سه شنبه 12 اردیبهشت 1385

پيام دبير کل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهاني آزادي مطبوعات

كوفي عنان:
آزادي حق مسلم و جهاني است اما بايد با مسووليت از آن استفاده كرد


تهران- خبرگزاري كار ايران

دبير كل سازمان ملل متحد در پيامي به مناسبت روز جهاني آزادي مطبوعات (سوم ماه مي برابر با 13 ارديبهشت 1385) ضمن تاكيد بر حمايت راسخ خود از حق جهاني آزادي بيان، گفت: ‌‏اين حق بايد با مسووليت مورد استفاده قرار گيرد.

به گزارش "ايلنا"، متن كامل پيام دبير كل سازمان ملل متحد به اين شرح است: اطلاعات در سراسر پيرامون ما موجود است، با افزايش آنچه به آن رسانه‌‏هاي نوين، فن‌‏آوري‌‏هاي جديد و راه‌‏هاي نو براي اشاعه مطالب مي‌‏گويند، اطلاعات بيشتري قابل دسترسي شده است. اطلاعات همچنين متنوع گرديده و روند كلي گزارشگري رسانه براي مثال به وسيله رسانه‌‏هاي مشاركتي مانند وب‌‏لاگ‌‏ها تكميل شده است
اما همانگونه كه رسانه‌‏ها و روزنامه‌‏نگاري تكامل پيدا كرده‌‏اند، بعضي اموال اساسي هنوز فوق‌‏العاده مهم باقي مانده‌‏اند.
در روز جهاني آزادي مطبوعات، اينجانب مجددا حمايت راسخ خود را از حق جهاني آزادي بيان ابراز مي‌‏دارم. بسياري از اعضاي مطبوعات در راه رسيدن به اين حق با آگاهي كامل كشته و بازداشت شده يا به طرق مختلف هدف قرار گرفته‌‏اند. بر اساس آمار كميته حمايت از روزنامه‌‏نگاران، 47 روزنامه‌‏نگار در سال 2005 كشته شدند و 11 نفر تاكنون طي سال جاري جان خود را از دست داده‌‏اند. اين امر تاسف‌‏آور و غير قابل قبول است كه تعداد روزنامه‌‏‏نگاران مقتول در راه خدمت، ميزاني براي اندازه‌‏گيري آزادي مطبوعات گرديده است. من كليه دولت‌‏ها را ترغيب مي‌‏كنم تعهد خود به حق جستجو، دريافت و انتقال اطلاعت و عقايد از راه هر رسانه و بدون حد و مرز را همانگونه كه در بند 19 اعلاميه جهاني حقوق بشر قيد گرديده است، تجديد نمايند.
در عين حال، من از تمامي افراد مي‌‏خواهم از اين حق به گونه‌‏اي مسوولانه در هر جا و به طور موثر بهره‌‏مند شوند. رسانه‌‏ها نفوذ قدرتمندي بر رفتار بشر دارند. به همين نحو و همانگونه كه مجمع عمومي در قطع‌‏نامه اخير خود تاسيس شوراي حقوق بشر سازمان ملل را تصويب كرد، رسانه‌‏ها نقش مهمي براي ارتقاي بردباري، احترام براي آزادي دين و اعتقاد ايفا مي‌‏نمايند. رسانه‌‏ها نبايد وسيله‌‏اي براي تحريك تباهي يا اشاعه تنفر باشند. رسانه بايد امكان رازداري را بدون تجاوز به حريم آزادي‌‏هاي اساسي به كار گيرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در اين روز جهاني آزادي مطبوعات اجازه دهيد بپذيريم رسانه‌‏هاي ملي و جهاني نه تنها از تحولات گزارش تهيه مي‌‏كنند بلكه خود آنها عوامل تحول نيز هستند. همگي ما بايد از تلاش و پندار مطبوعات سپاسگزار باشيم. من معتقدم رسانه‌‏هاي قديم و جديد به مانند هم قادرند بدون محدوديت ايجادشده از راه تهديدها، ترس يا ساير موانع به كارشان ادامه دهند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پيام دبير کل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهاني آزادي مطبوعات' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016