سه شنبه 9 دي 1382

در نشست بازبيني جشنواره تئاتر فجر عنوان شد: “يكصد و سي‌ كار، كاملا مستهجن بودند”، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس تئاتر
نشست خبري اعضاي شوراي بازبيني جشنواره‌ي تئاتر فجر با حضور بهزاد فراهاني ،‌حسين مسافراستانه، حسين پاكدل، مجيد جعفري و اردشير صالح‌پور و جمعي از خبرنگاران، عصر ديروز در تالار چهارسو تئاتر شهر برگزار شد.
به گزارش خبرنگار تئاتر ايسنا، در آغاز نشست، فراهاني گفت: براي نخستين بار در تهران عضو هيات بازبين بودم و به داوري فني - حرفه‌اي آثار پرداختيم.
وي با اشاره به جمعيت جوان كشور، گفت: طبيعي است كه شاهد 80 نمايش خوب باشيم و در عين حال غصه خورديم كه ناچار شديم تعدادي از آن‌ها را حذف و اجراي آن را به فرصتي بعد موكول كنيم.
وي با يادآوري كمبود سالن تمرين و فشردگي تمرينات گروه‌ها، گفت: كوشيديم كه قضاوتمان بر اساس عدالت و دلگرمي باشد ضمن اينكه رد شدن 40 اثر بايد زمينه‌ساز فعاليت بخش خصوصي باشد چيزي كه هم اكنون چندان وجود ندارد.
وي درام‌نويسي امروز ايران را بسيار رشد يافته و نوجو دانست و گفت: اين موضوع نشان مي‌دهد كه دست جوانان ما هم به تنور داغ درام‌نويسي جهان رسيده است.
فراهاني با تقدير از حضور گسترده و جسورانه زنان در عرصه تئاتر اظهار اميدواري كرد كه ديگر مشكلات تئاتر از قبيل كمبود بودجه و عدم به رسميت شناختن حرفه تئاترو قانونمند نبودن ان نيز به تدريج حل شود.
در ادامه حسين پاكدل با اشاره به حضورش در هيات بازخواني نمايشنامه‌ها يادآوري كرد:‌امسال كوشيديم متون كمتري را با وسواس و دقت بيشتري برگزار كنيم و اين موضوع موجب شد تا گروه‌هاي كمتري انرژي‌شان هدر رود.
وي از بحران بازيگري به عنوان يكي از مشكلات عمده گروه‌ها نام برد و در عين حال از يكي از بهار نوميان ، بازيگر نماش من گرگ نيستم، كه علي‌رغم بازي درخشانش، نمايششان براي شركت در جشنواره رد شد، تقدير كرد و جايزه‌اي را از سوي مركز هنرهاي نمايشي به وي اهدا نمود.
سپس حسين مسافرآستانه با مقايسه بازبيني اين دوره با دوره‌هاي پيش جشنواره،‌از جديت بيش از حد گروه‌ها براي حضور در مرحله بازبيني به عنوان يكي از نكات جالب توجه ياد كرد و يادآور شد:‌در دوره‌هاي پيش از اين مرحله چندان جدي گرفته نمي‌شد اما در اين دوره همه گروه‌ها خوب بودند و انتخاب از ميان آن ها دشوار بود و كمتر گروهي به صورت باري به هر جهتي كار كرده بود.
وي با اشاره به رعايت تمام جزئيات نمايش از سوي گروه‌ها گفت: گروه‌ها عموما خود را براي اجرا آماده كرده بودند اما افسوس كه امكانات تئاتر كشور به گونه‌اي نيست كه تمام اين نمايش‌ها در طول برگزاري جشنواره امكان اجرا بيابند.
وي در عين حال وعده داد: اين پيشنهاد مطرح شده كه در برنامه‌ريزي سال آينده بيشتر گروه‌هاي كه به جشنواره‌ راه نيافته‌اند زمينه اجراي عمومي بيابند و دبير جشنواره نيز از اين موضوع استقبال كرده است كه اميدواريم اين وعده عملي شود.
همچنين حسين پاكدل با اشاره به مشروط شدن 27 نمايش، اشكالات فني، تكنيكي و حرفه‌اي را علت اين موضوع خواند و يادآوري كرد: پس از گوشزد كردن اين اشكالات به اعضاي گروه‌ها ، يك هفته پيش از جشنواره ارزيابي دوباره‌آي از اين آثار صورت خواهد گرفت البته اگر مشكلات فني برطرف نشود قطعا آن نمايش‌ها انتخاب نمي‌شوند زيرا تئاتر،‌هنري والاست و بايد بي‌عيب و پيرايه روي صحنه اجرا شود.
وي با اشاره به اينكه برخي از كارهاي رد شده ويژگي‌هاي بسياري داشتند، يادآوري كرد:‌اما برخي از كارها ابتدايي‌ترين اصول تئاتر را رعايت نكرده بودند و با استادي تمام يك متن درخشان را خراب كرده بودند و اين موضوع جاي تاسف دارد زيرا همگان مي‌دانند كه يك نمايشنامه خوب به راحتي خلق نمي‌شود. به گزارش ايسنا،پاكدل با تشريح چگونگي گزينش آثار گفت: براي هر اثر پارامترهايي مانند متن، كارگرداني، بازيگري و ... در نظر گرفته مي‌شد و با توجه به اصول هر يك از اين موارد امتيازي به آن كار داده مي‌شد و در نهايت مجموع امتيازات موجب رد شدن يا پذيرفته شدن هر نمايش مي‌شد.
وي تاكيد كرد: به هر حال يك نمايش، پارامترهاي مشخصي دارد كه هر چند نمي‌توان آن‌ها را با خط‌كش اندازه‌گيري كرد اما هر يك اصولي دارد كه بايد رعايت شود.
سپس مجيد جعفري درباره رد شدن كارهاي تجربي و اعمال سليقه در پذيرش كارها ، گفت: در آثار ارائه شدن كار تجربي با آن تعريفي كه براي اين گونه كارها در نظر گرفته مي‌شود، نديديم.
وي با تاكيد بر لزوم كار تجربي آماتورها و حرفه‌اي‌ها گفت: آماتورها براي كسب تجربه كار مي‌كنند در حالي كه حرفه‌ايها كه تمام مكاتب گوناگون را تجربه كرده‌اند مي‌كوشند به شيوه‌اي نو دست يابند و ارتباطي جديد پديد آورند به منظور ارائه كاري نو.
وي خاطرنشان كرد: دوستاني كه گمان مي‌كنند كار تجربي انجام داده‌اند هنوز به آن حد از تجربه نرسيده‌اند كه چنين كنند.
سپس فراهاني هم در تاييد سخن او گفت: كار تجربي را بايد از اتودهاي دوره دانشجويي تفكيك كرد و كسي اين كار را انجام مي‌دهد كه از آماتوري به حرفه‌آي رسيده باشد.
حسين پاكدل درباره‌ي عدم حضور نمايش ” حرفه‌اي‌ها” در جشنواره ‌گفت: كارگردان اين نمايش (‌بابك محمدي) به توصيه و پيشنهاد من اين نمايش را آماده كرد. ابتدا قرار بود گروه بازبين يك روز پيش از بازبيني كار ايشان بازبيني نمايش ” روباه و انگور” ( معصومه تقي‌پور) را در آخر وقت انجام دهد اما به هعلت خستگي اعضاي شوراي بازبيني، قرار شد كار خانم تقي‌پور روز بعد پيش از كار آقاي محمدي بازبيني شود. به گزارش ايسنا، وي با اشاره به زمان بلند نمايش روباه و انگور گفت:‌اين گونه تاخيرها اجتناب‌ناپذير است و به هر حال فضاي اداره تئاتر هم همين است مانند اتريش نيست كه آقاي محمدي در آنجا كار كرده اما بضاعت ما هم همين است و چاره‌اي هم نيست.
وي افزود: بعد از اعلام نتايج اقاي محمدي با من تماس گرفت كه ما ديگر نپذيرفتيم از كار ايشان بازبيني شود چون اگر چنين درخواستي داشت مي‌بايست پيش از اعلام نتايج مطرح مي‌كرد.
پاكدل خاطرنشان كرد: محمدي مي‌تواند نمايشش را در فرهنگسراي نياوران يا مجموعه تئاتر شهر اجرا كند اما به هر حال اين نمايش در جشنواره شركت نخواهد كرد.
فراهاني همچنين درباره برخي از كارها به دليل عدم رعايت مميزي به وجود برخي از مسائل غير اخلاقي در كارها اشار كرد وگفت: زماني كه تئاتر به جاي دستيابي به رسالت واقعي خود به فحاشي و بيان واژگان نامناسب برسد بايد جلوي آن را گرفت چرا كه سال‌ها هنرمندان خون دل خورده‌اند تا امروز توانسته‌ايم نمايش اجرا كنيم.
پاكدل هم اشاره كرد: در مرحله بازخواني روي اين موضوع تاكيد بسياري داشتيم چرا كه حدود 130 كار كاملا مستهجن بودند ضمن اينكه از ابتدايي‌ترين اصول درام همه بي‌بهره بودند.
در اين جلسه، مجيد جعفري با اشاره به بحران بازيگري در سال‌هاي نخست انقلاب گفت: اين تصور براي ما پديد آمده بود كه تئاتر ما اندك اندك به سمت اضمحلال مي‌رود اما حضور جوانان كوشا و مستعد اين نگراني را از ميان برد.
وي در عين حال يادآوري كرد: اين جوانان علي‌رغم شور و استعداد فراوان ، كم تجربه هستند چرا كه ارتباط نسل گذشته با اين نسل قطع شده است.
وي سيستم آموزشي تئاتر در دانشگاه ها را بسيار ناكارآمد خواند و متذكر شد: فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌هاي ما اطلاعات و دانش آكادميك دارند اما هنرمند نيستند .
لازم است كه با تاسيس مدارس هنري بر اساس آزمون و خطا، نسل جديد بازيگران را تربيت كنيم و جاي چنين مدرسي هنوز در كشور ما خالي است.
گفتني است در پايان مراسم با تقدير از بازي درخشان ” بهار نوميان” بازيگر نمايش ”‌من گرگ نيستم”‌هديه‌آي شامل سه سكه بهار آزادي و لوح از سوي مركز هنرهاي نمايشي به وي اهدا شد و گروه بازبين اظهار اميدواري كرد كه هيات داوران جشنواره نيز اين موضوع را روز اختتاميه اعلام كنند.
لازم به ذكر است اصغر همت، ديگر عضو شوراي بازبين به علت سفر به شيراز براي داوري اين جشنواره ديگر در اين جلسه حضور نداشت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/2749

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'در نشست بازبيني جشنواره تئاتر فجر عنوان شد: “يكصد و سي‌ كار، كاملا مستهجن بودند”، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016