چهارشنبه 12 اسفند 1383

سی دی صوتی اجراهای شجریان در کانادا و امریکا به بازار موسیقی می آید، سينا

تهران - خبرگزاری سینا
سی دی صوتی اجراهای شجریان در کانادا و امریکا اردی بهشت ماه سال آینده به بازار موسیقی می آید.

به گزارش خبرنگار سینا، سی دی صوتی کنسرت های اخیر شجریان که در کانادا و امریکا اجرا شده است، اردیبهشت ماه سال آتی توسط شرکت موسیقی "دل آواز " به بازار موسیقی عرضه خواهد شد.
گفتنی است، شجریان فروردین ماه سال آتی نیز در سالن "دیزنی هال" امریکا که مجهزترین سالن امریکاست کنسرتی برگزار خواهد کرد.
این گزارش حاکی است اجرای کنسرت موسیقی استاد "محمدرضا شجریان" در ونکوور کانادا همراه با قطعات جدیدی از حسین علیزاده با استقبال فراوانی روبه رو شد.
قسمت اول این برنامه با قطعات نو اجرا شد که کلیه قطعات با شعرهایی نو تنظیم شده بودند و قسمت دوم با شکلی سنتی تر و با اشعاری از سعدی و مولانا اجرا شد. اگر چه در این بخش نیز ساخت ملودی ها دارای ساختی جدید تر بود که قسمت اعظم این قطعات از ساخته های استاد علیزاده بودند.
این گزارش حاکی است در ابتدای برنامه شجریان به همراه کیهان کلهر به روی صحنه آمد و شعری از اخوان ثالث را در مایه بیات اصفهان و با همراهی کمانچه خواند که اجرای این قطعه یاد اجرای "زمستان" شجریان از شعری با همین نام را در یادها زنده کرد.
بعد از این قطعه دیگر اعضای گروه چون حسین علیزاده و همایون شجریان به روی صحنه آمدند و دو قطعه دیگر را اجرا کردند که قطعه اول در آواز افشاری بود و با یکی از پیش درآمدهای علیزاده شروع شده بود و به دنبال آن تصنیفی با شعری از سهراب سپهری به شکل همخوانی اجرا شد وکیهان کلهر،حسین علیزاده و گاهی همایون شجریان با بم خوانی استاد را در اجرای این قطعه یاری داده و استاد شجریان خود خط ملودی را دنبال می کردند .
گفتنی است در اواسط این برنامه اشاره ای به "چهارگاه" شد که قسمت اول برنامه پس از 45 دقیقه هنرنمایی بزرگ ترین اساتید موسیقی ایران به پایان رسید.
لازم به ذکر است قسمت دوم برنامه در بیات ترک(زند) ودشتی اجرا شد که این قسمت برنامه طولانی تر بود و حدود یک ساعت و 15 دقیقه به طول انجامید .
گفتنی است در این قسمت از برنامه اعضای گروه یک "پایه" را دنبال می کردند و استاد خود جمله ای را خارج از ریتم تحریر می کردند و این فرم تا چند بیت تکرار شد که به یک تصنیف پیوست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

قسمت دشتی برنامه بیشتر حالت کلاسیک،"ساز و آواز"،داشت و در این بخش تصنیفی از "علی اصغر کردستانی" و با شعر "سلسله موی دوست" اجرا شد که با تنظیم جدید اجرا و سپس به بیات ترک برگشت .
تصنیف "دار فانی" ساخته "علیزاده" نیز از دیگر قطعات اجرا شده در این برنامه بود و در پایان برنامه نیز تصنیف "دوش دوش مه لقا" درافشاری به اجرا در آمد.
استاد شجریان در ابتدای برنامه خطاب به حضار بیان داشت : در پاسخ به درخواست بعضی از عزیزان قسمت کوتاهی به عنوان نمونه از قطعه اولی که در کنسرت اجرا شد را بار دیگر اجرا خواهم کرد.
گفتنی است استاد در چند شهر دیگر کانادا نیز به اجرای برنامه خواهد پرداخت و بعد از آن برای اجرای برنامه به امریکا خواهد رفت.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18902

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سی دی صوتی اجراهای شجریان در کانادا و امریکا به بازار موسیقی می آید، سينا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016