پنجشنبه 10 مرداد 1387

نامی پتگر، هنرمند نقاش از دنيا رفت، ايسنا و راديو زمانه

نامی پتگر، هنرمند نقاش ايرانی درگذشت.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، غروب سه‌شنبه - هشتم مرداد، نامی پتگر - هنرمند نقاش و مدرس تاريخ هنر - در سن ۶۲ سالگی از دنيا رفت.

او که فرزند بزرگ استاد علی‌اصغر پتگر - نقاش پيش‌کسوت - ايران به‌شمار می‌رفت، از سال‌ها پيش به شمال کشور رفته بود و در آنجا علاوه بر ادامه فعاليت خلاقه‌اش، به تربيت شاگردان می‌پرداخت و همان‌جا - نوشهر - به‌دليل عوارض ناشی از آنفارکتوس و حمله‌ی قلبی درگذشت.

طبق اعلام، پيکر اين هنرمند عرصه هنرهای تجسمی کشور روز شنبه ۱۲ مردادماه جاری از مقابل خانه هنرمندان واقع در خيابان ايرانشهر تشييع و سپس در بهشت سکينه واقع در اتوبان تهران- قزوين، بعد از عوارضی قزوين، شهرک صنعتی بهارستان، سازمان بهشت سکينه، قطعه ۱۲، رديف ۷ دفن خواهد شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

قرار است مراسم بزرگداشت وی با حضور بستگان و دوستان او و هنرمندان کشور روز دوشنبه ۱۴ مرداد ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰ در مسجد الرضا (ع) واقع در خيابان خرمشهر، خيابان عشقيار، ميدان نيلوفر برگزار شود.


درگذشت نامی پتگر، نقاش ايرانی، راديو زمانه

نامی پتگر، نقاش ايرانی و استاد دانشگاه‌های ايران بعد از ظهر روز سه شنبه ۸ مرداد ۱۳۸۷ در اثر سکته قلبی به هنگام نقاشی در آتليه خود در نوشهر دار فانی را وداع گفت.
به گزارش زمانه، پيکر اين هنرمند نقاش ۶۳ ساله، ساعت ۹ صبح روز شنبه ۱۲ مرداد از مقابل خانه هنرمندان ايران تا بهشت سکينه تشييع می‌شود.
بهشت سکينه در اتوبان کرج قزوين بعد از عوارضی قزوين، شهرک صنعتی بهارستان واقع است و پيکر اين هنرمند در قطعه ۱۲ رديف ۱۷ اين مکان، برای هميشه خواهد آراميد.
اين گزارش حاکی است مجلس ختم اين هنرمند روز دوشنبه ۱۴ مردادماه در مسجد الرضا واقع در خيابان نيلوفر از ساعت ۱۵ الی ۱۶:۳۰ برگزار می‌شود.
آقای پتگر، در سال ۱۳۲۴ در تهران متولد شد و از ابتدا مانند استاد و پدرش علی اصغر پتگر، به شيوه واقعگرايانه نقاشی می‌کرد.
او در سال ۱۳۴۴ به تأسيس آموزشگاه مستقل هنر طراحی ونقاشی در تهران اقدام کرد و در آموزشگاه خصوصی خود، تعدادی از هنرجويان مستعد را آموزش می‌داد.
اما پس از پيروزی انقلاب اسلامی واقعگرايی او در چشم‌اندازهايش، از ناتوراليسم تغزلی به سوی گرايش به تجرد رفت و فيگورهايش به نوعی بيان تمثييلی با حال و هوايی تغزلی و شرقی انجاميد و همين ويژگی‌ها، آثار رنگ و روغنی او را از آثار فيگوراتيو و غربی متمايز کرد.
آقای پتگر با سفر به مناطق مختلف ايران، هم از ويژگی‌های جغرافيايی متنوع و هم از هماهنگی‌های گوناگون رنگ‌های خالص در صنايع دستی اين مرز وبوم در آثارش تأثير گرفت.
نامی پتگر در سفرهايی به رم، واتيکان، فلورانس، و پاريس، از هنر کلاسيک ومدرن اروپا بسيار آموخت، با اين حال شيوه حسی و ادراک شهودی ايرانی خويش را از دست نداد.
پتگر در اغلب نمايشگاه‌های مهم داخلی شرکت داشته‌است و برخی از نمايشگاه‌های مهمی که در آنها شرکت کرده عبارتند از:
۱۳۴۴: نمايشگاه هنرمندان خاورميانه در سفارت ترکيه
۱۳۴۶: نمايشگاه هنر مندان معاصر در سالن جديد موزه ايران باستان
۱۳۵۳: نمايشگاه مکتب کمال الملک وپيروانش در نگار خانه مهر شاد
۱۳۵۵: نمايشگاه سه نقاش معروف رئاليست در نگار خانه تخت جمشيد
۱۳۶۴: نمايشگاه هنرمندان معاصر ايران در فرهنگسرای نياوران
۱۳۶۸: نمايشگاه هنرمندان معاصر ايران در موزه هنرهای معاصر
۱۳۷۱: نمايشگاه جلوه‌های هنر ايران در موزه هنرهای معاصر
۱۳۷۰ تا ۱۳۷۹: شرکت در کليه نمايشگاه های دو سالانه ايران

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37831

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نامی پتگر، هنرمند نقاش از دنيا رفت، ايسنا و راديو زمانه' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016