دوشنبه 18 مهر 1384

آرمين: ايجاد يك شبكه ماهوارهاي با همكاري برخي از احزاب اصلاح‌‏طلب از جمله جبهه مشاركت امري ممكن و محتمل است، پرستو سرمدي، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران، گفت: شكل‌‏گيري يك جبهه فراگير كه از نهضت آزادي تا هاشمي‌‏رفسنجاني و مهدي كروبي را در بر بگيرد، با توجه به واقعيات سياسي موجود امكان پذير نيست.

محسن آرمين در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، آرايش جديد نيروهاي سياسي و تشكيل ائتلاف‌‏ها و جبهه‌‏هاي جديد را در فضاي سياسي موجود اجتناب‌‏ناپذير و مفيد خواند و تصريح كرد: جبهه اصلاحات، جبهه‌‏اي گسترده و متنوع است، لذا نبايد انتظار داشت كه بتوان تمام اين طيف را زير يك چتر جمع كرد، هر چند كه اين امر ايده‌‏آل است.
وي افزود: بهتر است به جاي اينكه به شكل‌‏گيري يك جبهه فراگير فكر كنيم، به تشكيل ائتلاف‌‏ها، جبهه‌‏ها و احزاب مختلف بينديشيم.
به اعتقاد آرمين، اصلاح‌‏طلبان بايد به جاي صرف انرژي خود براي تشكيل جبهه گسترده‌‏اي كه واقعيات موجود، امكان تشيكل آن را نمي‌‏دهد، اين انرژي را صرف تقويت احزاب خود كنند و در مرحله بعد انرژي خود را صرف هماهنگ و همسو كردن ائتلاف‌‏ها و جبهه‌‏هاي جديد نمايند.
وي با بيان اينكه حركت‌‏هاي جبهه‌‏اي در شرايطي مي‌‏تواند موفق شود كه- همانند آنچه در جبهه ملي وجود داشت- حول محور يك شخصيت مورد قبول و مورد پذيرش همگان شكل بگيرد، ابراز عقيده كرد: در حال حاضر جريان اصلاحات فاقد چنين شخصيت محوري است.
سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران تصريح كرد: شخصيت‌‏هايي چون سيدمحمد خاتمي، موسوي‌‏خوئيني‌‏ها و ميرحسين موسوي داراي چنين ويژگي كه بتوانند تمامي گروه‌‏هاي اصلاح‌‏طلب را جمع كنند، نيستند، چرا كه اگر خود چنين نظري داشتند در اين جهت حركت مي‌‏كردند.
آرمين گفت: بزرگان جبهه اصلاحات تشكيل يك جبهه فراگير را مفيد نمي‌‏دانند، از اين رو در جهت آن تلاش نمي‌‏كنند.
وي تشكيل جبهه فراگيري را كه به اعتقاد وي از انسجام لازم براي اتخاذ موضع‌‏گيري واحد در يك عرصه برخوردار نباشد، بي‌‏فايده دانست.
سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در عين حال از تشكيل احزاب و ائتلاف‌‏هاي جديد استقبال كرد و اظهار داشت: سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي همانطور كه از تشكيل حزب اعتماد ملي استقبال مي‌‏كند، از شكل‌‏گيري جبهه دموكراسي و حقوق بشر نيز استقبال مي‌‏كند و معتقد است كه اين جبهه در صورت شكل‌‏گيري، مي‌‏تواند بخشي از نيروهاي سياسي را سازماندهي كند.
وي عملكرد هماهنگ احزاب و ائتلاف‌‏هاي اصلاح‌‏طلبان را در شريط جديد سياسي ضروري خواند و تجربه انتخابات نهم رياست‌‏جمهوري را تجربه مهمي در راستاي ارتقا سطح عقلانيت سياسي گروه‌‏ها ارزيابي كرد.
سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي تصريح كرد: در مرحله دوم انتخابات همه جريان‌‏هاي سياسي و غيرسياسي از جمله اصلاح‏طلبان و روشنفكران اختلاف‌‏نظرهاي خود را كنار گذاشتند و در قبال تهديدي كه احساس مي‌‏كردند، از كانديداتوري هاشمي حمايت نمودند، اين تجربه نشان مي‌‏دهد كه اين سطح از عقلانيت و اين ظرفيت در مجموعه اصلاح‌‏طلبان و به طور كلي شخصيت‌‏هاي سياسي مدني وجود دارد.
آرمين بيان كرد: براساس اين تجربه مي‌‏توانيم به حركت‌‏هاي هماهنگ‌‏تر اصلاح‌‏طلبان درآينده اميدوار باشيم.
وي در ادامه؛ نداشتن تريبون را مشكل جدي اصلاح‌‏طلبان خواند و تصريح كرد: هيچ نشانه‌‏اي در عملكرد و تصميم‌‏هاي حاكمان جديد مشاهده نمي‌‏شود كه چشم‌‏اندازي روشن را در رسيدن اصلاح‌‏طلبان به حق‌‏شان ترسيم كند.
آرمين اظهار داشت: سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي سه سال پيش درخواست اخذ مجوز يك ارگان را داده است كه برخلاف قانون به آن پاسخ داده نشده است، جبهه مشاركت نيز چنين وضعيتي دارد كه قابل تحمل نيست.
وي با بيان اينكه سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي به طور قطع بايد به سمت استفاده از فناوري‌‏هاي موجود حركت كند، بر استفاده اين حزب از شبكه‌‏هاي ماهواره‌‏اي به منظور حفظ ارتباط با مردم، تأكيد كرد.

آرمين، ايجاد يك شبكه ماهوارهاي با همكاري برخي از احزاب اصلاح‌‏طلب از جمله جبهه مشاركت را امري ممكن و محتمل دانست.
سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران، گفت: در صورتي كه همچنان به درخواست احزاب اصلاح‌‏طلب براي داشتن روزنامه پاسخ داده نشود، صداوسيما به حركت يك‌‏جانبه خود ادامه دهد، در خدمت يك تفكر خاص باشد و نه بازتاب دهنده جريان‌‏هاي فكري سياسي موجود، اصلاح طلبان ناگزير بايد به سمت تشكيل ايستگاه ماهواره‌‏اي حركت كنند.
آرمين در ادامه گفت‌‏و‌‏گو با خبرنگار "ايلنا"، ضمن پذيرش وجود ضعف در جريان اصلاحات به عنوان يكي از دلايل ناكامي اين جريان، تصريح كرد كه بخشي از اين ضعف‌‏ها اجتناب‌‏ناپذير و ناشي از سطح توسعه‌‏يافتگي جامعه ايران بوده است، لذا بايد وزن اين ضعف‌‏ها در پديد آمدن وضعيت موجود كارشناسانه و منصفانه مورد بررسي و تحليل قرار بگيرد.
وي تصريح كرد: معتقدم عوامل مهمي كه عمدتا متوجه جريان حاكم است، در پديد آمدن وضعيت موجود نقش بيشتري نسبت به ضعف‌‏ها و قصورهاي جريان اصلاحات داشته است.
سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي به ميزان انرژي كه جريان اصلاحات در هشت سال گذشته صرف مقابله با بحران‌‏سازي‌‏ها و سياه‌‏نمايي‌‏هاي جريان مقابل كرده است، اشاره كرد و يادآور شد: در حال حاضر با وجود اينكه كاستي‌‏ها به مراتب بيش از هشت سال گذشته است و اوضاع اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و سياست خارجي نگران كننده است، هيچ‌‏يك از اين بحران‌‏ها به وجود نمي‌‏آيد، اين درحالي است كه شاهد هيچ يك از توفيقات دولت اصلاحات نيستيم.
وي اظهار داشت: تحقق اصلاحات در يك سطح ملي نيازمند اراده و عزم ملي است، مشكل اصلي اصلاحات اين بود كه چنين ارده‌‏اي در سطوح بالاي حاكميت وجود نداشت.
آرمين خاطر نشان كرد: در طول هشت سال دولت اصلاحات بخشي از حاكميت كه بيشترين قدرت و امكانات را در اختيار داشت، با پروژه اصلاحات سر ناسازگاري گذاشت و از تمام امكانات خود حتي تا سر حد ضربه زدن به مصالح و منافع ملي استفاده كرد تا جلوي اصلاحات را بگيرد.
سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، ضمن مقايسه مواضع خاتمي در سازمان ملل با مواضع اتخاذ شده از سوي رئيس‌‏جمهوري، ديدگاه‌‏ها و مواضع خاتمي را به مراتب به اصول انقلاب نزديك‌‏تر و عزت‌‏مندانه‌‏تر دانست.
وي گفت: اين در حالي است كه صداوسيما حتي بزرگترين افتخاراتي را كه توسط خاتمي براي كشور كسب مي‌‏شد، ناديده مي‌‏گرفت، در حالي كه با رييس‌‏جمهوري كه حفظ حرمتش حداقل در ظاهر واجب بود، اين گونه رفتار مي‌‏شد، تكليف بخش‌‏هاي ديگر اصلاح‌‏طلب روشن است، در چنين وضعيتي چگونه انتظار داريم كه در طول هشت سال اصلاحات محقق شود.
آرمين با اين اعتقاد كه اصلاح‌‏طلبان هم اكنون در شرايط مطلوب‌‏تري نسبت به دوران هشت ساله اصلاحات قرار دارند و ديگر در معرض هجوم‌‏هاي تبليغاتي و بحران‌‏سازي‌‏هاي كاذب نيستند، گفت: در اين شرايط راحت‌‏تر مي‌‏توان افكار عمومي را مخاطب قرار داد و بر آن تاثير گذاشت.
وي تصريح كرد: عملكرد جناح حاكم وضعيت مناسب‌‏تري را براي قضاوت و داوري در مورد عملكرد اصلاح‌‏طلبان فراهم كرده است.
آرمين در تحليل عواملي كه در نهايت به شكست جريان اصلاحات در انتخابات رياست‌‏جمهوري منجر شد، عدم توجه به نهادسازي و توسعه تشكيلاتي را از نقاط ضعف اصلاح‌‏طلبان برشمرد كه به اعتقاد وي فراغتي كه در شرايط جديد ايجاد شده است، امكان پرداختن اصلاح‌‏طلبان به اين مساله را فراهم مي‌‏كند.
وي تصريح كرد: اصلاح‌‏طلبان در زمينه تقويت جامعه مدني و تشكيل نهادهاي مدني كوتاهي كردند چون مسووليت نهادسازي برعهده بخش سياسي و حزبي اصلاح‌‏طلبان نهاده شد، در صورتي كه جريان اصلاحات داراي وجهه اجتماعي نيز بود.
سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي افزود: در شرايط كنوني، اصلاح‌‏طلبان به دليل برخورداري از كادر سياسي و مديريتي و پايگاه اجتماعي و ظرفيت تشكيلاتي مناسب، داراي توانايي لازم براي نهادسازي و تقويت جامعه مدني هستند.
وي در عين حال توجه به بخش‌‏هاي اجتماعي و تلاش براي نهادسازي را به معناي از دستور كار خارج كردن تلاش براي حضور در حاكميت ندانست و اظهار داشت: يك استراتژي موفق شامل توجه توامان به عرصه اجتماعي و سياسي است و كنار گذاشتن هر يك از اين دو، اشتباه است، كه اصلاح‌‏طلبان نبايد مرتكب آن شوند.
آرمين تاكيد كرد: بايد همچنان براي ايجاد فضاي برگزاري يك انتخابات آزاد و عادلانه تلاش كرد.
وي با بيان اينكه شرايط سياسي موجود از اين جهت كه مجموعه‌‏اي از نيروهاي سياسي با اقدامات فراقانوني از حضور در عرصه حاكميت كنار گذاشته شده‌‏اند و عرصه رقابت سياسي به عرصه مسابقه يك‌‏جانبه تبديل شده است، بي سابقه نيست، يادآور شد: هر چند نحوه اين كار بي‌‏سابقه بوده است اما مي‌‏توان حوادثي مشابه آن را در سال‌‏هاي اوليه پس از رحلت امام (ره) نيز مشاهده كرد.
وي قضاوت در اين مورد را كه آيا به طور كلي فعاليت‌‏هاي سياسي پارلماني در اين شرايط موضوعيت خود را از از دست داده است و ديگر نمي‌‏توان شاهد برگزاري انتخاباتي سالم بود و همين طور عرصه رقابت سياسي ديگر دموكرات نخواهد شد، زود هنگام خواند.
سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، تأكيد كرد: نبايد انتخابات مجلس هفتم و رياست‌‏جمهوري را كه يك استثنا در عرصه رقابت سياسي بوده است، يك قاعده دانست.
آرمين همچنين معتقد است: نحوه برگزاري انتخابات مجلس هفتم و رياست‌‏جمهوري از حد يك استثنا و يك تجربه تلخ كه آثار منفي قابل توجهي در سطح منافع و مصالح ملي مردم ايران داشته است، فراتر نخواهد رفت.
وي با بيان اينكه به زودي حاكميت يكدست كنوني به منافعي كه اصلاحات براي كشور وحتي خود آنان داشت، پي خواهند برد، خاطر نشان كرد: حاكمان كنوني و همفكران‌‏شان به زودي از كارشكني‌‏هايي كه عليه اصلاح‌‏طلبان انجام داده‌‏اند،پشيمان خواهند شد و از قدر ناشناسي فرصتي كه از دست دادند، افسوس خواهند خورد.
آرمين تصريح كرد: اين پيش‌‏بيني از سر خوش‌‏بيني نيست، بلكه ناشي از تحليل دقيق وضعيت موجود است.
عضو كميسيون امنيت ملي مجلس ششم شوراي اسلامي آثار منفي انتخابات مجلس هفتم و رياست‌‏جمهوري را به وضوح در سطح سياست خارجي كشور و پرونده هسته‌‏اي قابل مشاهده دانست.
آرمين با تصريح بر اينكه مواضع غيركارشناسانه در مورد پرونده هسته‌‏اي و عدم درك واقعيات بين‌‏المللي، ايران را با وضعيت نگران‌‏كننده‌‏اي مواجه كرده است، اظهار داشت: تصور نمي‌‏كنم حاكمان جديد از چنان قدرت و ظرفيتي برخوردار باشند كه بتوانند مسووليت تمامي هزينه‌‏ها و لطماتي را كه از جيب منافع ملي پرداخت مي‌‏شود، بپذيرد.
وي تصريح كرد: تقدير اين بود كه آقايان شعارها و ديدگاه‌‏هاي خود را به محك قضاوت افكار عمومي بگذارند، اين يك قضاوت تاريخي و آزمون فيصله‌‏بخش تفكر بنيادگرا و يكه‌‏سالار است و مردم بايد يك بار براي هميشه به اين تجربه برسند و از آن عبور كنند.
به اعتقاد آرمين، اين تجربه علي‌‏رغم تلخي‌‏هايي كه دارد، در مسير نهادينه شدن مردم‌‏سالاري و حاكميت خواست ملت، مفيد خواهد بود، با اين آزمون نفكر مذكور به عنوان يك عامل باز دارنده براي هميشه از سر مردم‌‏سالاري كنار خواهد رفت.
سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران در مورد پيگيري مدل چيني حاكميت در ايران از سوي جناح حاكم، گفت: وجود چنين طرحي به اين معنا نيست كه جناح حاكم ظرفيت و توان اجراي آن را دارد، تشبيه وضعيت ايران با وضعيت چين و توانايي و ظرفيت‌‏هاي حاكمان جديد با دولتمردان چين، قياس‌ ‏مع‌‏الفارق است.
وي افزود: تجربه يك سال گذشته نشان مي‌‏دهد، جناح حاكم قادر نيست تجربه چين را در ايران اجرا كند، چين به لحاظ اقتصادي به دليل داشتن يك برنامه روشن و مديريت قدرتمند و توانايي جذب و به كارگيري سرمايه‌‏هاي خارجي بسيار موفق عمل كرده است، اما هيچ يك از اين عوامل و توانايي‌‏ها در حاكميت جديد وجود ندارد، بنابراين تجربه اقتصادي چين در شرايط كنوني ايران امكان‌‏پذير نيست.
آرمين با بيان اينكه بهبود وضعيت اقتصادي در گرو اين است كه كشور، روابط ديپلماتيك موفقي با جهان داشته باشد و بتواند همكاري كشورهاي جهان را در پيشبرد طرح‌‏هاي عمراني خود جلب نمايد، افزود: اين در حالي است كه تمامي همكاري‌‏هاي اقتصادي كشورمان تحت شعاع پرونده هسته‌‏اي قرار گرفته است، لذا نه تنها جذب سرمايه خارجي با توجه به اين شرايط ممكن نيست، بلكه در حال حاضر شاهد سيل خروج سرمايه‌‏هاي داخلي نيز هستيم.
وي معتقد است كه اين امر دولت جديد را در رفع مشكلات اقتصادي با مشكلات جدي‌‏تر مواجه مي‌‏كند.
به گفته آرمين، مواجهه با واقعيت‌‏هاي اقتصادي و اجتماعي ايران سبب عدول جناح حاكم از برخي شعارهاي راديكال و وعده‌‏هاي انتخاباتي‌آنها، خواهد شد؛ اين امر از هم اكنون قابل مشاهده است، چنانكه در ديدار با ايرانيان مقيم آمريكا از ملي شدن صنعت نفت به عنوان يك حماسه ملي ياد و به صراحت گفته شد كه "مصدق در قلب ما جا دارد".

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: اين در حالي است كه جناح حاكم تا چندي پيش قصد داشت، ملي شدن نفت را از تقويم حذف كند، همچنين مواضع دبير شوراي امنيت ملي مبني بر ادامه مذكرات نشان مي‌‏دهد كه تحميل واقعيات به جناح حاكم امري اجتناب‌‏ناپذير است.
آرمين خاطر نشان كرد: سياست تثبيت قيمت‌‏ها به فراموشي سپرده شده است و ديگر از آوردن پول نفت سر سفره مردم و تك رقم كردن سود بانك‌‏ها سخن گفته نمي‌‏شود. آنها در سطح تبليغاتي خود حتي ناگريزند كه از ديدگاه‌‏هاي سياسي اقتصادي خويش عدول كنند.

Copyright: gooya.com 2016