شنبه 28 آبان 1384

"دنياي ديوانه‌ي ديوانه‌ي ديوانه"؛ مجموعه‌ آثار و زندگي‌نامه‌ نورالدين زرين‌كلك منتشر مي‌شود، ايسنا

نورالدين زرين‌كلك

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


مجموعه‌ي آثار و زندگي‌نامه‌ نورالدين زرين‌كلك منتشر مي‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزراي دانشجويان ايران (ايسنا)، اين هنرمند تصويرگر و انيماتور پركار، اين روزها كتاب منتشر مي‌كند، فيلم مي‌سازد و فستيوال هم برپا مي‌كند.

او همچنين پس از مدتها انتظار، كتابي كودكانه را با متني علمي، با عنوان "فيل و فنجان" براي انتشار آماده كرده و به كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان سپرده است.

اين دو كتاب به زودي منتشر مي‌شوند.

به گزارش ايسنا، اين هنرمند 68 ساله از هم‌دوره‌يي‌هاي فرشيد مثقالي، علي‌اكبر صادقي، مرتضي مميز و آراپيك باغداساريان است كه در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان سبك و سياق ساخت فيلم‌هاي انيميشن را متحول كردند.

او كه قبل از فعاليت در كانون در مؤسسه‌ي انتشاراتي فرانكلين براي كتاب‌هاي درسي نقاشي مي‌كشيد، به پيشنهاد فيروز شيروانلو، از همكاران مؤسسه‌ي فرانكلين، به كانون دعوت شد تا در واحد مصورسازي كتاب‌هاي كودك و نوجوان به كار بپردازد. كلاغ‌ها نخستين كتابي بود كه براي تصويرسازي به او سفارش داده شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

برگزاري جشنواره ي كودكان و نوجوانان در اواخر دهه‌ي 1340، در ساماندهي به بخش امور سينمايي مؤثر واقع شد و پس از برگزاري نخستين جشنواره (1348) زرين‌كلك به بلژيك اعزام شد تا در آكادمي هنرهاي زيباي شهر گان در رشته‌ي متحرك‌سازي آموزش ببيند.

وي در بلژيك دو فيلم "وظيفه‌ي اول" (1971) و "زمين بازي با بوش" (1971) را ساخت و پس از بازگشت به ايران (1351) در مركز سينمايي كانون به كار مشغول شد. هر دو فيلم جوايزي در جشنواره‌هاي خارجي كسب كردند. براي كانون فيلم‌هاي "اتل متل توتوله" (1353)، "تداعي" (1353)، "دنياي ديوانه‌ي ديوانه‌ي ديوانه" (1354)، "اميرحمزه‌ي دل‌دار و گور دل‌گير" (1356)، "چشم تنگ دنيادار" (1361) و "ابرقدرت‌ها" (1367) را ساخت. بسياري از اين فيلم‌ها جوايز عمده‌اي از جشنواره‌هاي داخلي و خارجي گرفتند. براي فيلم‌هاي "وظيفه‌ي اول"، "تداعي"، "دنياي ديوانه‌ي ديوانه‌ي ديوانه"، "اميرحمزه‌ي دل‌دار و گور دل‌گير" و "ابرقدرت‌ها" بيش از 14 جايزه و ديپلم افتخار به زرين‌كلك اهدا و فيلم "دنياي ديوانه‌ي ديوانه‌ي ديوانه" جزو 84 فيلم برتر سده‌ي اول سينما برگزيده شده است.

سندباد يكي از آخرين كارهاي زرين‌كلك است كه در هاليوود نيمه‌تمام رها شد و در آن سمت كارگردان هنري داشت.

پس از آن انيميشن 17 دقيقه‌يي بود را ساخت و براي كتاب داستان‌هاي ملانصرالدين تصويرسازي كرد. اين كتاب نيز اكنون براي چاپ آماده است.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27435

فهرست زير سايت هايي هستند که به '"دنياي ديوانه‌ي ديوانه‌ي ديوانه"؛ مجموعه‌ آثار و زندگي‌نامه‌ نورالدين زرين‌كلك منتشر مي‌شود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016