سه شنبه 9 خرداد 1385

بزرگداشت پدرانيميشن ايران برگزار شد، نورالدين زرين كلك: تاريخ ما درجايي متوقف خواهد شد اگر...، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما


روز گذشته طي مراسمي از نورالدين زرين كلك، پدرانيميشن ايران تجليل شد.

به گزارش خبرنگارهنري ايسنا در اين مراسم كه درخانه هنرمندان ايران برپا بود، زرين كلك در سخناني اظهار خرسندي كرد، زنده دوستي تحقق پيدا كرده است.

وي گفت: اين مراسم برگزار شد، تا پيش ازآنكه بگوييم ،زرين كلك در ميان ما نيست و براي او بزرگداشت نگرفتيم.همانند افراد زيادي كه از دست ما رفتند وهيچ يادگاري ازآنها نداريم.اين چنين مراسمي باعث دلگرمي كساني خواهد شد، كه سالها مورد قهر و فراموشي بوده‌اند.

وي مطرح كرد: ما دوراني از تاريخ را مي‌گذرانيم كه شكافي بين دو نسل به اندازه 20 سال ايجاد شده است و ظاهرا اين گسست از سال 57 شروع و با جنگ و دوره‌اي كه فرهنگ مهجورماند، ادامه پيدا كرد و در سال 77 با روي كار آمدن آقاي خاتمي به پايان رسيد.اين انقطاع تاريخي باعث شد بين دو نسل فاصله ايجاد شود تا ما امروز صحيت فرزندانمان را متوجه نشويم.

زرين كلك، گسست فرهنگي را واقعه بسيار ناگوار و دغدغه بزرگي دانست وافزود: اگر درصدد ترميم اين گسست نباشيم و براي پر كردن اين ورطه، هولناكي كه اتفاق افتاده برنياييم تاريخ ما در جايي متوقف و در نقطه ديگري شروع خواهد شد.

وي تاكيد كرد: بايد به هر ترتيبي كه شده اين گودال را پر كنيم و بگذاريم تاريخ سير طبيعي خودش را طي كند تا ما بتوانيم حرف فرزندانمان را بفهميم.

اين انيميشن ساز حاضران را متوجه اخطاري جدي كرد و اظهار داشت: فروش فيلم‌هاي انيميشن نوع ضعيف در ژاپن چهار برابر فروش نفت و گاز ايران در يك سال است. اگر وضع بدين صورت ادامه پيدا كند، ديگر قهرماناني به نام «رستم و سهراب» و «پورياي ولي» نخواهيم داشت و ديگر كسي ملانصرالدين را نخواهد شناخت.

وي تصريح كرد: هويت و فرهنگي ما، يكي از پنج تمدن بزرگ دنيا است اما به اين موضوع توجه نمي‌كنيم. اين درحالي است كه الان بايد شايستگي‌مان را بشناسيم و به خودمان اعتماد كنيم.

در اين مراسم كه به همت تصويرگران كتاب كودك برپا بود. توران ميرهادي و پرويز كلانتري از نويسندگان كتاب نيز در سخناني به ذكر خاطراتي از پدر انيميشن ايران پرداخت و لوح تقديري نيز به او اهدا كرد.

رضا ميركريمي كه با زرين كلك در پروژه فرش ايراني همكاري دارد از چهره‌هاي آشناي اين مراسم بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ضمنا پيش از اين از عباس كيارستمي هم به عنوان سخنران اين برنامه نام برده مي‌شد كه در اين مراسم حضور پيدا نكرد.

در كنار برپايي نمايشگاهي از آثار تصويري زرين كلك كه در خانه هنرمندان برپا است قراراست انيميشن‌هاي

«ابرقدرت‌ها»،«دنياي ديوانه ديوانه ديوانه»،« تداعي» و«اثل متل كوتوله» از ساخته‌هاي اين انيميشن ساز به نمايش درآيد.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30201

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بزرگداشت پدرانيميشن ايران برگزار شد، نورالدين زرين كلك: تاريخ ما درجايي متوقف خواهد شد اگر...، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016