در صحنه سياست بين‌الملل نقشى ايفا كند. من مى‌توانم تصور كنم كه اندونزى از ايران بخواهد كه به پروتكل الحاقى قرارداد منع گسترش اسلحه اتمى متعهد بماند. ايران تهديد كرده است كه از تعهد خود كناره خواهد گرفت. اما اندونزى مى‌تواند از ايران بخواهد كه اين كار را نكند. در ازاى آن ايران هم مى‌تواند چيزى از اندونزى بخواهد. شايد در آنجا سازشى به عمل آورند و اندونزى و ديگر كشورها اعلام كنند كه از استفاده غيرنظامى انرژى اتمى در ايران حمايت مى‌كنند و در برابر ايران قول بدهد كه به پروتكل الحاقى قرارداد منع گسترش اسلحه اتمى متعهد مى‌ماند. در نتيجه آژانس بين‌المللى انرژى اتمى حق نظارت بر فعاليتهاى اتمى ايران را خواهد داشت. فكر مى‌كنم كه هدف سياستمداران اندونزى رسيدن به اين سازش باشد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پيشنهاد اندونزى براى ميانجی‌گرى در مناقشه اتمى ايران، صداي آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016