پنجشنبه 14 اردیبهشت 1385

فرانسه و انگليس قطعنامه‌اي را عليه ايران به شوراي امنيت ارايه كردند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي


فرانسه و انگليس قطعنامه‌اي را به شوراي امنيت ارايه كردند كه در آن از ايران خواسته شده برنامه غني سازي اورانيوم خود را كنار گذارد و در صورت امتناع تهران، احتمالا تحريماتي عليه كشور اتخاذ مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، چندين نماينده كشورهاي مختلف در شوراي امنيت اعلام كردند كه آنها اميدوارند اين قطعنامه مورد حمايت آمريكا، پيش از نشست وزراي خارجه در نيويورك در دوشنبه آينده پذيرفته شود. اما برخي از ديپلمات‌ها اظهار داشتند بعيد است اين مذاكرات به اين سرعت فيصله پيدا كند.

طبق اين گزارش، اين قطعنامه مي‌تواند مشكلاتي را براي روسيه كه توافقنامه تسليحاتي و فناوري با ايران دارد و هم چنين چين به وجود آورد. اين دو كشور اعلام كردند آنها قاطعانه مخالف اقدام شوراي امنيت هستند و از حق وتويشان در شوراي امنيت براي مخالفت با اين قطعنامه استفاده مي‌كنند.

وانگ گوانگيا، نماينده چين در سازمان ملل پس از خروج از نشست شوراي امنيت اعلام كرد: من فكر نمي‌كنم اين قطعنامه نتايج خوبي به بار آورد. من فكر مي‌كنم اين قطعنامه خيلي سخت‌تر از چيزي است كه انتظار مي‌رفت.

اين قطعنامه ايران را ملزم مي‌كند تا غني سازي را به حالت تعليق درآورد و به ايران هشدار داده شوراي امنيت مي‌تواند اقدامات بيشتري را در صورت لزوم مورد بررسي قرار دهد.

خبرگزاري آسوشيتدپرس لحن اين قطعنامه را اين گونه تعبير كرد كه باب تحريم عليه ايران باز است. در اين قطعنامه جديد از ايران خواسته شده تا ساخت راكتور آب سنگين را متوقف و از كشورها خواسته شده تا از انتقال كالا و فناوري كه به چرخه غني سازي اورانيوم در ايران و برنامه‌هاي موشكي كمك مي‌كند خودداري كنند.

اين قطعنامه بر اساس بند 7 منشور سازمان ملل تنظيم شده كه احتمال استفاده از تحريم و زور در صورت عدم اجراي آن از سوي ايران وجود دارد.

نمايندگان شوراي امنيت اعلام كردندكه بند 7 هسته‌ي اين قطعنامه است و اعلام كرده‌اند اقدامات ديگر نظير تهديد براي اعمال طرح‌هاي بيشتر و مسدود كردن انتقال‌هاي فناوري مي‌تواند كنار گذاشته شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

امير جونز پاري، نماينده انگليس در سازمان ملل اعلام كرد: از لحاظ اهداف استراتژيك هيچ چيزي بين شش كشور از ما وجود ندارد. ما نمي‌خواهيم ايراني را با توانمندي سلاح‌هاي هسته‌يي مشاهده كنيم. در خصوص جزييات اين قطعنامه رايزني‌هايي انجام شده و اين رايزني‌هاي ادامه مي‌يابد.

اين قطعنامه هم چنين به دنبال گزارشي از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در خصوص موافقت ايران خواهد بود.

هيچ جدول زمان بندي براي اين گزارش ارايه نشده، اما ژان مارك دلا سابليره، نماينده‌ي فرانسه در سازمان ملل اعلام كرد كه وي مي‌خواهد اين گزارش تا اوايل ماه ژوين اعلام شود.

جان بولتون، نماينده آمريكا در سازمان ملل نيز اظهار داشت: يك بار ديگر كليد در دستان ايرانيان قرار گرفته، اگر آنها سلاح‌هاي هسته‌يي را كنار گذارند اقدامات زيادي ممكن است. اما اگر آنها به تهديد تقويت و پيچيده كردن اين مساله ادامه دهند و سعي كنند به چشمان ما سنگ بيندازند آنگاه ما در شرايط متفاوتي قرار مي‌گيريم.

ويتالي چركين، نماينده روسيه در سازمان ملل نيز اعلام كرد: ما معتقد نيستيم كه اين موضوع با استفاده از زور حل مي‌شود.

نمايندگان شوراي امنيت اعلام كردند: مباحثات ميان اين سه كشور اروپايي آمريكا،‌ چين و روسيه در خصوص اين قطعنامه‌ هنوز در مراحل اوليه قرار دارد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'فرانسه و انگليس قطعنامه‌اي را عليه ايران به شوراي امنيت ارايه كردند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016