جمعه 2 آذر 1386

فروش نقاشی‌ها و مجسمه‌های ايرانی: نقاشی ۱۴ ميليونی فريده لاشايی گران‌ترين اثر فروخته‌شده، ايسنا

گزارش روز نخست؛ مردم تنها خريداران فروش بزرگ آثار نقاشی و مجسمه بودند


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - هنرهای تجسمی

فروش نقاشی‌ها و مجسمه‌های ايرانی که از شامگاه گذشته در محل موزه‌ی هنرهای زيبای سعدآباد آغاز شده است، با جايگزينی ۲۰۰ تابلوی نقاشی به‌جای آثار فروخته‌شده، ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، از نخستين ساعات آغاز فروش آثار هنری تاکنون - لحظه‌ی مخابره‌ی اين خبر، تابلوی نقاشی فريده‌ی لاشايی، با رقمی معادل ۱۴ ميليون تومان، گران‌ترين اثر نمايشگاه بوده و ارزان‌ترين تابلوی قيمت‌گذاری و فروخته شده در اين فروش، اثری متعلق به هنرمند جوانی است که قيمتی معادل ۲۵۰ هزار تومان دارد. اين آثار توسط مجموعه‌دارهای خصوصی خريداری شده‌اند.

معاون فرهنگی مجموعه‌ی سعدآباد به ايسنا گفت، ۴۸ ساعت پيش از آغاز فروش آثار نقاشی و مجسمه، بخشی از ۶۰۰ اثر موجود فروخته شدند و بلافاصله آثاری جايگزين کارهای فروخته‌شده در نمايشگاه جای گرفت.

نعمت‌الله کيکاووسی با اشاره به اينکه برنامه‌ی فروش آثار هنری با هدف حمايت از هنرمند در جهت تامين اقتصاد هنر تا ۲۵ آذرماه جاری تدارک ديده شده است، افزود: تاکنون تنها مردم و مجموعه‌داران، خريدارهای آثار نقاشی بود و هيچ دستگاه يا مجموعه‌ی دولتی داوطلب خريد آثار نبوده است.

دبير جشنواره‌ها و نمايشگاه‌های مجموعه‌ی تاريخی سعدآباد، همچنين با اعلام اينکه هنرمندان می‌توانند خود به‌صورت انفرادی آثارشان را برای فروش عرضه کنند، در عين حال ابراز کرد: در حال حاضر و تا وقتی که نيمی از آثار فروخته نشدند، کار تازه‌ای را تحويل نمی‌گيريم.

او توضيح داد: خريداران با پرداخت يک‌پنجم هزينه‌ی هر اثر، بيعانه‌ای پرداخت کرده و آثاری را انتخاب می‌کنند که با تسويه‌ی نهايی آثار به ايشان منتقل خواهد شد.

به‌گفته‌ی کيکاووسی، هيچ يک از ۱۰ مجسمه موجود در اين نمايشگاه فروخته نشده است؛ آثاری از يحيايی، سعيد شهلاپور، غلامحسين نامی، فاطمه امداديان از آن جمله‌اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

او گفت: شايد روز ويژه‌ای را برای ارايه‌ی آثار و خريد دستگاه‌های دولتی در نظر بگيريم، اما واقعيت اينست که به اين امر اميدی نداريم.

معاون فرهنگی مجموعه‌ی سعدآباد، اذعان کرد: مجموعه‌ی سعدآباد با هدف حمايت از هنر و هنرمند معاصر، تفاهم‌نامه‌يی‌ را با انجمن هنرمندان نقاش ايران امضا کرد که بر آن اساس، اگر فروش آثار قابل توجه بود، درصدی را به مجموعه‌ی سعدآباد اختصاص دهند. قرار نيست چيزی را به هنرمند تحميل کنيم، بنابراين درصدی را هم مشخص نکرديم.

رييس موزه ملت گفت: سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری موظف است کارهای بيش از ۸۰ ساله را که بيشتر در معرض خروج از کشور هستند، خريداری کرده و به مجموعه‌های ميراث فرهنگی اضافه کند. اين مجموعه‌ها کارهايی از دوره‌های قاجار، صفوی و غيره را شامل می‌شود.

او متولی اصلی خريد آثار هنرمندان معاصر را اداره‌ی کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در درجه‌ی دوم فرهنگستان هنر دانست و درعين‌حال اذعان کرد: از ۱۴ موزه‌ی سعدآباد هفت موزه متعلق به آثار نقاشی است؛ ما نيز مايليم تعدادی از کارهای پيشکسوتان را به گنجينه‌ی خود اضافه کنيم.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34983

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'فروش نقاشی‌ها و مجسمه‌های ايرانی: نقاشی ۱۴ ميليونی فريده لاشايی گران‌ترين اثر فروخته‌شده، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016