پنجشنبه 14 اردیبهشت 1385

بوش و مرکل از حکومت ایران خواستند به خاطر حفظ صلح جهانی از غنی سازی اورانیوم چشمپوشی کند، راديو فردا

رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در واشنگتن با صدراعظم آلمان، چهارشنبه شب در واشنگتن باردیگر حکومت ایران را به متوقف ساختن برنامه غنی سازی اورانیوم فراخواند و از سران جمهوری اسلامی خواست به خاطر حفپظ صلح جهانی، از بلندپروازی‌های هسته‌‌ای چشم بپوشند. هر چند هر دو رئیس دولت بر لزوم حل و فصل بحران هسته ای ایران از طریق دیپلماتیک تاکید کردند اما آقای بوش یادآور شد که اتحاد علیه برنامه اتمی ایران اتحادی نیرومند است. خانم مرکل که برای رسیدن راه حل مشترکی برای مهار برنامه اتمی حکومت ایران به واشنگتن رفته است، گفت آمریکا و آلمان توافق تام و تمام دارند که به جمهوری اسلامی تحت هیچ شرایطی نباید اجازه داد که به سلاح‌های هسته‌ای دست یابد.
عليرضا طاهري


علیرضا طاهری (رادیو فردا): رئیس جمهوری آمریکا جرج بوش، در کنفرانس خبری مشترک با انگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز چهارشنبه در واشنگتن، باردیگر بر ضرورت بهره‌گیری از دیپلماسی برای رفع بحران هسته‌ای ایران تاکید کرد و همزمان از سران حکومت ایران خواست به خاطر صلح جهانی، از بلندپروازی‌های هسته‌‌ای چشم بپوشند.
بوش و مرکل هر دو بر ضرورت تلا‌ش‌های دیپلماتیک برای رفع بحران هسته‌ای ایران تاکید کردند اما رئیس جمهوری آمریکا همزمان به سران حکومت ایران هشدار گفت باید درک کنند که غرب در برابر تهران پای پس نخواهد کشید واتحاد غرب در این امر، اتحادی مقتدر ونیرومند است. مرکل که برای رسیدن به راهی برای رویاروئی با فعالیت‌های جمهوری اسلامی به واشنگتن رفته است، اظهارات بوش را تاکید کرد.

جهان غرب به رغم تاکید جمهوری اسلامی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود به برنامه‌های هسته‌ای ایران ظنین است و با اشاره به نزدیک به دو دهه پنهانکاری‌های هسته‌ای در ایران که سرانجام برخلاف خواست جمهوری اسلامی خبر آن نزدیک به سه سال پیش فاش شد، این برنامه ها را تلاشی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌داند.

از این رو، غرب از جمهوری اسلامی خواسته است تا زمان رفع نگرانی‌های بین‌المللی، روند غنی سازی و فرآوری اورانیوم را متوقف کند.

خانم مرکل در کنفرانس خبری شب گذشته در واشنگتن گفت آمریکا و آلمان توافق تام و تمام دارند که به جمهوری اسلامی تحت هیچ شرایطی نباید اجازه داد که به سلاح‌های هسته‌ای دست یابد.

صدراعظم آلمان یادآوری کرد که جذب همراهان هر چه بیشتر برای مقابله با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ضرورت بسیار دارد تا به حکومت ایران نشان داده شود که آنچه می‌کند، پذیرفتنی نیست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

چین و روسیه دست کم تا کنون با تحریم و مجازات جمهوری اسلامی به حکم شورای امنیت سازمان ملل مخالفت کرده‌اند. با این حال رئیس جمهوری آمریکا شب گذشته این واقعیت را که چین و روسیه نیز با جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح‌های هسته‌ای موافق هستند را نقطه آغاز مطلوبی دانست.

آقای بوش گفت جهان غرب سرانجام با چین و روسیه بر سر روش رفع بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی به توافق خواهد رسید. آقای بوش در حالی میزبان خانم مرکل است که اعضای شورای امنیت سازمان ملل مذاکره بر سر یپش‌نویس قطعنامه پیشنهادی بریتانیا و فرانسه در باره پرونده هسته‌ای ایران را از چهارشنبه شب آغاز کردند.

Copyright: gooya.com 2016