دوشنبه 28 دي 1383

منوچهر آتشي: هنوز تعريف مشخصي از شعر امروز نداريم، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و ادب - ادبيات
مراسم اعطاي جوايز چهارمين دوره جايزه شعر امروز ايران (كارنامه)، عصر امروز در فرهنگسراي نياوران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين برنامه كه با يك دقيقه سكوت به خاطر فاجعه تسونومي در شرق آسيا و درگذشتگان آن آغاز شد، بعد از خوانده شدن بيانيه هيات داوران توسط نازنين نظام شهيدي، برگزيدگان جوايز خود را از سيدعلي صالحي، جواد مجابي، محمد شمس لنگرودي، محمد حقوقي و سيمين بهبهاني دريافت كردند.
بخش ديگر برنامه كه توسط حافظ موسوي و نگار اسكندرفر اجرا مي‌شد، به بزرگداشت محمد حقوقي ـ شاعر و منتقد معاصر ـ اختصاص داشت. منوچهر آتشي در سخناني با اشاره به دوران آشنايي‌اش با حقوقي در زمان دانشجويي در دانشسراي عالي يادآور شد: حقوقي آن زمان شاعر قصايد غرا و شعرهاي منسجم كلاسيك بود و چندان اقبالي به شعر نو نداشت، ولي به تدريج كه در جامعه و در جريان شعر نو قرار گرفت، نشان داد كه آن قوي بن بودن نتيجه‌اش اين مي‌شود كه چنين شعرهايي سروده شود و اين خود يك درس است.
آتشي سپس با اشاره به كار نقد حقوقي و دشواري كار نقد درباره‌ي شعر ايران و به خصوص شعر امروز متذكر شد: هنوز تعريف مشخصي از شعر امروز نداريم و معلوم نيست كه اين شعر چيست؛ هنوز ملاك‌هايمان همان شعر كلاسيك يا نيمايي است و هيچ ملاكي براي سنجيدن شعر جديدمان نداريم و نمي‌دانيم شعري را كه به نحو ظاهرا ناهنجاري نحوشكني مي‌كند، چه بناميم.
آتشي هم‌چنين تصريح كرد: ما نينديشيده به شعر فكر مي‌كنيم. در صورتي كه شعر بايد از بستر انديشه بلند شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در ادامه محمد حقوقي با خواندن چند شعر منتشر نشده از خود گفت: درباره‌ي خودم نمي‌توانم حرف بزنم، اما درباره‌ي ديگران خود را موظف مي‌دانم تا حرف بزنم و نظراتم را بگويم. درباره‌ي آتشي بايد بگويم از نظر فطرت شاعري و تخيل فوق‌العاده، شاعري مثل او نداريم.
او سپس با يادي از هوشنگ گلشيري به عنوان سردبير مجله كارنامه گفت: او وقتي شروع كرد هيچ چيزي نبود، اما با پشتكارش به جايي رسيد كه پيشرفت زيادي كرد و نظراتش بسيار مورد استفاده قرار گرفت.
حقوقي در ادامه نيز با اشاره به جايزه اخير بيژن جلالي گفت: جلالي و دايي‌اش صادق هدايت يك روح در دو بدن بودند، اما فرق‌شان با هم اين بود كه هدايت تسليم شد، ولي جلالي مي‌خواست خودش را نگه دارد و لزومي هم نمي‌ديد خودكشي كند.
در پايان مراسم تعدادي از شاعران برگزيده‌ي حاضر در جمع شعر خواندند.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17085

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'منوچهر آتشي: هنوز تعريف مشخصي از شعر امروز نداريم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016