سه شنبه 15 شهریور 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پاسخ آيات عظام به استفتاء ايسنا درباره‌ي جراحي‌هاي زيبايي

باتوجه به افزايش روز افزون جراحي‌هاي زيبايي كه درمواردي حتي احتمال ضرر و زيان نيز براي افراد وجود دارد سرويس فقه‌وحقوق خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نظر مراجع تقليد را درباره‌ي اين گونه عمل‌هاي جراحي جويا شد كه متن سوال ايسنا و پاسخ آيات عظام در پي مي‌آيد.

ايسنا: نظر به آن‌كه تعداد جراحي‌هاي زيبايي روز به روز در حال افزايش است و افراد بعضا با پذيرش خطرات جاني چنين جراحي‌هايي به آن اقدام مي‌كنند، حكم شرعي حضرت‌عالي درخصوص انجام جراحي‌هاي زيبايي غيرضروري كه بعضا با خطراتي نيز همراه است، چيست؟ ضرورت جراحي زيبايي چگونه تعيين مي‌شود؟

***پاسخ آيت‌الله العظمي سيستاني:

«اگر احتمال مرگ يا نقص عضو باشد و احتمال به قدري قوي باشد كه براي عقلا موجب خوف باشد. جراحي مذكور به هيچ وجه جايز نيست و اما اگر چنين ضرري نداشته باشد جايز است حتي اگر ضروري نباشد مگر اين‌كه مستلزم گناهي مانند نگاه نامشروع يا لمس نامحرم باشد كه در اين صورت فقط در صورت ضرورت جايز است و ضرورت را خود مكلف بايد تشخيص دهد. مثلا اگر چهره‌ي انسان مشوه باشد معالجه ضروري است و در مورد زنان طبيعي است كه زيبايي در بسياري از موارد ضروري است.»

*** پاسخ آيت‌الله العظمي موسوي اردبيلي:

«ضرورت جراحي زيبايي بايد با نظر پزشك متخصص و متعهد معين شود و اگر از آن جراحي ضرر و يا خطر بزرگ و معتنابهي متوجه شخص گردد جايز نيست و در صورت غيرضروري بودن در فرض مذكور به طريق اولي جايز نيست.»

*** پاسخ آيت‌الله العظمي مكارم شيرازي:

«جراحي زيبايي درصورتي كه خطر و ضرر مهمي نداشته باشد و توسط هم‌جنس صورت گيرد و مفسده ديگري بر آن مترتب نشود اشكالي ندارد. »

*** پاسخ آيت‌الله العظمي صانعي به ايسنا:

«به طوركلي جراحي براي زيبايي في حد نفسه حرمت شرعي ندارد، لكن اگر همراه با احتمال ضرر و مشكلات و حرج‌هاي متعدد و شديد و سخت باشد. همان مرض‌هاي پوستي و بدني صعب‌العلاج، به خاطر آن‌گونه ضررها حرام و غير جايز است و درحليت و حرمت ذكر شده ضرورت و عدم ضرورت تاثيري ندارد مگر آن‌كه فردي اگر اين عمل جراحي زيبايي را انجام ندهد خود ترك عمل باعث مشقت و صدمه فراوان غيرقابل تحمل در زندگي مي‌گردد كه در آن صورت بايد بين حرج و ضرر حاصله و خطرهاي جاني كسر و انكسار شود و تشخيص آن هم بعد از معلوم بودن مقدار ضرر و حرج با فتوي مي‌باشد و ناگفته نماند كه اين فرض، نادر اما صور مختلفه‌اي دارد. »

*** پاسخ آيت‌الله العظمي نوري همداني:

«در فرض سوال جايز نيست و نسبت به وجود ضرورت بايد مورد و خصوصيات آن مشخص گردد تا پاسخ داده شود. »



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




*** پاسخ آيت‌الله العظمي صافي گلپايگاني:

«اگر ضرر معتد به نداشته باشد و مستلزم حرام از قبيل نظر و لمس نامحرم نباشد في نفسه اشكالي ندارد و اگر با خطر و ضرر همراه باشد يا مستلزم محرم ديگر باشد جايز نيست. »

*** همچنين پاسخ آيت‌الله العظمي فاضل لنكراني به ايسنا به اين شرح است:

«اگر طبق تشخيص پزشك متخصص و مورد اطمينان عمل مذكور خطر جاني و ضرر قابل توجهي براي شخص داشته باشد انجام آن جايز نيست. »





















Copyright: gooya.com 2016