سه شنبه 19 اردیبهشت 1385

کاندوليزا رايس: نامه احمدی نژاد به بوش نکته تازه ای در برنداشت و چیزی را حل نمی کند، راديو فردا

محمود احمدی نژاد گفت نامه ای که به جرج بوش نوشته است نظرات مردم ایران را منعکس می کند، با هدف برون رفت از مشکلاتی که بشریت با آنها دست به گریبان است. خبرگزاری آسوشیتدپرس که نسخه ای از متن نامه را مشاهده کرد، گزارش می دهد که این نامه حمایت آمریکا از اسرائیل را محکوم و از اشغال نظامی عراق توسط آمریکا انتقاد کرده است. کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا گفت در این نامه نکته تازه ای دیده نمی شود. روزنامه الشرق الاوسط نوشت نامه محمود احمدی نژاد نشان می دهد که برنامه های هسته ای ایران مقاصد صلح آمیز ندارد. به نظر نمی رسد رئیس جمهوری اسلامی با این نامه نظر مساعد آمریکا را جلب کرده باشد. آقای احمدی نژاد در این نامه به بوش توصیه می کند که که به آنجه ولی «تعالیم پیامبران الهی» توصیف کرد، بازگردد.
سياوش اردلان


فریبا مودت (رادیو فردا): محمود احمدی نژاد گفت نامه ای که به جرج بوش نوشته است نظرات مردم ایران را منعکس می کند.
محمود احمدی نژاد: بحثی که ما مطرح کردیم حرفهای دل مردم ایران بود. دیدگاه ها و اعتقادات و نقطه نظرهای ملت ایران و نگاه ملت ایران به مسایل جهانی و راه های برونرفت از مشکلاتی که امروز بشریت از آن رنج می برد.

ف.م: آقای احمدی نژاد در این نامه که متن آن منتشر نشده، بنا به گزارش ها، لیبرالیسم و دموکراسی غربی را گرایش های شکست خورده توصیف کرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس که نسخه ای از متن نامه را مشاهده کرده، گزارش می دهد که این نامه حمایت آمریکا از اسرائیل را محکوم و به اشغال نظامی عراق توسط آمریکا انتقاد کرده است. بنا بر گزارش ها در این نامه اشاره ای به اختلاف نظر سران کشورهای غربی با جمهوری اسلامی بر سر برنامه هسته ای ایران نشده است.

کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا با گفتن اینکه در نامه آقای احمدی نژاد نکته تازه ای دیده نمی شود این نامه را بی اهمیت تلقی کرد. خانم رایس افزود این نامه به مسایل تاریخی، فلسفی و دینی پرداخته است.

سیاوش اردلان (رادیو فردا): در نامه خود به جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا، همتای ایرانی اومی گوید دموکراسی در جهان با شکست مواجه شده است و نتوانسته است جلوی اوجگیری گسترش جهانی نسبت به دولت آمریکا را بگیرد.

کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا به سرعت این نامه را رد کرد و گفت این نامه نتوانسته است مسایل لاینحل بین تهران و واشنگتن را حل کند. کاندولیزا رایس افزود این نامه فتح بابی در مورد مساله مورد مناقشه پرونده هسته ای ایران نیست.

خود محمود احمدی نژاد امروز سه شنبه گفت نامه اش در برگیرنده گفتار و افکار ملت ایران است که هدف از آن یافتن برونرفت از مشکلاتی است که بشریت با آن دست به گریبان است.

با وجود آنکه نامه محمود احمدی نژاد به مسایل هسته ای ایران نپرداخت، بسیاری معتقدند که زمان نگارش این نامه به گونه ای تنظیم شده است که همزمان شود با تلاش آمریکا و متحدان غربی اش در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تصویب قطعنامه علیه جمهوری اسلامی. بسیاری از روزنامه های ایران تیتر صفحات اول خود را به پیام محمود احمدی نژاد اختصاص داده اند. روزنامه تندرو رسالت نوشت نامه محمود احمدی نژاد ابتکاری است در دیپلماسی جهانی. روزنامه میانه رو شرق نوشت پیام رئیس جمهوری می تواند فصل تازه ای را در رابطه با آمریکا بگشاید.

درمیان مطبوعات غیرایرانی روزنامه الشرق الاوسط نوشت نامه محمود احمدی نژاد نشان می دهد که برنامه های هسته ای ایران مقاصد صلح آمیز ندارد و تلاش ایران بدست آوردن رهبری و کنترل خاورمیانه است. روزنامه دیلی استار چاپ لبنان در تفسیر خود چنین اظهار نظر کرده که نامه محمود احمدی نژاد موجب ایجاد امید برای یافتن راه حلی صلح آمیز به جنجال بین المللی بر سر برنامه های هسته ای ایران باشد. همین روزنامه از آمریکا خواسته است که مذاکرات مستقیم با ایران را آغاز کند.

سفیر سابق ایران در فرانسه صادق خرازی نیز گفت نامه محمود احمدی نژاد می توانست نقطه عطفی در روابط تهران واشنگتن باشد. اما او گفت واکنش منفی کاندولیزا رایس واکنشی شتاب زده بود و می تواند بهانه بدست آنهایی بدهد که مخالف برقراری رابطه با آمریکا هستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سعید لیلاز دیگر تحلیلگر ایرانی گفت واکنش منفی کاندولیزا رایس تنها سوء اعتماد ایرانی ها را نسبت به آمریکا افزایش می دهد. به سختی بتوان نامه ای را که محمود احمدی نژاد به جرج بوش نوشت، نامه ای ملایم تلقی کرد. حتی اگر محمود احمدی نژاد در این نامه از جرج بوش بعنوان عالیجناب یاد کرده باشد.

نامه محمود احمدی نژاد به جرج بوش دو هفته پس از آن صورت می گیرد که خود آقای احمدی نژاد در مورد گفتگو با آمریکا برسر مساله عراق اظهار داشت که احتیاجی به این مذاکرات نیست.

بهرحال بنظر نمی رسد که نامه رئیس جمهوری اسلامی توانسته باشد نظر مساعد آمریکا را جلب کند. بویژه که در این نامه آقای احمدی نژاد از جرج بوش دعوت کرده است که نگاهی داشته باشد به کارنامه ریاست جمهوری خودش.

احمدی نژاد از جرج بوش می پرسد که آیا مردم دوران ریاست جمهوری ما را به زیر ذره بین نخواهند برد؟ آیا ما توانسته ایم صلح و امنیت و تعالی را برای مردم به ارمغان بیاوریم؟

آقای احمدی نژاد همچنین بعنوان یک مسلمان شیعه به جرج بوش توصیه های مذهبی نیز داشت. او از جرج بوش خواست که به تعالیم پیامبران الهی بعنوان تنها راه رستگاری باز گردد. احمدی نژاد در نامه اش می نویسد به من گفته اند که عالیجناب طرفدار آموزه های عیسی مسیح هستید و به وعده حاکمیت حق و حقمداران بر جهان معتقدید. آیا شما به این دعوت لبیک می گویید؟ دعوت به توحید، عدالت و حفظ کرامت انسانی و تبعیت از خداوند و پیامبرانش؟

Copyright: gooya.com 2016