چهارشنبه 13 اردیبهشت 1385

اكبر گنجي به هنگام دريافت قلم طلايي آزادي بيان: آن چه امروز بر مطبوعات مي گذرد قابل قبول نيست، ايلنا

مراسم ويژه روز جهاني آزادي مطبوعات

علي حكمت:
قلم‌‏هايي كه در راه ترويج آزادي نبوده اند بزرگترين ضربه را به اصحاب مطبوعات زده‌‏اند


تهران- خبرگزاري كار ايران

در مراسم ويژه روز جهاني آزادي مطبوعات از "محمد بلوري"، "مسعود بهنود"، "ليلا رستگار"، "عميد نائيني" و "اكبرگنجي" پنج روزنامه‌‏نگار كشور تقدير شد.

به گزارش خبرنگار ايلنا،"محمد بلوري" از روزنامه نگاران با سابقه كشورمان در اين مراسم با بيان اينكه متاسفانه در مطبوعات ايران هنوز راهي براي رقابت با رسانه‌‏هاي بزرگ دنيا پيدا نشده است، گفت: علت تيراژ پايين روزنامه‌‏ها اين است كه بيشتر مديران روزنامه‌‏ها بدون اينكه از روزنامه‌‏نگاري اطلاع داشته باشند به اين عرصه وارد شده‌‏اند.
وي افزود: روزنامه‌‏نگاري براي مديران هدف نيست بلكه از آن به عنوان وسيله‌‏اي براي حفظ موقعيتشان يا رسيدن به پست و مقام استفاده مي‌‏شود.
ليلا رستگار نيز با بيان اينكه روزنامه‌‏نگار، ديده‌‏بان است، گفت: اما روزنامه‌‏نگاري كه خود امنيت حرفه‌‏اي ندارد نمي‌‏تواند محافظ امنيت ديگران و ديده‌‏بان باشد.
وي افزود: روزنامه‌‏نگاري در ايران فاقد امنيت اجتماعي، حقوقي، شغلي و معيشتي است. چنين روزنامه‌‏نگاراني ديگر روزنامه‌‏نگار نيستند.
عميد نائيني نيز با اشاره به فرا رسيدن يكصدمين سال پيروزي انقلاب مشروطه، گفت: پس از يكصد سال بازهم همان خواسته‌‏هاي عصر مشروطه را مطرح مي‌‏كنيم. آن روز ايرانيان مي‌‏خواستند از بي‌‏قانوني خلاص شوند و تقسيم قدرت كنند بنابراين به پا خواستند تا در چارچوب يك قانون از حقوق ملت صيانت كنند و امروز هم بخش بزرگي از مطالبات در همين محور است.
اكبر گنجي در اين مراسم گفت: قلم طلايي بايد به سعيد حجاريان تعلق بگيرد نه من.

وي با انتقاد از وضعيت روزنامه‌‏هاي ايران، گفت: بارها شنيده مي‌‏شود كه برخي مي‌‏گويند ما از روزنامه‌‏نگاري سياسي و حزبي وارد روزنامه‌‏نگاري حرفه‌‏اي شده‌‏ايم. گويي روزنامه‌‏هاي گذشته كه تعطيل شده‌‏اند سياسي و جنگي بوده‌‏اند و روزنامه‌‏هاي الان حرفه‌‏اي هستند.
گنجي افزود: گفته مي‌‏شود روشنفكر كارش كشف حقيقت و نقادي است، اما روشنفكري در طول تاريخ به اين تعريف مربوط نبوده است. گفته مي‌‏شود بايد تفكيك كارها صورت بگيرد و مثلاً فعال سياسي و روزنامه‌‏نگار هر كدام كار خود را بكنند، اما در طول تاريخ چنين چيزي وجود نداشته است و در ايران هم نمي‌‏تواند وجود داشته باشد.
اين روزنامه‌‏نگار با بيان اينكه روشنفكر كسي است كه دغدغه اجتماعي دارد نه اينكه فقط به مسائل ذهني بپردازد، گفت: روزنامه‌‏نگاري آن چيزي است كه در طول تاريخ كليه روزنامه‌‏نگاران در سراسر دنيا انجام داده‌‏اند.

وي با بيان اينكه روزنامه‌‏نگاران كار خود را از نقد قدرت مطلقه شروع كرده‌‏اند و قرار شد به توزيع اين قدرت مطلقه بپردازند، افزود: تنها راه اين توزيع تفكيك قوا بود. سپس متوجه شدند كه اين كفايت نمي‌‏كند بنابراين رسانه‌‏ها و روزنامه‌‏ها آفريده شدند.
گنجي تصريح كرد: به روزنامه‌‏نگاران بايد در اين چارچوب نگريسته شود يعني به عنوان كساني كه براي نقد قدرت و براي اطلاع رساني آفريده شده‌‏اند كه بايد چيزهايي را به اطلاع مردم برسانند كه مردم آن را نمي‌‏دانند.
وي اظهار داشت: روزنامه‌‏نگار در جوامع غير دموكراتيك بايد زواياي پنهان سياست را به مردم نشان دهد. تاريخ روزنامه‌‏نگاري، تاريخ مبارزه است و روزنامه‌‏نگاران در سراسر دنيا هميشه براي دموكراسي و حقوق‌‏بشر مبارزه كرده‌‏اند. آزادي بدون مبارزه به دست نمي‌‏آيد.
گنجي با بيان اينكه مي‌‏دانم اگر روزنامه‌‏ها بخواهند آنچه را كه بايد بنويسند با آنها برخورد مي‌‏شود، گفت: اما اين را بايد بگويم كه اگر به چالش قدرت برويم روزنامه‌‏ها را توقيف مي‌‏كنند و نبايد بگوييم اين كار يعني روزنامه‌‏نگاري حرفه‌‏اي و غيرحزبي ماندن به هر قيمتي ارزش ندارد.
وي افزود: متأسفانه امروز روزنامه‌‏هاي ما با زبان حافظ سخن مي‌‏گويند و با ابهام و ايهام مي‌‏نويسند، اما جهان سياست جهان شفافيت است امروز روزنامه‌‏نگاري و روشنفكري ما با ابهام و ايهام مواجه است و هر حرفي مي‌‏زند هزار معني دارد.
گنجي گفت: در جوامع دموكراتيك اگر ساعت 7 صبح در خانه ما را بزنند مطمئنيم كه شير آورده‌‏اند، اما در جوامع غير دموكرات معلوم نيست كه شير آورده‌‏اند يا مأمور آمده ما را ببرد.
وي آنچه بر عرصه مطبوعات ايران مي‌‏گذرد را قابل قبول ندانست و اظهارداشت: امروز مطبوعات ايران در شرايط سخت تاريخي خود به سر مي‌‏برد، اما حق گرفتني است و هيچ راهي نداريم جز اينكه قدرت را با صراحت نقد كنيم.

وي افزود: در كشوري كه حكومت عرصه خصوصي را به رسميت نمي‌‏شناسد و جامعه مدني وجود ندارد همه چيز سياسي مي‌‏شود.
گنجي با بيان اينكه روزنامه‌‏نگاران بايد براي دولت تعيين دستور كنند نه دولت براي روزنامه‌‏نگاران اين كار را انجام دهد، گفت: امروز دولت انرژي هسته‌‏اي را براي روزنامه‌‏نگاران تعيين دستور كرده است. در كشورهاي پيشرفته كه تأسيساتشان كاملاً شفاف است نهادهاي مدني با نافرماني مدني نسبت به تأسيسات هسته‌‏اي اعتراض مي‌‏كنند اما در كشور ما كه معلوم نيست وجود تأسيسات هسته اي چه قدر منجر به آلودگي‌‏هاي محيطي خواهد شد اعتراضي صورت نمي‌‏گيرد چون جامعه مدني وجود ندارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بر اساس اين گزارش، جايزه قلم طلايي اكبر گنجي در اين مراسم از سوي "حسين انصاري‌‏راد" رئيس كميسيون اصل 90 مجلس ششم و برنده اولين جايزه قلم طلايي به وي اهدا شد.
در اين مراسم "علي حكمت"، نايب رئيس انجمن دفاع از آزادي مطبوعات، گفت: روز جهاني آزادي مطبوعات را در حالي جشن مي‌‏گيريم كه بيش از صد نشريه در ايران بدون وجاهت قانوني همچنان در توقيف به سر مي برند.
وي افزود: تعداد زيادي از مطبوعاتي ها در پرونده‌‏هاي معوقه هستند.
حكمت با بيان اينكه قلم همواره به عنوان يك ابزار آگاهي و آزادي ساز دچار سانسور و تهديد بوده است، افزود: قلم‌‏هايي كه در راه رهايي بخشي انسان، ترويج آزادي و توسعه نبوده اند بزرگترين ضربه را به اصحاب مطبوعات زده اند و در مقابل قلمهاي شجاع و دلير كه توسط قهرمانان در طول تاريخ به كار رفته اند ارابه ازادي را به جلو برده‌‏اند.
نايب رئيس انجمن دفاع از آزادي مطبوعات با تاكيد بر اينكه تشكل متبوع وي اكبر گنجي را به دليل شهامت ها، شجاعت ها و مرارتهايي به كار برده است شايسته اهداي قلم طلايي سال 84 دانسته است، گفت: كليه انسانهايي كه به دليل ترويج آزادي و عدالت و قلم زدن به زندان افتاده‌‏اند و زندان و شكنجه و ناملايمات را تحمل كرده‌‏اند را ارج مي گذاريم.
وي افزود: بايد بپذيريم كه گنجي بيشترين مشقات را تحمل كرده است شجاعت و قهرماني او بر كسي پوشيده نيست.
حكمت در پايان اظهار اميدواري كرد كه روزي آزادي زندانيان و رفع توقيف روزنامه‌‏ها را جشن بگيريم.
براساس اين گزارش،"فرهاد اميد"، رئيس سنديكاي روزنامه نگاران،عراق نيز در اين مراسم گفت: روزنامه نگاران كرد با نگاه تقدير به روزنامه نگاران ايراني مي نگرند.
وي افزود: ما تقدير مي كنيم از روزنامه نگاراني كه خبر بمباران شيميايي حلبچه را به دنيا مخابره كردند اگر گزارش و عكس روزنامه نگاران و عكاسان ايراني نبود حلبچه جهاني نمي شد.
اميد با بيان اينكه سال گذشته كه اعضاي انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران از عراق بازديد كردند گنجي در زندان بود، افزود: ما بيانيه مشتركي صادر كرديم و حمايت خود را از گنجي اعلام نموديم و پارسال خواستار آزادي وي شديم.
وي خاطرنشان كرد: شعار اصلي روزنامه نگاران "كرد"، تحقق آزادي و آزادي روزنامه نگاري در كردستان است.

Copyright: gooya.com 2016