جمعه 11 آذر 1384

سه کشور اروپائی اعلام کردند تا قطع کامل فعالیت های مربوط به تبدیل اورانیوم با ایران مذاکره نمی کنند، راديو فردا

منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفت مذاکرات با اروپاییها تا دو هفته دیگر انجام می‌شود اما دیپلماتهای غربی زمان انجام این مذاکرات را دو ماه دیگر اعلام کردند. قرار است این مباحث با هدف زمانبندی مذاکرات اصلی انجام ‌شوند. اروپا مذاکرات با ایران درباره برنامه هسته‌ای را به خاطر آغاز فعالیتهای ایران برای تبدیل اورانیوم قطع کرد. جمهوری اسلامی تاکید دارد که فعالیتهای مربوط به تبدیل اورانیوم را ادامه دهد، اما سه کشور اروپایی در نامه‌ای که اخیرا به دولت ایران نوشتند گفتند که تا وقتی فعالیتهای مربوط به تبدیل اورانیوم معلق نشود، با مسئولان ایرانی مذاکره نخواهند کرد. با این حال سفیر آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشببه از ایران خواست که به طور جدی با اروپاییها وارد مذاکره شود.
سياوش اردلان
-----------------------------

کارشناسان می‌گویند بعید به نظر می رسد مذاکرات اتمی اروپا و ایران پیش از یکماه آینده از سر گرفته شود.
سیاوش اردلان (رادیو فردا): به رغم آن که منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران گفته است مذاکره با اروپاییها تا دو هفته دیگر انجام می شود، دیپلماتهای غربی به خبرگزاری فرانسه می گویند زمان انجام این مذاکرات احتمالا یکی دو ماه دیگر است. قرار است این مذاکرات درباره مذاکراتی باشند که ایران و سه کشور اروپایی درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی داشتند.

به گفته منوچهر متکی مذاکرات مقدماتی با هدف زمانبندی مذاکرات اصلی انجام می‌شوند. صرفنظر از این که مذاکرات مقدماتی درباره مذاکرات اصلی کی انجام می‌شود، ایران مایل است، هر وقت که انجام شود، این مذاکرات در سطح وزیر باشد. اما آلمان و بریتانیا و فرانسه نمی خواهند این مذاکرات در سطح مسئولان ارشد وزارت امور خارجه انجام شوند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اروپا مذاکرات خود را با ایران درباره برنامه هسته‌ای آن، به خاطر آغاز فعالیتهای ایران برای تبدیل اورانیوم قطع کرد. ایران تاکید دارد که فعالیتهای مربوط به تبدیل اورانیوم را ادامه می دهد، اما سه کشور اروپایی در نامه ای که اخیرا به دولت ایران نوشتند گفتند که تا وقتی این فعالیتها، فعالیتهای مربوط به تبدیل اورانیوم معلق نشود، با مسئولان ایرانی گفتگو نمی کنند.

با این حال سفیر آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز از ایران خواست که به طور جدی با اروپاییها وارد گفتگو شود.

Copyright: gooya.com 2016