يكشنبه 10 مهر 1384

نمايش ايراني "دون كيشوت" در اسپانيا به روي صحنه رفت، ايرنا

مادريد، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۷/۱۰‬
خارجي. داخلي. فرهنگي. نمايش. اسپانيا.

نمايشنامه ايراني "دون كيشوت" شنبه شب در مركز هنرهاي نمايشي مادريد پايتخت اسپانيا در قالب فستيوال آسيا- ‪ ۲۰۰۵‬به روي صحنه رفت.

اجراي اين نمايشنامه كه برداشتي آزاد از رمان "دون كيشوت" شاهكار "ميگل د سروانتس" نويسنده اسپانيايي قرن شانزدهم ميلادي است، مورد استقبال گسترده اسپانيايي‌ها و ايرانياني قرار گرفت كه به مدت يكساعت و ‪ ۲۰‬دقيقه در مادريد به تماشاي آن نشسته بودند.

اين نمايشنامه براي نخستين بار است كه در اسپانيا به زبان فارسي اجرا مي‌شود و در آن ‪ ۱۲‬هنرمند ايراني از جمله سه بانو در قالب طنزي هجوآلود - همانند نثر اصلي دون كيشوت- با زيبايي تمام، به اجراي نمايشي متنوع مي‌پردازند كه بااتفاقات عصر سروانتس و رويدادهاي روزگار كنوني ما در هم آميخته است.

"علي اصغر دشتي" كارگردان "دون كيشوت" در اين‌باره به خبرنگار ايرنا در مادريد گفت: اين نمايش برداشتي آزاد از دون كيشوت با بهره‌گيري از تكنيك‌هاي نمايش ايراني است كه در آن، از قالب "شبيه خواني" استفاده بسيار شده است.

وي افزود: سروانتس در اثر "دون‌كيشوت"، حواشي جامعه و رفتارهاي اجتماعي دوران خود را در ‪ ۴۰۰‬سال پيش با نگاهي هجوآلود، به نقد مي‌كشد و در اين راستا، حتي از خود نيز در نمي‌گذرد.

دشتي تصريح كرد: ما نيز با الگو گرفتن از همين ويژگي سروانتس، نمايشي را اجرا مي‌كنيم كه نه تنها برگرفته از اثر "دون كيشوت" است و داستانهايي از رمان معروف او را در خود جاي داده است، بلكه به دنياي امروز ما نيز بي‌توجه نيست.

كارگردان "دون كيشوت" ايراني، انجام شوخيهاي مدرن و يا جشن تولد گرفتن براي دون كيشوت را از جمله چنين ويژگيهايي در نمايش يادشده بيان كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نمايشنامه "دون كيشوت" ايراني كه برخي مطبوعات اسپانيا از آن به عنوان "ستاره فستيوال آسيا" نام برده‌اند، قرار بود جمعه شب به روي صحنه برود، اما به علت پاره‌اي ناهماهنگي‌ها و دير رسيدن هنرمندان ايراني به اسپانيا با يك روز تاخير اجرا شد.

اين مساله موجب گشت تا دهها تن از علاقمندان "دون كيشوت" نتوانند اجراي ايراني اثر او را در مادريد ببينند.

"دون كيشوت" ايراني قرار است شنبه آينده نيز در بارسلونا به روي صحنه برود.

"مسعود شيخي"، "نگار عابدي"، "آرش بزرگ زاده"، "هدايت هاشمي"، "جبرئيل لطفي"، "خسرو محمودي"، "ليلا سياره"، "سميه عسگري"، "فرشاد فزوني"، "علي اصغر دشتي"، "هادي عامل هاشمي" و "عباس حبيبي" در نمايشنامه "دون كيشوت" در اسپانيا ايفاي نقش مي‌كنند.

اين نمايشنامه توسط "علي قلي‌پور" به نگارش درآمده است.

همراه با "دون كيشوت"، گروه موسيقي سنتي "كامكارها" نيز از ايران در فستيوال آسيا در بارسلونا هنرنمايي خواهند كرد.

اين فستيوال به مدت دو هفته شاهد اجراي ‪ ۱۵۰‬برنامه هنري از ‪ ۱۵‬كشور آسيايي توسط ‪ ۳۰۰‬هنرمند است.

باني اين فستيوال، موسسه فرهنگي "خانه آسيا" وابسته به‌وزارت امورخارجه اسپانيااست.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/26492

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نمايش ايراني "دون كيشوت" در اسپانيا به روي صحنه رفت، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016