دوشنبه 14 شهریور 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

استفتائات جديد از خامنه اي، احکام کافي نت، تقلب درسي، چاپ عکس و ... فارس

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي به چند استفتا جديد پيرامون مسائل مختلف اجتماعي پاسخ داده اند.

به گزارش خبرگزاري فارس متن برخي از اين استفتائات به نقل از پايگاه اطلاع رساني رهبر انقلاب (leader.ir) به اين شرح است.

* استفاده نادرست از اينترنت

سؤال: اگر كسى كافى‌نت داشته باشد و بداند كه برخى مشتريان براى چت (گفتگو) با افراد نامحرم و همچنين رفتن به سايتهاى غير اخلاقى به كافى­نت مي‌آيند، در اين وضعيت تكليف ما به عنوان صاحب كافى نت چيست و كسب درآمد از اين راه (با شرايط ذكر شده) چه حكمى دارد؟
جواب: با علم به اينكه مشترى استفاده حرام از ابزارى مى‌كند كه در اختيار او قرار داده مى‌شود، جايز نيست و كسب درآمد از اين طريق نيز اشكال دارد، ولى در صورت شك در استفاده حرام كردن مشترى، اشكال ندارد.

*تقلب

سؤال: تقلّب در موارد درسى چه حكمى دارد؟
جواب: جايز نيست.

* چاپ عكس نامحرم

سؤال: ظهور و چاپ عكسهاى خانوادگى و يا عروسى كه در آنها خانم­ها با محارم خود و بدون حجاب كامل مى­باشند توسط عكاسي‌ها چه حكمى دارد؟
جواب: ظاهر كردن و چاپ آن نزد عكاسى كه آنها را نمي‌شناسد بدون قصد ريبه و لذت و خوف وقوع در فتنه و فساد اشكال ندارد.

*مصرف نذورات در امور ديگر

سؤال: آيا مي‌توان نذوراتي كه در هياتهاي سينه زني و زنجير زني جمع مي‌شود در مدرسه هايي كه در حال خراب شدن است خرج كرد يا نه؟
جواب: اگر نذر با شرايط شرعى (صيغه عربى و يا فارسى كه همان معنا را برساند) تحقق يافته باشد، بايد در همان هياتهاى سينه زنى مصرف شود والاّ با رضايت صاحبان اموال، صَرف آن در موارد خير ديگر اشكال ندارد.

*هزينه سفر حج تمتع و ميزان تعلق خمس

سؤال: اگر فردى مستطيع گرديده و براى حج تمتع ثبت نام نموده ولى تا 2 سال ديگر نوبتش نمي رسد، آيا در طى اين مدت به پولش كه در بانك به حساب سازمان حج و زيارت واريز شده خمس تعلق مى گيرد؟
جواب: اگر با پولى كه به حساب سازمان حج و زيارت واريز نموده امتياز حج خريده است، خمس ندارد وگرنه خمس دارد.

سؤال: اگر فردى مستطيع شده و سال خمسيش نيز قبل از ثبت نام حج تمتع فرا مى رسد، اگر بخواهد خمس بپردازد ديگر وجه كافى براى ثبت نام نخواهد داشت. آيا خمس به آن تعلق مى گيرد؟ وآيا اين فرد از استطاعت ساقط مى شود؟
جواب: در فرض سؤال اگر از درآمد كسب همان سال است، خمس دارد.

*بدهكاري و ربا

سؤال: مبلغ پولي را به ربا خواري بدهكارم آيا بايد آن را پرداخت نمايم؟
جواب: مبلغ باقيمانده بدهى اگر بابت ربا باشد ضامن نيستيد.

* رزق حلال

سؤال: در مغازه‌اي مشغول بكار هستم كه سرمايه اوليه از كسي قرض گرفته شده و اصل سرمايه و سود آن به شخص برگردانده شده است. من هم اكنون يكي از شركاي مغازه‌ام. آيا رزقي كه به دست مي‌آورم حلال مي‌باشد يا حرام؟
جواب: اگر در برابر كارهاى حلال باشد، اشكال ندارد.


* سودي به اقساط تعلق مي‌گيرد

سؤال: جنسى كه بصورت قسطى فروخته مى شود و روى هر قسط آن سود كشيده مى شود چه حكمى دارد؟ آيا اين سود بايد به مقدار مشخص باشد؟
جواب: اگر به هنگام فروش جنس، قيمت آن را به طور نسيه و يا قسطى تعيين كنند، معامله صحيح است، هر چند قيمت قسطى بيشتر از قيمت نقدى باشد. ولى اگر معامله بر قيمت نقد انجام گيرد و در تقسيط پرداخت ثمن چيزى بر آن بيفزايد، چنين قراردادى حرام و باطل است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




* غيبت

سؤال: لطفاً غيبت را با توجه به مسائل ذيل بيان فرماييد.
1- اگر بين دو نفر مسأله معلومى درباره نفر سوم در حال گفتگو باشد.
2- اگر گفتگو در مورد محسنات يك نفر باشد.
3- اگر والدين براى تربيت صحيح فرزندان خود رفتار يكى از آشنايان را نقد مى­كنند.
جواب: بطور كلى اگر پُشت سر مؤمن، مطلبى گفته شود كه حقيقت دارد لكن اگر او مطلع شود ناراحت مى­شود و اين مطلب به قصد تنقيص گفته مى‌شود يا نزد عرف تنقيص به حساب مى‌آيد، غيبت است و جايز نيست و صِرف معلوم‌بودن براى هر دو طرف يا تربيت فرزند و مانند آن مجوّز غيبت نيست ولى گفتگو درباره خوبى‌هاى يك فرد حكم غيبت را ندارد، همچنين در مورد مشاوره نيز اطلاع‌دادن مانعى ندارد.

* نماز در محدوده حريم اماكن تخيير

سؤال: محدوده حريم اماكن تخيير (مكه، مدينه، كربلا، كوفه) كه مسافر مى‌تواند در آنها نماز را كامل بخواند چقدر است، مشخص بفرماييد.
جواب: در تمام دو شهر مكّه معظمه و مدينه منوّره فعلى و همچنين در مسجد كوفه حكم تخيير بين قصر و اتمام براى مسافر جارى است، ولى در كربلا احوط اقتصار برخصوص محوطه حائر است.





















Copyright: gooya.com 2016