جمعه 28 بهمن 1384

"خودکشي" يک روزنامه نگار، گزارشگران بدون مرز

گزارشگران بدون مرز عميقا نگران وضعيت سلامت الهام افروتن روزنامه نگار هفته نامه "تمدن هرمزگان" است، که از ٣ بهمن ماه درزندان بسر مي برد. بنا بر اطلاعاتي که به دست ما رسيده است، اين روزنامه نگار جوان در پي اقدام به "خودکشي" در حالت اغما بسر مي برد.

ما از مقامات جمهوری اسلامي ايران خواهان توضيح در باره سرنوشت خانم الهام افروتن هستيم که از تاريخ دستگيری ايشان تا به امروز هيج گونه خبری از وی منتشر نشده است. وی از حق دسترسي به وکيل محروم و خانواده و همکاران اش از وی بي اطلاع هستند. ما جمهوری اسلامي را مسئول هر گونه پي آمد جاني برای اين روزنامه نگار مي دانيم.

مورد خانم افروتن به شکل تاسف باری يادآور خبرنگار ديگر زهرا کاظمي است که در زندان و در زير شکنجه کشته شد و خبر درگذشت وی پس از٢٠ روز انتشار يافت. الهام افروتن از بدو دستگيری شديدا تحت فشار قرار گرفته است تا اعتراف کند که " عامدانه به انتشار آن مطلب اقدام و برای توهين به آيت الله خميني دستور از خارج گرفته است!"

الهام افروتن روزنامه نگار هفته نامه ی تمدن هرمزگان به همراه شش تن ديگر از همکارانش در تاريخ ٣ بهمن دستگير شد. اتهام آنها بازانتشار طنزی است سياسي که " تاريخ ورود بيماری ايدز در ايران را سال ٥٧ " سال انقلاب و ورود آيت الله خميني به ايران اعلام کرده است. اين مقاله پيش از اين بر روی سايت های اينترنتي انتشار يافته بود و دست اندرکاران نشريه "تمدن هزمزگان" به اشتباه مطلب را در صفحه بهداشت شماره ٥٨ نشريه صفحه بندی کرده بودند. روزنامه های نزديک به حاکميت، نهادهاي حکومتي و حوزه های علميه با سواستفاده از فرصت بدست آمده و برای تسويه حساب های سياسي، با سازمان دادن "تظاهرات مردمي" خواهان مجازات روزنامه نگاران شدند و دفتر اين نشريه را تخريب و به آتش کشيدند. الهام افروتن و همکارانش از سوی مقامات قضايي به " توهين به آيت اله خميني و مقدسات" متهم شده است.

روزنامه همبستگي درشماره پنجشنبه ٢٧ بهمن ماه خود از سوی استاندار هرمزگان عبدالرضا شيخ السلام خبر "خودکشي" الهام افروتن را تائيد اما از توضيحات بيشتر در اين باره خود داری کرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از سوی ديگر علي افصحي روزنامه نگار و منتقد سينما، سردبير سابق هفته نامه توقيف شده ی "سينما و ورزش" از روز يکشنبه ٢٣ بهمن ماه پس از احضار به شعبه ١٤ دادگاه انقلاب تهران، بدون هيچ توضيحي بازداشت شده است. وی چند روز پيش از دستگيری نيز مجددا احضار و در مورد فعاليت های مطبوعاتي و حقوق بشری اش مورد بازجويي قرار گرفته بود.

علي افصحي در دی ماه ١٣٧٩ نيز دستگير و توسط دادگاه ويژه روحانيت به ٤ ماه زندان محکوم شده بود. علي افصحي دبير سرويس روزنامه ی توقيف شده جمهوريت نيز بود و از همکاران عمادالدين باقي در "انجمن دفاع از حقوق زندانيان" است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به '"خودکشي" يک روزنامه نگار، گزارشگران بدون مرز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016