چهارشنبه 30 شهریور 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برگزيده استفتاءات از فاضل لنکراني پيرامون مسائلي نظير رايت کردن سي دي، تقلب در امتحان و دست زدن و طلا براي مردان

سؤال 1

نظر معظم له در مورد گلدكوئيست و نظاير آن در مورد شركت گلدكوئيست و نظاير آن كه اخيرا سئوالات مكرري از اين دفتر شده و كثرت سئوالات دليل بر فعاليت گسترده ي اين شركتها از نظر كمي و كيفي است ، اعلام مينمائيم كه ارتباط با اين شركتها هم به عنوان اولي حرام است و هم به عنوان ثانوي .
اما عنوان اولي : براي اين كه از مصاديق اكل مال به باطل است كه مورد نهي صريح در قرآن واقع شده ، و تحصيل پول از اين طريق تمام مفاسد اقتصادي و فرهنگي و اجتماعي قمار را دارد.
اما عنوان ثانوي : براي اين كه راهي اختراع كرده اند تا ضمن سود سرشار و هنگفت ، كشورهاي ديگر مخصوصا مسلمانان را از نظر اقتصادي مورد تضعيف قرار دهند و ارزهاي آنان را از كشورشان بيرون ببرند و افراد فعال را از فعاليتهائي كه موجب ارتقا و رشد كشورشان است بازدارند و اين عنوان ثانوي از نظر اهميت بالاتر از عنوان اولي است .
لذا توالي فاسد اين گونه معاملات كه بر هيچ فرد منصفي پوشيده نيست موكد حرمت آن مي باشد و پولي كه از اين راه به دست مي آيد درصورتي كه صاحبان آن معلوم نباشد بايد تماما به فقرا صدقه داده شود. اميد است كه ملت شريف و مسلمان مخصوصا جوانان عزيز ، هشياري و آگاهي بيشتري يافته و از دامهاي گسترده ي شيطاني اجتناب نمايند. سؤال 1اينجانب در يكي از دانشگاهها مشغول تحصیل هستم . هر هفته پنج روز در دانشگاه هستم و در دو روز باقی مانده به محل زندگیم برمی گردم . دانشگاه در 140 كيلومتري محل زندگيم ميباشد. حكم نماز و روزه من در محل دانشگاه چه می باشد؟
طبق نظر جديد حضرت آية الله العظمى فاضل لنكرانى مد ظله العالى، نمازتان را كامل بخوانيد و روزه هم بگيريد.

سؤال 2

در مورد رايت سی دی (چه سی دی های خارجی و یا داخلی) چه حكمي مي دهيد ؟
آيا رايت كردن سي دي هاي قفل دار البته به تعداد كم مثلا يكي يا دو تا اشكالي دارد؟
اخيرا سي دي هايي در بازار موجود مي باشد كه قفل آن شكسته شده و بصورت رايت در دسترس مردم قرار گرفته است.ميخواستم حكم استفاده از اين سي دي ها را با توجه به قيمت بالاي سيدي اصلي (وشايد غير عادلانه آنها ) بدانم .
شكستن قفل سی دی و یا رایت سی دی (نسخه های اصلی) در صورتی كه تولید كننده آن راضی نباشد جایز نیست . حتی رایت كردن از روی سی دی های قفل شكسته یا رایت شده باز هم جایز نیست . اما استفاده از سی دی های قفل شكسته یا رایت شده كه دیگران قفل آن را شكسته اند یا رایت كرده اند و یا در بازار فروخته می شود اشكالی ندارد و فرقی بین سی دی های خارجی و داخلی وجود ندارد.

سؤال 3

حكم بازي با بيليارد ، ورق (پاسور) تخته نرد ، شطرنج و امثال اینها چیست؟
هر وسیله ای كه در عرف جامعه به عنوان آلت قمار محسوب شود بازی با آن حرام است ؛ حتی اگر بدون برد و باخت یا فقط برای سرگرمی باشد. و اگر در گذشته یك وسیله آلت قمار بوده و اكنون معلوم نیست كه كه آلت قمار محسوب می شود یا نه تا وقتی كه یقین پیدا نكردید كه دیگر عرفا آلت قمار نیست، بازی با آن مطلقا جایز نیست . و بازی با پاسوری كه در كامپیوتر است بدون شرط بندی اشكال ندارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




سؤال 4

در مورد استخاره واينکه در چه مواقعي بايد از ان استفاده کرد و اگر به ان عمل نکنيم آيا گناه کرديم?
استخاره مخصوص مواقع حيرت است كه انسان با فكر وانديشه و مشورت با افراد خير خواه به جائي نمي رسد و امر مورد نظر او داراي ابهام است و قابل محاسبه نيست، در اين امور مي تواند استخاره كند، و اگر استخاره كرد بايد به مضمون آن عمل كند، لكن اگر نكرد گناهي مرتكب نشده است.

سؤال 5

حکم استفاده از طلا براي مردان چیست؟ و آیا باید فقط در نماز از آن استفاده نکرد؟
استفاده از طلای سفید و زرد برای مردان در هر حالتی حرام است اما استفاده از پلاتین اشکالی ندارد.

سؤال 6

نظر جنابعالی در مورد دست زدن در مراسم مولودی ائمه علیهم السلام چیست؟
دست زدن اشکالی ندارد . منتها دست زدن در مساجد و حسینیه ها جایز نیست. و بهتر است در این گونه مجالس از اشعار پرمعنى و ذكر فضائل و مناقب آن بزرگواران استفاده شود..

سؤال 7

اگر کسي در امتحان تقلب کند آيا بعدا اگر مدرک گرفت و استخدام شد حکم حقوق دریافتی او چیست؟
تقلب در امتحان جایز نیست. و اگر کسی تقلب کرد و به واسطه آن تقلب قبول شد و مدرک گرفت و به واسطه آن مدرک استخدام شد حقوقی که دریافت می کند جایز نیست . اما اگر تقلب به اندازه ای ناچیز بوده که اگر تقلب نمی کرد باز هم قبول می شد، در این صورت حقوق دریافتی اشکالی ندارد.





















Copyright: gooya.com 2016