سه شنبه 15 دی 1383

سخنگوي قوه قضائيه: هيچ گاه نگفته‌‏ايم كه ديه جانباز [کشته شده در زندان]رجبي ثاني بايد از بيت المال پرداخت شود، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

سخنگوي قوه قضاييه در كنفرانس مطبوعاتي هفتگي خود در پاسخ به سوالات متعدد خبرنگاران در مورد موضوع پرونده اعضاي خبرگان رهبري كه قصد تحقيق وتفحص از قوه قضاييه را داشتند، تنها به اين اظهارنظر اكتفا كرد كه بحثي براي سوالات شما براي ما (قوه قضاييه ) وجود ندارد و بنده در حال حاضر به اين نخواهم پرداخت.

به گزارش خبرنگار" ايلنا" جمال كريمي راد در مورد بودجه قوه قضاييه در سال 84 با اشاره به اين كه پيگيري هاي خوبي از سوي اين قوه صورت گرفته است، افزود : در اين زمينه معاون اجرايي و معاون اول قوه قضاييه پيگيري هايي داشته اند، خوشبختانه رياست جمهوري هم حمايت خوبي از پيشنهادات قوه قضاييه داشته است.
وي افزود: از جمله دستوراتي كه رياست جمهوري به سازمان مديريت و برنامه ريزي داده اند، اختصاص بودجه اي جهت احياي دادسراها و شوراهاي حل اختلاف است كه اميدواريم با مساعدت مجلس با بودجه پيشنهادي قوه قضاييه برنامه هاي قوه قضاييه به نحو احسن اجرا شود.
سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اين كه عده اي از حقوقدانان معتقدند كه قوه قضاييه با كم بهادادن به دانشگاهها به نوعي به دانشگاهها پشت كرده است؟ گفت: بدنه قوه قضاييه را نخبگان دانشگاه ها تشكيل مي دهند، از طرفي در لايحه قضايي و اصلاحاتي كه براي مجلس فرستاده مي شود از اساتيد دانشگاه و علماي حوزه هاي استفاده كرده ايم .
كريمي راد خاطرنشان كرد : در دستور مقام معظم رهبري هم يكي از راهكارهايي كه ايشان براي قوه قضاييه در نظر گرفته اند، به كارگيري نخبگان و نظرات آنان در پيشبرد اهداف قوه قضاييه است، بنابراين روند استفاده از نخبگان و نظرات آنان در پيشبرد اهداف قوه قضاييه است، بنابراين روند استفاده از نخبگان دانشگاهي پررنگ است و بيشتر هم خواهد شد.
وي ادامه داد: در قسمت توسعه قضايي در هر كميسيوني از نخبگان و اساتيد دانشگاه و حوزه هاي علميه به عنوان كارشناس استفاده مي شود .
كريمي راد در مورد آخرين وضعيت پرونده جاسوسان هسته اي كه در دادگاه انقلاب مطرح است، گفت : اين پرونده سير دادسرايي خود را طي مي كند، بنده نيز تا همين حد مي دانم كه وزير اطلاعات بيان كرده است، بنابراين اطلاعات مربوطه در مورد اين پرونده را بايد از طريق وزارت اطلاعات بپرسيد.
وي درپاسخ به سوالي مبني بر اين كه با توجه به اين رئيس قوه قضاييه اعلام كرده است كه قوه قضاييه در مورد مسايل داخل دانشگاه دخالت نمي كند اما با اين وجود شاهد احضار برخي از دانشجويان به دادگاه ها هستيم، گفت : برخي از اين پرونده ها از قبل مطرح بوده است و در مورد بحث دانشگاه علم و صنعت هم اقدامات خوبي از سوي وزارت علوم صورت گرفته است .
سخنگوي قوه قضاييه در مورد آخرين وضعيت لايحه دخانيات گفت : قوه قضاييه نظر نهايي خود را اعلام كرده است و موارد جرم آن در جلسه مسوولان عالي قضايي مطرح شده است .
وي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به اين كه تاكنون هيچ گونه حكم توقيفي براي روزنامه آسيا صادر نشده است، آيا براي انتشار اين روزنامه منعي وجود دارد؟ گفت : اينها توهم استف اگر تاكنون حكم توقيفي براي اين روزنامه صادر نشده است، هيچ گونه منعي براي انتشارش وجود ندارد.
سخنگوي قوه قضاييه در مورد پرونده زمين خواري ميلياردي كه در داسراي تهران مطرح است گفت : اين پرونده در مرحله دادسرايي است و هنوز كيفرخواست آن صادر نشده است .
كريمي راد پيرامون مدرن شدن آئين هاي دادرسي گفت : قريب به دو سال است كه هياتي برروي متن پيشنهادي آيين دادرسي كار كرده اند و آيين دادرسي كيفري آن در دستور كار مسوولان قوه قضاييه قرار دارد كه در آينده اي نزديك طي لايحه اي از طريق دولت به مجلس ارايه خواهد شد.
وي تصريح كرد: در اين آيين دادرسي تغييرات چشمگيري صورت گرفته است و اختيارات دادستان در پيگيري پرونده هاي كيفري در آن ذكر شده است، همچنين مرحله صلح و سازش در مرحله دادسرا و دادگاه نيز پيش بيني نيز شده است، در اين آيين دادرسي پيش بيني شده است كه از ارسال پرونده سطح پايين به ديوان عالي كشور پرهيز شود و و ديوان با توجه به جايگاه اصلي خود به پرونده هاي مهم رسيدگي كند.
همچنين در مورد توسعه نظارتي رئيس قوه قضاييه در اين آيين دادرسي كيفري پيش بيني شده است كه اگر رئيس قوه قضاييه حكمي را خلاف شرع تشخيص داد، آن راي را براي رسيدگي مجدد ارجاع دهند، همچنين در اين آيين دادرسي تغييرات چشم گيري در مورد نحوه بازداشت ها و نحوه تامين قرارها به وجود خواهد آمد.
در ادامه اين كنفرانس مطبوعاتي، خبرنگاران ضمن اعتراض به مصاحبه اختصاصي رئيس قوه قضاييه با سايت بازتاب اعلام كردند كه چرا رياست اين قوه با خبرنگاران خبرگزاري هاي رسمي مصاحبه اختصاصي نمي‌‏كند؟ كريمي راد در پاسخ به اين گلايه خبرنگاران گفت : رئيس قوه قضاييه در برنامه كاريش در نظر دارد از خبرگزاري هاي مختلف ديدار كنند و حتما با شما در همانجا مصاحبه اختصاصي خواهند داشت.
وي درمورد اظهارات رئيس قوه قضاييه در گفت و گو با سايت بازتاب كه به نظر مي رسد با اظهارات قبلي وي در مورد بحث تحقيق و تفحص از قوه قضاييه در تعارض است گفت : اين گونه نيست كه ايشان برخلاف رويه قبلي تصميم گيري كرده باشند بنابراين ايشان از اظهارات قبلي خود عدول نكرده اند.
كريمي راد در مورد پلمپ انبارهاي شركت سوني كه در جريان برخورد با متخلفان فرودگاه پيام پلمب شده است، گفت : اين پرونده در حال رسيدگي است هم اكنون 10 نفر از كارشناسان گمركي با انجام كار كارشناسي بر روي اسناد و مدارك ورود كالا از سوي متهم اصلي پرونده كه حجم آن اوراق تا 15 هزار اوراق گمركي است .
وي افزود : در اين پرونده تاكنون 20 نفر از متهمان اصلي اين پرونده در بازداشت به سر مي برند كه رئيس سابق گمرك جنوب تهران به عنوان يكي ديگر از متهمان اصلي پرونده هم اكنون در بازداشت به سر مي برد، زماني كه حكم صادر شود اجناس قاچاق تحويل سازمان اموال تمليكي شود و در صورت مجهول الهويه و يا متواري بودن صاحب اجناس آنها در اختيار ستاد اجرايي فرمان امام قرار مي گيرد. سخنگوي قوه قضاييه در مورد اختصاص 50 درصد از بودجه كل قوه قضاييه در اختيار رئيس اين قوه گفت : اين مورد علي رغم اين كه در ماده 215 برنامه چهارم توسعه پيش بيني شده بود اما توسط مجلس ششم حذف شد اما دولت در جهت رفع مشكلات بودجه اي قضايي و لايحه جداگانه اي را با نظر مساعد رياست جمهوري وضع كند تا در بودجه سالانه كشور به اين مساله توجه شود لذا قوه قضاييه متقاضي اين است كه تغييرات اساسي در بودجه سال 84 در مورد بودجه اين قوه اعمال شود تا مبناي رشد بعدي قوه قضاييه باشد.

سخنگوي قوه قضائيه گفت: هيچ گاه نگفته‌‏ايم كه ديه جانباز رجبي ثاني بايد از بيت المال پرداخت شود.

به گزارش خبرنگار" ايلنا"، جمال كريمي راد در ادامه مصاحبه مطبوعاتي خود در جمع خبرنگاران به جايگاه قضاوت در كشور اشاره كرد و گفت: بهترين جامعه در كشور، جامعه قضات است، در دنيا نگاه ويژه اي به قاضي مي شود، در جمهوري اسلامي هم عليرغم همه كمبودها از نظر پرداخت‌‏هاي مناسب و رعايت شان قضات با مشكل مواجهيم.
وي در مورد پرونده جانباز رجبي ثاني كه گفته مي شود در زندان فوت كرده است، گفت: در اين پرونده قوه قضائيه حساسيت لازم را نشان داده است تا اين پرونده به نتيجه نهايي برسد، در همين رابطه عده اي از كاركناني كه مرتكب تخلفاتي شده بودند، عزل شدند و پرونده نيز در دادسراي كاركنان دولت تحت رسيدگي است، هم چنين مسئولين قوه قضائيه هم با حضور در منزل جانباز رجبي ثاني از خانواده وي دلجويي كردند.
وي در پاسخ به اظهارات خبرنگاري كه معتقد بود؛ قوه قضائيه پس از وقوع چنين اتفاقاتي واكنش نشان مي‌‏دهد و در واقع عملكردش نوشداري بعد از مرگ سهراب است، گفت: نبايد اين پرونده را ملاك قرار داد كه اقدامات قوه قضائيه نوشداري بعد از مرگ سهراب است.
كريمي را در مورد پرداخت ديه جانباز رجبي ثاني از بيت المال گفت: ما هيچ گاه نگفتيم كه ديه اين جانباز بايد از بيت المال پرداخته شود بلكه اعلام كرديم كه ديه اش حتما بايد پرداخت شود، در ماده 313 قانون مجازات اسلامي چگونگي پرداخت ديه از بيت المال مشخص شده است.
وي در مورد سوال خبرنگاري مبني بر اين كه طبق شايعات موجود فساد اخلاقي در ميان قضات دادگاه هاي خانواده زياد است، گفت: اين موضوع صحت ندارد، نبايد چنين موضوعاتي را صرفا با انتشار يك خبر مطرح كرد و آن را ملاك قرار داد.
در ابتداي اين كنفرانس مطبوعاتي كريمي راد به اقدامات قوه قضائيه در زمينه اطاله دادرسي اشاره كرد و گفت: اطاله دادرسي هم مردم و مسئولين قوه قضائيه را رنج مي دهد و اقتدار دستگاه قضايي را زير سوال مي برد، تاكنون در 24 استان دادسراها ايجاد شده است و سه استان كرمانشاه مركزي و گلستان نيز در هفته آينده راه مي افتد، قرار است سه استان سيستان و بلوچستان، مركزي و گيلان نيز راه اندازي شود.
وي به تفاوت قانون احياي دادسراها مصوب سال 73 با قانون فعلي اشاره كرد و گفت: قرار است با بازنگري دقيق تري كه در مورد آيين دادرسي كيفري به عمل خواهد آمد، شاهد تحولات چشمگيري در قوه قضائيه باشيم، در استقرار سيستم جديد دادسرايي فرصت خوبي دست داد كه دستگاه قضايي يك بازنگري جديدي در قضاوت كشور داشته باشد كه اين امر در مقايسه با ساير دستگاه هاي ديگر كم نظير است.
سخنگوي قوه قضائيه تصريح كرد: قرار است ما در كميسيون نقل و انتقالات يك‌‏بار ديگر همه سوابق قضات را از لحاظ كمي كيفي حسن شهرت و مواردي كه به عنوان ارزش محسوب مي شود، بررسي كنيم تا اگر قرار است به قاضي سمت جديدي داده شود، اين ملاكها مد نظر قرار گيرد.
وي به جايگاه شوراهاي حل اختلاف اشاره كرد و گفت: امروز دنيا به اين سمت و سو كشيده شده است كه تنها با سيستم هاي عرفي قضايي نمي‌‏توان به پرونده رسيدگي كرد كه يكي از اين كارها استفاده از نهادهاي شبه قضايي است ما امروز درحدود 15 هزار شوراي حل اختلاف در كشور داريم كه اين رقم تا پايان سال جاري به 20 هزار مي رسد.
كريمي راد اظهار داشت: در بررسي هايي كه داشتيم مشخص شد كه به طور ميانگين اين شوراها در حدود 30 درصد پرونده ها را به خود اختصاص داده و به ميزان 30 درصد نيز پرونده مختومه داشته اند و اين باعث كاهش ورودي پرونده ها به محاكم دادگستري مي شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اين كه آيا با تعدد نهادهاي شبه قضايي نقش حكم در ديوان عالي كشور كمتر خواهد شد، گفت: قطعا همين طور است و ما به اين سمت و سو مي رويم كه نقض حكم ها كاهش يابد البته نقض حكم هميشه به معني ضعف كامل نيست، استباط قضايي به استقلال قاضي بر مي‌‏گردد.
سخنگوي قوه قضاييه به كار كميسيون نقل و انتقالات قضات اشاره كرد و گفت: ما در اين كميسيون گرايشات قضات را تشخيص مي دهيم و معين مي‌‏كنيم كه چه كسي در دادگاه هاي خانواده، چه كسي در دادگاه هاي عمومي، چه كسي در دادگاه هاي كيفري و چه كسي در دادسرا بايد كار كند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16453

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنگوي قوه قضائيه: هيچ گاه نگفته‌‏ايم كه ديه جانباز [کشته شده در زندان]رجبي ثاني بايد از بيت المال پرداخت شود، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016