چهارشنبه 3 اسفند 1384

نامه به باستانشناسان بين المللی گردآمده در ايران، کميته بين المللی نجات آثار باستانی دشت پاسارگاد

www.savepasargad.com

دانشمندان ارجمند حاضر در کنفرانس تنگه بلاغی در پنجم اسفند ماه،
از جانب کميته بين المللی حفظ آثار باستانی دشت پاسارگاد به شما درود می فرستم. امروز شما در اين کنفرانس گرد هم آمده ايد تا به ملت چشم انتظار ايران گزارش دهيد که در طی يک سال گذشته در تنگه بلاغی که قرار است سد سيوند آن را کلا به زير آب برد چه يافته ايد و فکر می کنيد که ارزش اين يافته ها چيست.
بنظر ما شما، بعنوان متخصصان سرشناس دانش تاريخ، نمی توانيد از بين رفتن منطقه ای باستانی و از لحاظ ارزش تاريخی مهم را به هر دليلی تاييد کنيد. سد و جاده و کارخانه را هميشه می شود ساخت اما شهر و دهکده و قبرستان و کارگاه هزاران ساله يکبار ساخته شده و بدست تاريخ سپرده شده اند و تخرِيب آنها تخرِيب بخشی از حافظه بشريت است. پولی نيز که در راه ساختن سد سيوند خرج شده نمی تواند توجيه گر ويرانی بخشی از پايتخت کورش بزرگ، پدر حقوق بشر باشد. نيز توجه داشته باشيد که اين کميته راه حلی را برای بازگرداندن پول پرداخت شده برای سد پيشنهاد داده است: تبديل سد نيمه تمام به صورت محلی برای تماشای توريست ها، به عنوان نمادی از احترام ملتی به گنجينه های تاريخی بشری.
گرد آمدن و سخن گفتن امروز شما در اين کنفرانس کاری عادی نيست. شما می توانيد يا زير فرمان انهدام بخش مهمی از تاريخ کشور ايران را امضاء کنيد و يا، با توسل به وجدان حرفه ای خود، از اين کار دهشتناک جلوگيری نمائيد. امروز روزی است که بهر حال در کارنامه شما ثبت شده و همراه با نامتان به دست تاريخ سپرده خواهد شد.
کميته ما فهرستی از آنچه هايی را که شما يافته ايد تهيه کرده است. اين فهرست بروشنی نشان می دهد که کدام از اين يافته ها قابل انتقال به موزه ها نيستند و در صورت آبگيری سد سيوند در درياچه آن سد غرق خواهند شد. همه هزاران نفری که نامه سرگشاده کميته را امضاء کرده اند و صدها نفری که هر روزه از سايت اينترنتی کميته بازديد می کنند با اين فهرست آشنا هستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در عين حال علاقمنديم تا نکته ی ديگری را نيز برايتان بازگو کنيم: اخيراً عده ای از مهندسين مستقل کشور ما، بوسيله آقای مهندس زعيم، اعلام داشته اند که، پس از مطالعه آخرين نقشه های هوائی و توپوگرافيک به اين نتيجه رسيده اند که تمام محاسبات فنی اين سد بر اساس داده های غلط انجام شده و اگر بخواهند سد را بطور کامل آبگيری کنند، با توجه به ارتفاع آرامگاه کورش بزرگ در مقايسه با ارتفاع ديوار سد، اين آرامگاه نيز در آب غرق خواهد شد. آيا شما حاضريد تن به محاسباتی ظاهراً غلط داده و به انجام اين آبگيری رأی دهيد؟
ما، و همه ايران دوستان، بی صبرانه منتظر اعلام نتايج کنفرانس شما هستند و آرزو می کنند که تک تک شما از اين آزمون تاريخی سربلند بيرون آئيد.

با احترام
شکوه ميرزادگی
از طرف کميته بين المللی نجات آثار باستانی دشت پاسارگاد
21 ماه فوريه 2006
(متن انگليسی اين نامه برای باستانشناسان فرستاده شده است).

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/28941

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نامه به باستانشناسان بين المللی گردآمده در ايران، کميته بين المللی نجات آثار باستانی دشت پاسارگاد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016