یکشنبه 10 اردیبهشت 1385

گفتگوی ادوار نيوز با ابراهيم مددي، نايب رييس هيئت مديره سنديكاي شركت واحد: داشتن سنديكا، حق قانوني كارگران است

ادوارنيوز:ابراهيم مددي نايب رييس هيئت مديره سنديكاي شركت واحد به مناسبت اول ماه مه روز جهاني كارگر گفتگوي مفصلي با ادوار نيوز داشت. آقاي مددي كه در جريان حوادث بهمن ماه بازداشت شده و در روزهاي پاياني اسفند ماه آزاد شد بيش از 25 سال سابقه كار در قسمت فني شركت واحد اتوبوسراني دارد تحصيلات وي ديپلم فني برق و فوق ديپلم علوم انساني است. آقاي مددي در حالي مهمان ادوار نيوز بود كه اين روزها مرتبا جهت تكميل پرونده اش به دادگاه انقلاب مراجعه مي كند. در اين مصاحبه دكتر كيوان انصاري عضو شوراي مركزي دانش آموختگان ايران اسلامي و مسئول كميته ارتباطات مدني و صنفي اين سازمان نيز حضور داشت . نايب رييس سنديكا همچنين در پايان با مهندس موسوي ( خوئيني ) نماينده مجلس ششم و دبير كل سازمان ادوار تحكيم وحدت ديدار كرد .

ادوارنيوز: آقاي مددي همانطور كه مي دانيد بعد از وقايع ماههاي اخير فعاليت سنديكاي شركت واحد و برخوردهاي انجام شده با آن به عنوان يكي از موارد خبر ساز در كشور و رسانه هاي خارجي مطرح بوده است با توجه به اين موضوع بفرماييد كه به طور كلي سنديكا و فعاليت اتحاديه هاي كارگري كه امروز سنديكاي شما به عنوان نماد اين نوع فعاليت در كشور ما شناخته شده است چه مي گويد و چه درخواستهايي دارد؟

در جهان امروز مهمترين نيرويي كه مي تواند از صلح دفاع كند، پاسدار محيط زيست باشد، فاصله شمال و جنوب را كم كند و اختلاف طبقاتي در جامعه را كاهش دهد نيروي عظيم اتحاديه ها و صنوف كارگري است. امروزه دنياي سرمايه داري نيز به اين نتيجه رسيده است كه بايد قدرت سنديكاها و نقش اتحاديه هاي صنفي را بپذيرد.

امروزه ميليون ها انسان حاشيه نشين بايد بتوانند در قالب تشكلهاي صنفي از حقوق خود دفاع كنند و حاكميت بايد به تمامي كارگران، اعم از كارگران يدي و فكري اجازه دهد كه مطابق با قانون اساسي صاحب تشكيلات مدني باشند. هيچ دولتي نمي تواند ادعاي مردمگرايي و مردمسالاري كند مگر اينكه اجازه دهد ميليونها انسان در سازمانهاي صنفي خود متشكل شوند پيگيري اين حقوق از سوي تشكلهاي صنفي در نهايت به نفع خود حاكميت هم هست چون باعث مي شود كه برخي حقوق متروكه به صحنه ايند حقوقي كه در صورت عدم اجرا ممكن است باعث بحرانهاي اجتماعي شود تحولات اجتماعي با حضور و قدرت گرفتن اتحاديهاي صنفي سمت و سوي مثبت به خود مي گيرد و در غير اين صورت امكان كنترل صحيح تحولات اجتماعي مشكل خواهد بود .

چه كسي براي پيگيري اين حقوق بهتر از نمايندگان تشكلات اصناف مختلف مي تواند باشد؟ مثلا در عسلويه كه اين همه در مورد پيشرفت آن سخن گفته مي شود و البته موجب افتخار ما هم هست كه كشور توانسته است در اين منطقه به اين پيشرفتها دست يابد، آيا يك نهاد كارگري در اين منطقه وجود دارد كه از حقوق هزاران كارگر اين منطقه دفاع كند؟ امروز كه اين همه برج سازي و ساختمان سازي در تهران انجام مي شود و در اين بخش رونق فراواني وجود دارد آيا تشكل مستقل كارگري براي دفاع از حقوق كارگران ساختماني وجود دارد؟

امروزه در راديو و تلويزيون از حقوق مسلم هسته اي سخن گفته مي شود سوال ما اين است كه كه علاوه بر اين حق مسلم مردم ما حقوق مسلم ديگري نيز دارند حقوقي مانند حق تحصيل مسكن بيمه بيكاري و ساير حقوق اجتماعي . امروزه در كشور ما شعار عدالت اجتماعي به وفور داده مي شود خب اين عدالت اجتماعي را كه اشباح و ارواح و اجنه پيگيري نمي كنند، از وظايف اتحاديه هاي كارگري پيگيري عدالت اجتماعي است . چرا اينقدر در جامعه ما نسبت به فعاليتهاي كارگري حساسيت هست؟

جناب مددي تاريخچه سنديكا در كشور ما به چه صورت بوده است؟

پیدایش سندیکا از دل تحولات قرن 19 میلادی بوده است و از اروپای صنعتی به دیگر جوامع راه یافته در کشور ما قدمت تشکلهای صنفی به دوران مشروطیت می رسد و می توان گفت اولین سندیکای ایرانی متعلق به کارگران صنعت چاپ بوده است.

اما مشخصا از دل تحولات کارگری در کشور ما سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی در سال 1336 مطابق با قانون کار ایجاد شده است. در سال 1342 و با توجه به سرکوب خرداد 42 فعالیتهای سندیکا هم رو به افول می گذارد اما در سالهای 47 و 48 مجددا سندیکاهاي چهارگانه رانندگان بلیط فروشان کارگران فنی و کمک رانندگان شکل می گیرند و انتخابات برگزار می کنند و اقداماتی را در مورد دستمزد،بیمه، ساعت کار و لباس کار کارگران انجام می دهند. در دهه 50 قدرت سندیکای شرکت واحد چنان بوده است که 5 پیمان دسته جمعی را با مدیران مربوطه امضا می کند که برخی از مواد این پیمانها هنوز هم اعتبار خود را حفظ کرده اند. متاسفانه در ابتدای دهه 60 بدون وجود مصوبه قانونی جلوی فعالیت سندیکا گرفته شده و فعالین ان یا به زندان می افتند و یا گوشه نشین می شوند. و این در حالی است که تا زمان تصویب قانون جدید کار در سال 69 حقوق کارگران برای تشکیل سندیکا محفوظ بوده است . و در تمام سالهای دهه 60 و 70 عشق فعالیت سندیکایی در سینه فعالان سندیکا وجود داشته است و کارگران سعی کرده اند از مجاری ممکن به پیگیری حقوق خود بپردازند

رويكرد شما در تعامل با احزاب و فعالان سياسي چگونه بوده است؟

رويكرد ما با احزاب بدين گونه است كه احزاب و گرو ههاي سياسي به هيچ ترتيب نبايد در روند كار اتحاديه هاي كارگري دخالت كنند. اگر چه ما از دفاع احزاب از حقوق مدني شهروندي و مدني خود استقبال مي كنيم و ان را پاس مي داريم اما احزاب نبايد توقع كاسبكارانه نسبت به سنديكا داشته باشند و روند تعامل ما با احزاب به گونه اي خواهد بود كه استقلال تشكل كارگري مخدوش نگردد. در حال حاضر كه فعاليت سنديكايي به گونه اي در ابتداي راه قرار دارد فعالان سياسي كه مي خواهند در راه دموكراسي گام بردارند بايد به صراحت در تمام برنامه هاي خود از حقوق سنديكايي مطابق با مقاوله نامه ها دفاع كنند. به تازگي 10 نفر از برندگان جايزه صلح نوبل هم بنيادي را ايجاد كرده اند صرفا براي كمك به دستيابي كارگران كشورهاي مختلف به حقوق اتحاديه اي خود. مثلا در كشور ما بر اصل سه جانبه گرايي تاكيد شده است جانب كارگران و در واقع نماينده كارگران بايد به گونه اي دموكراتيك انتخاب گردد نه اينكه مانند امروز ما مي بينيم كه نمايندگان رسمي كارگران ما نه تنها از دل يك فرايند دموكراتيك انتخاب نشده اند بلكه از طريق رانت و ارتباطات ناصحيح به اين مقام رسيده اند و انتظار ما اين است كه اگر احزاب از دموكراسي دفاع مي كنند در اين موارد نيز واكنش نشان دهند.

آقاي مددي در جريان برخوردهاي صورت گرفته با شما يكي از مهمترين گروه هايي كه با شما اعلام همبستگي كردند دانشجويان بوده اند نحوه تعامل شما با دانشجويان به چه صورت است؟

اولا اينجانب به عنوان يك فعال كارگري خواستار اين هستم كه علاوه بر كارگران همه اقشار اجتماعي اعم از اقشار تحصيلكرده مانند دانشجويان و اساتيد و فارغ التحصيلان بتوانند در تشكلهاي صنفي خود سازماندهي شوند.

ثانيا به عنوان نايب رييس سنديكا از تمامي حمايتهاي انجام شده از سوي دانشجويان و انجمنهاي اسلامي دانشگا ه ها دفتر تحكيم وحدت و ساير فعالان دانشجويي تشكر و قدرداني كنم.ما و دانشجويان مانند همسايگان اجتماعي در كنار هم هستيم و بخش اعظم مطالبات ما به هم گره خورده است.

ادوارنیوز: آقای مددی همانطور که در ILO هم آمده است نمایندگی هر کشور در سازمان بین المللی کار باید به دست گروه های منتخب کارگران ان کشور باشد آیا در کشور ما که از اعضای قدیمی این سازمان است این مسئله رعایت شده؟

همانطور که می دانید، سازمان کار در ژنو به عنوان عالی ترین سازمانی که به روابط کار نظارت دارد با بیش از 50 سال سابقه، دارای پیمان نامه های زیادی است که اعضا باید از آنها پیروی کنند. با وجود اینکه کشور ما از قدیمی ترین اعضای این سازمان است، چه در زمان رژيم سابق و چه در حال حاضر متاسفانه نمایندگان ما در این نهاد و نهادهای مشابه ، مستقل و بر آمده از رای کارگران نبوده اند. و نمایندگان واقعی جمعیت کارگر ایران هیچ گاه نتوانسته اند در نشستهای بین المللی شرکت کنند. ما امیدواریم که با توجه به پذیرش اصل سه جانبه گرایی از سوی دولت ایران، جانب نیروی کار بتواند انتخابات دموکراتیکی برگزار کند تا نمایندگان واقعی انتخاب شده و در این مجامع هم حضور داشته باشند.

ادوارنیوز: مورد جالبی که در زمان بازداشت فعالان سندیکا در بهمن رخ داد استفاده از عنوان سندیکای غیر قانونی شرکت واحد در مصاحبه ها و سخنان مسئولان بود، یعنی به گونه ای اصل حرکت سندیکایی غیر قانونی اعلام می شد نظر شما در این مورد چیست؟

و مشکلات صنفی کارگران شرکت واحد را پیگیری کنیم. همانطور که اشاره کردید در جریان بازجويها هم از عنوان سندیکای غیر قانونی استفاده می کردند و سوال ما از اقایان این است که شرایط تشکیل سندیکای قانونی چیست تا ما انگونه عمل کنیم و سندیکای قانونی بر اساس کدام ماده و تبصره ایجاد می شود تا موارد حقوقی را رعایت کنیم. تشکیل سندیکا به عنوان جرم در قانون پیش بینی نشده است و در بازجویی ها به ما اتهام تشکیل سندیکای غیر قانونی وارد نشده، پس عبارت سندیکای غیر قانونی وجه حقوقی و قانونی ندارد. مابر طبق اصل 26 قانون اساسی که به صراحت بر تشکیل تشکلات صنفی اشاره دارد فعالیت کرده ایم و مطابق اساسنامه سندیکا انتخابات مجمع عمومی برگزار کردیم و در حال حاضر نزديك به هفت هزار عضو داريم
هیچ مقام قضای ما را به اتهام تشکیل سندیکا احضار نکرده است و پرونده مفتوح فعلی هم بر اساس اتهام تبلیغ علیه نظام است و نه تشکیل تشکل صنفی.

جناب مددي بعد از 2 خرداد 76 و دوران اصلاحات كه زمينه براي برخي فعاليتهاي اجتماعي فراهم تر بوده است چرا سنديكا نتوانسته است در اين دوران بيستر خود را به عنوان يك نيروي صنفي تاثير گذار مطرح كند؟

متاسفانه يكي از تابوهايي كه در فضاي فعاليتهاي اجتماعي در 28 سال گذشته وجود داشته است فعاليت سنديكايي و كارگري بوده است تشكيلات ويژه اي كه بعد از سركوب سنديكاها در دهه 60 ايجاد شده بود به طور انحصاري و توافق شده و البته در غياب كارگران به اصطلاح از حق و حقوق آنان دفاع مي كرده است. در تمام دوران بعد از انقلاب جنبش سنديكايي به شكل بسيار محدود وجود داشته است و تعطيلي سنديكا يك روند غيرقانوني و غير حقوقي بوده است. و يكي از حساسترين نقاط براي حاكميت فعاليتهاي كارگري بوده است. و آنقدر اين برخوردها عميق و وسيع بوده است كه در جريان گشايشهاي صورت گرفته در فضاي اجتماعي كشور در نيمه دوم دهه هفتاد هم اجازه بروز و ظهور نيافت.

بعد از 2 خرداد 76 هم آن تشكيلات ويژه خود را به عنوان نماينده كارگري بين احزاب و فعالين داخلي معرفي كرده بود. با شروع مجدد فعاليت سنديكا در ابتداي دهه 80 با وجود اينكه در برخي محافل خصوصي مرتبط با وزارت كار دولت اصلاحات زمزمه هاي مثبتي از تعامل و صدور اجازه فعاليت به سنديكا شنيده مي شد اما هيچ گاه شكل رسمي به خود نگرفت و هيچ كدام از تقاضاهاي ما براي ديدار با جعفر خالقي وزير كار دولت خاتمي به سرانجام نرسيد حتي پس از حمله ارديبهشت سال گذشته به دفتر سنديكا در صنف خبازان هم وزارت كار موضعي اتخاذ نكرد. در حالي كه ما در اين زمينه شكواييه هم به وزارت كار ارائه داديم . البته تنها حركتي كه در دوران اصلاحات در مورد فعاليت سنديكا انجام شده تشكيل انجمن صنفي روزنامه نگاران بوده است كه از عنوان سنديكا استفاده مي كنند اما بايد توجه داشت كه اين تشكيلات هم بيشتر يك انجمن نخبه گرا از روزنامه نگاران است تا يك تشكل صنفي .

در مورد آخرين وضعيت منصور اسانلو رييس سنديكا و همچنين پرونده هاي فعالان سنديكا چه اخباري داريد؟

در روزهای اخیر علائمی از بهتر شدن شرایط منصور اسانلو را شاهد بودیم. همسر منصور اسانلو یک ملاقات 2 ساعته با ایشان داشته.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

شرایط سخت قبلی در زندان تعدیل شده گفتگوی تلفنی آقای اسانلو با منزلشون انجام می شود. طبق شنیده ها پرونده مراحل نهایی تحقیقات را می گذراند. و ظاهرا به زودی پرونده فعالین سندیکا به دادگاه ارسال خواهد شد

وکیل

وکلای فعالین سندیکا تاکنون به پرونده های موکلان خود دسترسی نداشته اند علت این امر هم مخالفت مقام قضایی بوده است. نکته جالب اینکه به هیچ عنوان اتهام فعالیت سندیکایی به ما زده نشده است و اتهام شخص بنده فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق تهیه بولتن و مصاحبه با رادیو فردا و رادیو آوای آشنا، اجتماع و تبانی جهت اخلال در امنیت داخلی، و همکاری با گروهکهای معاند و مخالف نظام عنوان شده است. از 20 نفر فعال سندکا که تا پیش از عید در بازداشت بودند 15 نفر به قیدکفالت و 5 نفر به اسامی میرزایی حیات غیبی سلیمی گوهری مددی و زاده حسین با تامین وثیقه 20 میلیون تومانی ازاد شده اند. و منصور اسانلو نیز همچنان در بازداشت هست.

آخرين وضعيت افراد از كار معلق شده به چه صورت است؟

طي پیگیریهای انجام شده یک لیست 170 نفره تهیه شده از افرادی که از حوادث بهمن ماه تاکنون معلق از کار شده اند که البته برداشت ما این است که این رقم تا 200 نفر است اما تعدادی از رانندگان از ترس برخورد روابطشان را با سندیکا قطع کرده اند. در مورد اون 170 نفر طبق قانون کار شکایت در اداره کار مطرح شده است .

البته از این تعداد به جز لیست 43 نفره ای که قبلا هم اسامی انها از طریق برخی سایتها منتشر شد به بقیه کارگران مبلغ 110 هزار تومان به عنوان حقوق علی الحساب پرداخت شده است . در مورد لیست 43 نفره آقایان قصد دارند با معرفی این افراد به کارگزینی به گونه ای این افراد را مجبور به استعفا کنند چرا که رای اخراج را وزارت کار باید مورد تایید قرار بدهد.

Copyright: gooya.com 2016