سه شنبه 25 اسفند 1383

اطلاعيه دادسراي عمومي و انقلاب تهران پيرامون چهارشنبه‌‏سوري، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

دادسراي عمومي و انقلاب تهران پيرامون چهارشنبه‌‏سوري اطلاعيه‌‏اي صادر كرد.

به گزارش ايلنا, در اين اطلاعيه‌ آمده است:

شهروندان عزيز واقف هستند كه همه ساله متاسفانه عده‌‏اي سودجو و فرصت‌‏طلب بر خلاف عرف و رسوم جاري كه عبارت از آراسته كردن منازل و معابر و استقبال از بهار طبيعت است به بهانه برگزاري مراسم شب چهارشنبه پايان سال اقدام به تهيه و توزيع و خريد و فروش مواد منفجره و محترقه و مشتقات آن نموده و به تخريب محل‌‏ها و اماكن عمومي, علايم راهنمايي و رانندگي و اموال اشخاص و بيت‌‏المال مبادرت مي‌‏ورزند.
منحرفين اجتماعي و اراذل و اوباش نيز با آنها در ارتكاب اين‌‏گونه جرايم مشاركت نموده و بعضاً اطفال و نوجوانان را تحت تاثير هيجانات كاذب ناشي از سر و صداي اين مواد همراه خود مي‌‏نمايند، به طوري كه آمارهاي تهيه شده از مراكز انتظامي و بيمارستان‌‏ها حاكي از آن است كه استفاده از مواد مورد بحث از قبيل ترقه, سيگارت, فشفشه, نارنجك و بمب‌‏هاي دست‌‏ساز و يا نگهداري مواد منفجره موجب كشته شدن و يا قطع و نقص عضو اين قبيل افراد شده است.
از طرفي استفاده از مواد مذكور با ايجاد صداهاي ناهنجار و رعب‌‏آور موجبات اذيت و آزار شهروندان عزيز و به تبع آن اخلال در نظم و آسايش عمومي و مزاحمت براي بيماران, اطفال و سالخوردگان مي‌‏شود. در برخي از موارد نيز موجب آتش‌‏سوزي, تخريب اموال و تاسيسات دولتي متعلق به بيت‌‏المال و يا اموال خصوصي متعلق به اشخاص حقيقي و حقوقي ‏شده و حوادث تلخ و تاسف‌‏باري را به همراه دارد.
در ادامه اين اطلاعيه آمده است؛ لازم به ذكر است كه با توجه به نوع و تركيب و مقدار مواد به كار رفته و شدت انفجار و خسارات وارد شده, عمل مرتكبين حسب مورد مشمول مواد 618 , 619 و 620 قانون مجازات اسلامي به شرح ذيل خواهد شد.
1) اخلال در نظم و آسايش و آرامش عمومي يا تعرض به افراد با ارتكاب اعمال غير متعارف مستوجب حبس از سه ماه تا يك سال و تا (74) ضربه شلاق (به موجب مقررات ماده 618 قانون مجازات اسلامي).
2) تعرض يا مزاحمت اطفال يا بانوان در اماكن عمومي يا معابر, مستوجب حبس از دو ماه تا شش ماه و تا (74) ضربه شلاق (به موجب مقررات ماده 619 قانون مجازات اسلامي).
همچنين وارد كنندگان مواد منفجره و محترقه نيز مطابق بند (2) قانون تشديد مجازات قاچاق اسلحه و مهمات مصوب 1350 حسب مورد در خصوص مواد منفجره به حسب از سه تا ده سال و در خصوص مواد محترقه از سه ماه تا سه سال محكوم خواهند شد.
علي‌‏هذا با عنايت به اين‌‏كه ارتكاب چنين اعمالي واجد وصف مجرمانه و قابل تعقيب كيفري است؛ دادستان عمومي و انقلاب تهران به عنوان مدعي‌‏العموم به كليه نواحي عمومي دادسرا و مامورين انتظامي و ضابطين دادگستري اعلام نموده تا در صورت مشاهده نسبت به شناسايي عاملين و مرتكبين چنين اعمالي برخوردي قاطع و سريع در جمع‌‏آوري آنان به عمل آورده و اجازه ندهند اين قبيل افراد موجبات سلب آسايش و آرامش عمومي را فراهم نمايند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در پايان يادآور مي‌‏شود؛ به موجب مصوبه ستاد شناسايي و كنترل مجرمين حرفه‌‏اي تهران هر يك از افرادي كه در ايام مذكور دستگير و جرايم آنها به اثبات برسد، سال آينده به منظور پيشگيري از وقوع جرم به مدت 15 روز قبل از اين ايام تحت كنترل و نظارت اين ستاد قرار خواهند گرفت.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19316

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اطلاعيه دادسراي عمومي و انقلاب تهران پيرامون چهارشنبه‌‏سوري، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016