چهارشنبه 29 فروردين 1386

طنز سياه تاريخ، شاهين سپنتا

شاهين سپنتا
۲۹ فروردين ماه همزمان با ۱۸ آوريل "روز جهانی بناها و محوطه های تاريخی" نام دارد و در آستانه چنين روزی رئيس جمهور در استان فارس و در مهد تمدن ايران از تخريب بناها و محوطه های تاريخی ايران با آبگيری سد سيوند خبر می دهد!

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

۲۹ فروردين‌ ماه هر سال برابر با ۱۸ آوريل ، از سوی شورای جهانی بناها و محوطه های تاريخی ( ايکوموس ) به نام « روز جهانی بناها و محوطه های تاريخی » نام نهاده شده است . اگر چه اين روز در سالنماهای رسمی ايران ثبت نشده است اما نهادهای دولتی که هميشه گرفتار افراط و تفريط بيمارگونه حتا در نام گذاری روزهای سال هستند به مدت يک هفته از ۲۵ تا ۳۱ فروردين ماه را به عنوان « هفته بناها و محوطه های تاريخی » نام گذاری کرده و روزهای اين هفته را نيز به اين ترتيب نام نهاده اند : « يادمانی روستاهای تاريخی » ، « يادمانی حمام ها و تاسيسات آبی » ، « يادمانی پل، جاده ها » ، « يادمانی کاروانسراها » ، « روز جهانی بناها و محوطه های تاريخی » ، « روز معمار » و « شهرهای تاريخی ».
درست در همين روزها و در آغاز سالی که از سوی مقامات طراز اول کشور به نام « سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی » نام گذاری شده است ، پروژه تاريخ زدايی در ايران با شتاب به روند خود ادامه می دهد و بسياری از محوطه ها و بناهای تاريخی ثبت شده و ثبت نشده ايران که نماد اتحاد ملی اين ملت کهن هستند خواسته و ناخواسته روی به ويرانی می روند؛ اما مديران توانمند ميراث فرهنگی ما تنها با به صدا در آوردن زنگ هنرستانی در مشهد و برپايی چند همايش و برنامه سخنرانی در چند شهر کشور روز جهانی بناها و محوطه های تاريخی را گرامی داشتند .
برای مردمی که با بی مسئوليتی ، ناکارآمدی و سهل انگاری برخی مسئولان آشنا هستند و می دانند برگزاری اين مناسبت ها در کشورمان بيشتر جنبه فريب و انحراف افکار عمومی از واقعيت های تاسف بار وضعيت ميراث فرهنگی و طبيعی را دارد ، اين برخورد های نامناسب و برنامه های ساده انگارانه چندان عجيب نمی نمايد . اما آنچه که باعث تاسف بيشتر دوستداران ميراث فرهنگی و طبيعی شد ، انتشار خبر سخنان رئيس جمهور در ۲۷فروردين ماه در جمع مردم مرودشت در استان فارس و مژده به مردم دل سوخته اين سامان در خصوص آبگيری سد سيوند درست در آستانه « روز جهانی بناها و محوطه های تاريخی » بود. اين خبر خوش رئيس جمهوری به مردم ايران ، پس از ماه ها تلاش کارشناسان و دوستداران ميراث فرهنگی برای منصرف شدن دولت از آبگيری سد سيوند و تخريب محوطه تاريخی پاسارگاد و تنگه بلاغی و بناهای تاريخی دشت پاسارگاد را به هيچ روی نمی توان تصادفی دانست و اين شايد طنز سياه تاريخ ما باشد که روزانه به اشکال ديگر هزاران بار در جای جای اين سرزمين کهن تکرار می شود .

دکتر شاهين سپنتا

کميته بين المللی نجات پاسارگاد
www.savepasargad.com

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33106

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'طنز سياه تاريخ، شاهين سپنتا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016