چهارشنبه 16 مرداد 1387

شاگردان شجریان بیشتر می شوند، سرمایه

محمدرضا شجریان در این سال ها برای بقای موسیقی آوازی ایران سخت نگران است و تلاش می کند و این مسوولیت به اندازه ای ذهن او را معطوف کرده که دیگر فرصتی برای فعالیت های جانبی نمانده است به همین خاطر شاید تعداد شاگردان او در تمام سال های فعالیتش به انگشتان یک دست هم نمی رسد؛ حمیدرضا نوربخش، علی جهاندار، محسن کرامتی و تعداد محدودی دیگر و البته پسرش همایون شجریان.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

او اما از دو سال پیش درصدد رفع این ماجرا برآمد و بدین ترتیب کارگاه آوازی راه اندازی کرد که از همان روزهای نخست هزاران نفر داوطلب حضور در آن شدند و حالا که دو سال است از آغاز کارگاه های آواز استاد شجریان می گذرد 25 نفر برای دور سوم این کارگاه ها انتخاب شده اند؛ تعدادی که به نظر می رسد هر کدامشان با بهره گیری از نظریات استاد به وزنه ای در آواز ایران بدل شوند. او درباره چگونگی انتخاب هنرجو برای این کارگاه ها توضیح داده است: «بعد از ثبت نام متقاضیان و به همراهی کرامتی، جهان دار، نوربخش و شفیعی 300 نفر را انتخاب کردیم تا با نظرات آنها در زمینه آواز آشنا شویم و این جلسات نهایتاً به برگزاری تست آواز از این افراد بدل شد.

بعد از هشت جلسه که همه این افراد امتحان دادند و چند جلسه ای که به صورت مجزا برای خانم ها گذاشتیم، باردیگر فیلم ها را به صورت شخصی بازبینی کردم و به نتیجه دیگری رسیدم و متوجه شدم باید بیشتر روی صداها و تکنیک ها کار کرد و براساس آن برخی نمره ها را جابه جا کردم که به افراد انتخاب شده از نمره یک تا شش تعلق گرفت. در این کارگاه از میان افرادی که نمره چهار به بالا گرفته بودند بدون ساز مجدداً تست گرفته شد که بار اول هفت نفر انتخاب شدند و نهایتاً این افراد به 15 نفر افزایش پیدا کردند البته از میان خانم ها نیز حدود هفت نفر انتخاب شدند که امیدوارم بعد از برپایی کنسرت هایم در ماه آذر این کلاس ها مجدداً برگزار شود.» او حضور مقتدرانه افرادی چون سیدحسین طاهرزاده و استاد بنان را بیانگر این موضوع می داند که هر دوی این افراد در کار آواز استادان بی همتایی بودند و استاد بنان در کلاس های خود همواره به این مساله اشاره داشت که آواز خواندن مثل حرف زدن است و نیازی به کشش های بی جا نیست .

او همچنین معتقد است یک آوازخوان وظیفه دارد معنای شعر را به بهترین شکل به مخاطب منتقل کند پس او باید وزن شعر را بشناسد و از سوی دیگر با دستگاه ها آشنا باشد تا هر شعری را بر حسب معنای آن در دستگاه مناسب آوازی بخواند. از سوی دیگر تاکیدهای سیلاب های شعر و کلام، مهم ترین بخش بیان موسیقایی شعر است یعنی هر جا که سیلابی تغییر کند ناخودآگاه معنا نیز تغییر می کند که در کار آواز این تاکیدات باید مورد توجه قرار گیرد. اولین جلسه کارگاه آواز شجریان در مرحله سوم با حضور اعضای گروه اول و سوم روز یکشنبه 20 مرداد در مجموعه فرهنگی و هنری آسمان برگزار می شود.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37889

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شاگردان شجریان بیشتر می شوند، سرمایه' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016