شنبه 10 اردیبهشت 1384

متن گفتگوي راديو برابري با سليمه فتوحی همسر بنی طُرف: "این آقایان" تمام چيزها را بردند!

يادداشت :


 آقای يوسف عزيزی بنی طُرف نويسنده و پژوهشگر خلق عرب و عضو کانون نويسندگان ايران ، روز دوشنبه ۵ اردبهشت ۸۴ ( ۲۵ آپريل ۲۰۰۵ ) ساعت دو بعدازظهر توسط لباس شخصی ها از منزلش دستگير و تا حال خبری از ايشان نيست ۰ ويدا هوشيار از برنامه سازان راديو برابری در طول هفته با خانم سليمه فتوحی همسر آقای بنی طُرف گفتگوی کوتاهی صورت داده است .عنوان مقاله ازما می باشد۰
ضمن تشکر از دست اندرکاران راديو برابری ، اين گفتگو را در اختيار خواننده گان نشريه هفتگی می گذاريم ۰


 هفته نامه راه کارگر


 ***************************


 پرسش : با سلام خانم سليمه فتوحی ، آقای يوسف عزيزی بنی طُرف روز دوشنبه ۵ ارديبهشت ۸۴ از طرف مقامات امنيتی دستگير شدند ۰ طبق اطلاع قرار بود بعد از سه تا چهار روز اگر از ايشان خبری نشد ، شما از وی خبر بگيريد يا به دادسرای انقلاب مراجعه کنيد ۰ آيا از ايشان خبری گرفتيد ؟

 پاسخ : با سلام به شما ، تا حال ازايشان خبری نگرفتم ۰ روزی که ايشان را گرفتند ، بمن گفتند : " که شب زنگ می زنند و شما را مطمئين می کنند۰ " ولی متاسفانه روز اول زنگ نزدند و روز دوم هم زنگ نزدند ، تا امروز که تقريبا ۴۸ ساعت از دستگير شان گذشته ، هيچ خبری ازايشان ندارم ۰ خود مامورين که اينجا آمدند و ايشان را جلب کردند ۰ بمن گفتند: " اگر تا ۴۸ ساعت خبری نشد ، شما می توانيد ، به خيابان معلم ، دادسرای مربوط به دادگاه انقلاب برويد و آنجا شکايت بکنيد وراجع به وضع ايشان و اينکه کجا است و از اين قبيل مسائل ، بتوانيد شکايتی بنويسيد۰"


 پرسش : در مصاحبه های قبلی که کرده بوديد ، گفتيد : " يک سری از وسائل شخصی تان را بردند . " آيا آنها را برگرداندند يا هنوز بدست شما نرسيده است ؟


 پاسخ : نه چيزی را بر نگرداندند ۰ دست نوشته ها ، تحقيقات ، کليه چيزهايی که مربوط به کار يوسف عزيزی می شد ، همه را بردند۰ايشان پژوهشگر مسائل عرب است و چيزهای زيادی نوشته در منزل داشت ۰ اينها علاوه بر آن نوشته ها و يادداشت ها ، موبايل ، شناسنامه ، کارت کامپيوتر ، دفترچه های تلفن و تمام چيزها را بردند ، هيچکدام را تا حال بما برنگرانداند و من نمی دانم و فکر هم نمی کنم که چنين چيزهايی که فعلا تا تحقيقات و دستگيری تمام نشده ، بر گردانند ۰


 پرسش: خانم فتوحی ، آقای بنی طُرف چند ساعت قبل از دستگيری خود ، در يک مصاحبه مطبوعاتی و يا سيمنار حقوق بشر بوده و درعين حال در اين سيمنار صحبت نشده ، بعدا ما شنيديم که بعدا خبرنگاران سراغشان رفتند ، يک سری مسائل را در مورد خوزستان مطرح کردند۰ از نظر شما ، دستگيری آقای عزيزی بنی طُرف در اين رابطه است؟


 پاسخ : البته من فکر نمی کنم در اين رابطه باشد۰ چون که کنفرانس مطبوعاتی از حددود ساعت ۹ تا حخدود ۱۲ بود۰ تا ايشان بيايند، من فکر نمی کنم که مسائل آنقدرها حاد بوده که فورا حکم دستگيری صادر کرده باشند۰ من فکر ميکنم که اين مسائل ( دستگيری ) مربوط می شودبه قبل از اين کنفرانس مطبوعاتی ، از طرفی در اين کنفرانس هم ايشان بعنوان خبرنگار دعوت شده بود که به آنجا برود! ولی آقای ریُیس دانا قرار شد که در مورد خوزستان مقدارسی صحبت کند. ظاهرا بعد از اینکه آقای رییُس دانا صحبت کردند . آقایانی یا خبرنگاران یا کسانی که آنجا بودند ، برگشتند و گفتند : " این کنفرانس راجع به مسایل عرب خوزستان نیست ، بلکه فقط راجع به انتخابات است " بعد یوسف هم ناراحت شد و گفته : " مردم عرب خوزتان ، اینها 5 میلیون نفرند و اینها رای دهنده گان آینده به این انتخابات هستند . اینها اینقدر ارزش ندارند که شما حداقل 2 دقیقه راجع به مشکلی که برایشان ، پیش آمده ، صحبت بکنید ؟ " البته دیگر کنفرانس تمام شده بود . طاهرا با این صحبتی که کرده ،خبر نگاران حاضر بطرفش آمدند و چند سوال از یوسف بنی طُرف ، راجع به ناآرامی های اهواز و شهرهای دیگر که در حال وقوع است ، مطرح کردند و ایشان هم حقیقت را به خبرنگاران گفته است . ولی در مجموع تا یک حدی عصبانی شده که چرا به این مسُله اصلا کسی توجه نمی کند؟ بعد آقای ابراهیم یزدی و دیگران که در کنفرانس حضور داشتند ، آمدند و گفتند : " ما اعلامیه می دهیم ، بهر حال این مد نظر ما است " و ازاین صحبت های کلی این شکلی !!

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پرسش : آیا آقای بنی ُطرف قبلا به خاطرگفتگو هایی که داشتند، تهدید شده بودند؟
پاسخ : باید بگویم ، تهدید اینطوری من نمیدونم ولی چندین بارغیرمستقیم به من گفت : " که من تهدید شدم " ولی خودم چیزی نشنیدم یا ندیدم ولی به من این اشاره را کرده بود.
پرسش : خانم فتوحی ، آقای بنی طُرف از اعضاء کانون نویسندگان ایران و از چهره های سرشناس اقلیت عرب ایران هستند. آیا از طرف این نهاد ها ، انجمن ها ، اعلامیه ای در دفاع از ایشان صادر شده یا اقداماتی تا حال صورت دادند؟
پاسخ : از طرف کانون نویسندگان ، مرتب با من درعرض این روزها درتماسند و حتی پیشنهاد داده اند که از طرف خودشان وکیل بگیرند تا به همراه من به دادسرا بیایند ولی من به آنها گفتم : " خود بنی طرف قبل از اینکه به اصطلاح " با این آقایان " برده بشه . بمن گفته بود که وکیلم آقای صالح نیک بخت هستند و من می خواهم که ایشان از من دفاع بکنند " من نیز با آقای " صالح " تماس گرفتم ولی متاسفانه ایشان نبوده والان در خارج هستند . به منزلشان زنگ زدم ، خانمشان بمن گفتند : " یکی از دستیاران آقای دکتر نیک بخت را میفرستند تا همراه من روزیکه میخواهم برای دادسرای انقلاب اسلامی که شکایتم را بنویسدند " ولی متاسفانه من که صبح منزل نبودم ، ایشان زنگ زدند و من نبودم . الان منتظر ایشان هستم . من خودم پیگیرم تا حداقل فردا با یکی از این آقایان وکلا به دادگاه بروم .
رادیو برابری : خانم فتوحی درهر حال ، ما پیگیراوضاع خواهیم بود. بخاطر این گفتگو از شما سپاسگزاریم .
خانم فتوحی : مرسی خانم و شما هم لطف کردید.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21819

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متن گفتگوي راديو برابري با سليمه فتوحی همسر بنی طُرف: "این آقایان" تمام چيزها را بردند!' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016