شنبه 16 مهر 1384

گفتگوی تفصيلی ايسنا با علي شكوري‌راد: حركت اصلاحي جامعه‌، محوري قوي‌تر از خاتمي پيدا نخواهدكرد

* بايد از تشتت گذشته بگذريم
* اصلاح‌طلبان ازعرصه قدرت اجتماعي كنار نرفته‌اند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

علي شكوري‌راد عضو شوراي مركزي جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي با حضور در خبرگزاري دانشجويان ايران به تشريح اخرين مواضع حزب متبوعش و عوامل ايجاد اجماع در بين اصلاح‌طلبان پرداخت و در همين راستا به نقش حجت‌الاسلام و المسلمين سيدمحمد خاتمي بر محوريت قرار گرفتن براي گروههاي اصلاح‌طلب اشاره كرد.


مجموعه‌ي گروه‌هاي اصلاح‌طلب در آينده به سرعت با خاتمي هماهنگ خواهند شد

يك عضو شوراي مركزي جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي با بيان اين‌كه آهنگ حركت سيدمحمد خاتمي، آهنگ درستي بود كه مي‌تواند محور حركت گروههاي اصلاح طلب باشد، گفت: اين مجموعه در آينده به سرعت با خاتمي هماهنگ خواهد شد.

علي شكوري‌راد با حضور در خبرگزاري دانشجويان ايران در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با اشاره به اين‌كه حركت سيدمحمدخاتمي در آغاز، طول مسير و انتهاي دوره‌ي با استواري بر معيار اصلاحات و اصول اعلام شده‌اش همراه بود، تاكيد كرد: اين را به صراحت از وجدان‌ها و نيروهاي صادق جامعه مي‌توان برآورد كرد كه مسير فلاح و رستگاري جامعه با همان سرعت خاتمي پيمودني است و كسي كه بخواهد دم از اصلاحات بزند، زماني صادق است كه آهنگ حركت خود را با چنين حركتي تنظيم كند.


همه‌ي فرصت‌ها در زمان خاتمي براي ايران محفوظ ماند

وي يادآور شد: هنوز مي‌شنويم كساني انتقاد مي‌كنند كه خاتمي فرصت را سوزاند؛ اما در ارايه‌ي مصداق‌هاي روشن براي تحليل خود موفق نيستند و نمي‌توانند مصاديقي را ارايه دهند. برخلاف ادعاهايي كه درباره‌ي فرصت‌سوزي‌هاي بسياري توسط خاتمي مطرح مي‌شود، همه‌ي فرصت‌ها در زمان خاتمي براي ايران محفوظ ماند و آيندگان مي‌توانند از آن استفاده كنند.

شكوري‌راد با اشاره به اينكه خاتمي خود را ملزم به حفظ آرامش سياسي اجتماعي مي‌دانست، تاكيد كرد: حيات سياسي و اجتماعي امروز جامعه‌ي ما مرهون اين است كه علي‌رغم همه‌ي فراز و فرودها، نظام اجتماعي بر هم نخورده و اين همان چيزي است كه خاتمي خود را ملزم به آن مي‌دانست و نخواست كه ماجراجويي كند و كشور را به مرحله‌اي ببرد كه معلوم نيست پايانش چه خواهد شد.


پتانسيل‌هاي اصلاح و بهبود اوضاع در درون جامعه‌ي ما وجود دارد

وي تجربيات گذشته را چراغ راه آينده براي اصلاح‌طلبان و ساير گروه‌ها برشمرد و گفت: علي‌رغم همه‌ي شرايط نگران‌كننده‌ي كشور، هنوز پتانسيل‌هاي اصلاح و بهبود اوضاع در درون جامعه‌ي ما وجود دارد و امروز اميدوار به دستي از خارج براي اصلاح نيستيم و هم‌چنان اميدواريم كه از داخل، اصلاحات صورت گيرد. اين خوش‌خيالي نيست بلكه اميدي جدي و روشن و دستاورد بزرگي است كه از خط سير و سرعت حركت خاتمي منبعث شده است.

اين نماينده‌ي سابق مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: قضاوت آينده‌ي ملت و تاريخ ايران درباره‌ي خاتمي بسيار قدرشناسانه‌تر از آن چيزي كه امروز هست و كم هم نيست، خواهد بود.

اين عضو شوراي مركزي جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي با اعتقاد به اين‌كه درستي آهنگ حركت خاتمي براي مجموعه‌ي نيروهاي اصلاح‌طلب شناخته شده است، خاطرنشان كرد: اگر انتقاداتي جسته و گريخته صورت مي‌گيرد به سرعت فراموش خواهد شد و حركت اصلاحي جامعه‌ي ما محوري قوي‌تر و موثرتر از خاتمي پيدا نخواهد كرد و در آينده محوريت خاتمي نه تنها بين اصلاح‌طلبان بلكه حتي بين بخشي از نيروهاي جناح راست - كه نسبت به حركت افراطي كه امروز در مجموعه‌ي طيف راست وجود دارد، نگران هستند - پذيرفته خواهد شد و خاتمي به نقطه‌ي اوج دوم خرداد خواهد رسيد اما اين بار و احساسات زودگذر و يا گفتن «نه» به جناح مقابل نيست كه اين موج را ايجاد مي‌كند، بلكه منشا آن شناخت و عقلانيت خواهد بود.

وي مجموعه‌ي گروه‌هاي جبهه‌ي اصلاحات را نزديك‌ترين مجموعه به خاتمي به لحاظ فكري و آهنگ حركت معرفي كرد و گفت: تنها مشكل اين نيروها هماهنگي كم بين آن‌ها و فقدان رهبري موثر و هماهنگ‌كننده در درون آن‌ها بود كه موجب تشتت شد و ظرفيتي كه مي‌توانست توسط شخص كروبي به منصه ظهور برسد، با كانديدا شدن وي در انتخابات نهم رياست جمهوري از دست رفت.

وي افزود: اين مجموعه به چارچوب‌هاي فكري خاتمي و ضروريات آهنگ حركتي خاتمي پايبند است اما عامل هماهنگ كننده‌ي درون آن‌ها ضعيف بوده كه نتوانسته نتيجه‌ي لازم را فراهم كند و در آينده اين مجموعه به سرعت با خاتمي هماهنگ خواهد شد.

شكوري‌راد با توضيح اينكه تلقي او از خاتمي شخص وي نيست و آنچه گفته شد تعريف و تمجيد از فكري است كه در اين شخصيت متجلي شده و قوي‌ترين چارچوب‌ها را دارد اظهار داشت: ستايش اشخاص مغاير با ديدگاهي است كه خواهان رشد عمومي جامعه است، اما هر فكري در بيان شخص حقيقي يا حقوقي متجلي مي‌شود. حتي اين اشاره را امام علي (ع) درباره‌ي قرآن دارند كه قرآن كلماتي است كه در صفحه‌ي كتاب است و بدون اشخاصي كه آن را بيان كنند صورت عيني پيدا نمي‌كند. هر فكري هرچه‌قدر هم كه خوب باشد، بيان كننده‌اي دارد. خاتمي بيان‌كننده‌ي توانايي براي انديشه‌اي است كه وي آن را نمايندگي مي‌كند.


اصلاح‌طلبان از عرصه‌ي قدرت اجتماعي كنار نرفته‌اند

شكوري‌راد در ادامه با اشاره به اين‌كه اصلاح‌طلبان از قدرت حكومتي كنار رفتند اما از عرصه‌ي قدرت اجتماعي كنار نرفته‌اند، يادآور شد: همين عامل باعث مي‌شود كساني كه اكنون در منصب قدرت هستند بسياري از حركت‌ها را با حركت‌هاي اصلاح‌طلبانه‌ي ملت هماهنگ كنند و حتي شعارها و عناوين اصلاح‌طلبانه‌اي براي كسب قدرت مطرح كنند.

اين عضو شوراي مركزي جبهه‌ي مشاركت با اعتقاد بر اينكه اصلاح‌طلبان از حركت بازنمانده‌اند و هم‌چنان مسير آن‌ها ادامه خواهد داشت و مي‌توانند عاملان درازمدت اصلاحات باشند؛ تاكيد كرد: اصلاح‌طلبان هنوز هم مسير اصلاح‌طلبي را دنبال مي‌كنند و همان شعارها را مي‌دهند، اما ممكن است اولويت‌بندي‌هاي متفاوتي را مطرح كنند و در چندين عرصه به بازسازي بپردازند.

شكوري‌راد اين عرصه‌هاي بازسازي را بازسازي فكري و برنامه‌اي برشمرد و گفت: اصلاح‌طلبان بايد از تشتت گذشته بگذرند و به اتفاق نظر دست پيدا كنند و اين نيازمند تعامل موثر و عناصر تسهيل‌كننده‌ي هماهنگي است.

وي معتقد است: حركت جبهه‌ي اصلاحات و جبهه‌ي دموكراسي و حقوق بشر مي‌تواند در اين جهت موثر باشد و در فرصتي كه اصلاح‌طلبان خارج از حاكميت هستند مي‌توانند چارچوب‌هايي را براي هماهنگي در ادامه مسير به دست آورند.


نتايج انتخابات رياست جمهوري براي اصلاح‌طلبان

اين عضو شوراي مركزي جبهه‌ي مشاركت يادآور شد: گرچه كانديداي ما در انتخابات راي نياورد اما مجموعه‌ي حركت را حركت درستي مي‌دانم؛ هرچند كه تفرق اصلاح‌طلبان در نهايت منجر به از دست رفتن پيروزي شد اما حركت‌هاي آن‌ها دستاوردهاي زيادي داشت كه مهم‌ترين وجه آن آشنايي بيشتر با رفتار‌هاي جامعه است.

وي وجه ديگر را توجه به ضرورت تشكيلات كارآمد و سازماندهي موثر نيروها برشمرد و ادامه داد: سازماندهي نيروها بايد به گونه‌اي باشد كه رشد و بالندگي را براي آن‌ها از يك سو فراهم كند و از سوي ديگر توان‌هاي پراكنده در خدمت يك هدف مشترك گردآورد.

اين عضو شوراي مركزي جبهه‌ي مشاركت با اشاره به اينكه شعار اصلاح‌طلبان تحزب و تشكل بود، ولي توجه كمتري به اين مقوله صورت گرفت، تصريح كرد: احزاب از جمله جبهه‌ي مشاركت همت لازم را در جهت سازماندهي نيروها به عمل نياوردند؛ در حالي كه سازماندهي نيروها شرط لازم براي يك حزب و تشكيلات سياسي است.

وي خاطرنشان كرد: ما تلاش زيادي كرديم كه بخش‌هاي مختلف و به خصوص نخبه‌ي جامعه را متقاعد كنيم كه سياست‌ورزي تنها راه‌حل برون‌رفت جامعه از تنگناهاي موجود است. ما وقتي به اين هدف نائل آمديم كه دير شده بود. انتقادهايي كه به ما صورت مي‌گيرد اين است كه چرا بيشتر به نخبگان توجه داشته‌ايم و به توده‌ها كم‌توجهي كرده‌ايم، درست است.


جايگاه جبهه‌ي مشاركت نسبت به احزاب ديگر

اين عضو شوراي مركزي جبهه‌ي مشاركت در ادامه‌ي گفت‌وگو با ايسنا با بيان اين‌كه به جرات مي‌توان ادعا كرد كه جبهه‌ي مشاركت در بين ساير احزاب، گسترده‌ترين تشكل را داراست، خاطرنشان كرد: ما چارچوب و ساختار موجود را داريم اما اين چارچوب و ساختار متناسب با اهداف يك حزب تمام‌عيار شكل نگرفته است. البته بحث‌هاي زيادي در گذشته صورت گرفته و زماني كه من مسوول كميسيون احزاب جبهه‌ي مشاركت بودم اين بحث‌ها را دنبال مي‌كرديم اما تحولات سياسي جامعه آن‌قدر به سرعت اتفاق مي‌افتاد كه مجالي براي برنامه‌هاي درازمدت وجود نداشت. اگر بخواهيم تعريف درستي ارايه كنيم بايد براي هر عضو حزب آموزش سياسي و اجتماعي روشني وجود داشته باشد و مسير حركت يك عضو در درون تشكيلات تا مركزيت تعريف، تبيين و شاخص‌گذاري شود.

وي معتقد است كه در حركت آينده‌ي حزب، بايد افراد در درون حزب رشد كنند، به مركزيت بيايند و در مركزيت بدنه را نمايندگي كنند.

شكوري‌راد افزود: ما اگرچه يك حزب بوديم اما به هر دليلي ارتباطمان با بدنه، رسانه‌اي بود؛ در حالي كه ارتباط حزب با بدنه بايد تشكيلاتي باشد. حتي اين نوع ارتباطمان هم به شدت آسيب‌پذير بود و برخورد با رسانه‌هاي ما آگاهانه صورت مي‌گرفت تا ارتباط ما با بدنه‌مان قطع شود.

وي معتقد است كه با پتانسيل بالايي كه به گفته‌ي وي در درون جبهه‌ي مشاركت وجود دارد، مي‌توانند در مسير تمام‌عيار شدن يك حزب حركت كنند و با واگذار كردن مسووليت‌هاي اجرايي توسط نيروهاي توانمند حزب، فرصت فعاليت درون تشكيلاتي فراهم شده و نيروهاي آماده‌تري براي پيشبرد اهداف حزب و رويكرد جديد آن به سازماندهي نيروها حضور دارند.

شكوري‌راد تاكيد كرد: دوره‌اي كه اصلاح‌طلبان از قدرت كنار هستند، فرصت خوبي است براي رسيدن به اهدافي كه از ابتدا براي خود تعريف كرده‌اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ايسنا متوازن حركت كرد

اين عضو شوراي مركزي جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي در بخش ديگري از اين گفت‌گو با تقدير از زحمات دكتر فاتح مدير عامل سابق ايسنا درباره‌ي اين خبرگزاري گفت: اگر ايسنا نمي‌بود، حركت اصلاحي حتما ناقص و در بخشي حتي ابتر بود. ايسنا يك ضرورت وجودي داشت كه به همت جوانان پرانگيزه و بانشاط و علاقه‌مند راه‌اندازي شد و نياز مبرم اجتماعي بعد از دوم خرداد را پاسخ داد.

وي افزود: جداي از اين‌كه در بحث رسانه‌ها، ايسنا نقطه‌ي عطفي در تاريخ رسانه‌اي كشور است كه صرفا به گفتمان رسمي و حكومتي كه در خبرگزاري جمهوري اسلامي دنبال مي‌شد و صرفا دولتي‌ها و حكومتگران از آن برخوردار بودند، بسنده نكرد، بلكه اين امكان را در اختيار توده‌ي مردم و بخش‌هاي مختلف جامعه قرار داد.

شكوري‌راد تصريح كرد: اگر جامعه‌ي مدني به معناي قدرتمند شدن مردم تعبير شود، وجود ايسنا، در اين جهت بسيار موثر بود . اين مسير در ابتدا به وسيله‌ي ايسنا باز شد و در ادامه رهرواني هم پيدا كرد و مجموعه‌هاي ديگري هم پس از شناخت اين مسير در آن گام زدند.

اين عضو شوراي مركزي جبهه‌ي مشاركت معتقد است: حركت ايسنا را در راستاي حركت اصلاحي مردم و مكمل آن حركت تلقي مي‌كنم. علاوه بر اين‌ ايسنا فرهنگ جديدي را در عرصه‌ي اطلاع‌رساني باز كرد.

وي اظهار داشت: نقطه‌ي قوت ايسنا اين بود كه آهنگ آن حركت متناسب با حركت اصلاحات بود. بعد از دوم خرداد شاهد شكل‌گيري نهادهاي مدني بوديم اما در بين اين نهادها آهنگ حركت ايسنا متوازن‌تر از سايرين بود.

وي با تاكيد بر اين‌كه آهنگ حركت خاتمي، آهنگ درستي بود، يادآور شد: چه كساني كه تندتر و چه كساني كه كندتر حركت كردند به حركت اصلاحي مردم لطمه زدند و اگر هم لطمه نزدند، مواضعشان همراهي را تضعيف كرد. اما ايسنا متوازن‌ترين حركت‌ها را نسبت به حركت خاتمي داشت و هيچ‌گاه نه ايشان را هل مي‌داد و نه مانعي بر سر راه ايشان مي‌گذاشت.

شكوري‌راد معتقد است كه ايسنا در حركت تاريخي ايران روند مثبت و سازنده‌اي داشته و دارد و اين افتخار بزرگي براي اين مجموعه است.

وي افزود: در مجموعه‌ي اصلاح‌طلبان كساني كه تندتر و يا كندتر از حركت خاتمي حركت مي‌كردند به ايسنا انتقاد داشتند. در بين مخالفان اصلاحات هم فضاي تنفسي كه ايسنا ايجاد كرده بود مورد انتقاد قرار مي‌گرفت و طبيعتا ايسنا را تخطئه مي‌كردند اما ايسنا توانست جاي خود را باز كند و الان كسي نمي‌تواند به اين مجموعه ايراد وارد كند و يا آن را تخطئه كند.

اين عضو شوراي مركزي جبهه‌ي مشاركت تاكيد كرد: كارنامه‌ي ايسنا امروز آن‌قدر نقطه‌ي قوت دارد و روشن است كه كسي نمي‌تواند صراحتا با آن مخالفت كند اما حتما كساني هستند كه ايسنا را مانع القاي تفكرات خود به جامعه مي‌دانند اما ايسنا در واقع آمفوتري است كه مانع تندروي‌ها و كندروي‌ها است.

گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا: مريم آريايي

Copyright: gooya.com 2016