جمعه 27 آبان 1384

سخنان وزير ICT ايران در اجلاس تونس، ايسنا

افزايش شكاف ديجيتالي مي‌تواند به دنياي يك قطبي منجر شود
رويكردي عدالت محور جهت دسترسي به فناوري اطلاعات اتخاذ شود



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: جامعه اطلاعاتي - ارتباطات


وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در اولين جلسه‌ي سومين روز از اجلاس تونس، سخنراني خود را ايراد كرد.


به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) دكتر «محمد سليماني» در ابتداي سخنان خود با سپاس و ستايش خداوند متعال و درود بر پيامبران الهي كه پيام‌آوران صلح و دوستي عدالت و خيرخواهي براي بشريت بوده و هستند، اظهار داشت: توسعه‌ي ‌ارتباطات و فناوري اطلاعات از اولويت‌هاي خاصي در جمهوري اسلامي ايران برخوردار است. با اجراي سه برنامه‌ي پياپي پنج ساله‌ي توسعه، توانسته‌ايم گام مهمي در ايجاد زيرساخت‌هاي مناسب مخابراتي برداريم و تا پايان برنامه‌ي چهارم توسعه، ضريب نفوذ تلفن ثابت و همراه را به 100 و اينترنت را حداقل به 35 برسانيم.

وي تصريح كرد: رويكرد منعطف و واقع‌گرايانه در فرآيند آماده‌سازي اين اجلاس در حقيقت پديده‌اي منحصر به فرد است كه توانسته امكان مشاركت تمامي ذي‌نفعان را فراهم آورد.

به گزارش ايسنا وي ادامه داد: افزايش شكاف ديجيتالي در شرايطي كه كاهش اين فاصله بايد با ايجاد مكانيزم‌هايي مناسب حاصل گردد، آينده‌ي مبهمي‌ را براي ايجاد يك جامعه‌ي اطلاعاتي رقم زده است، كه مي‌تواند به دنياي يك قطبي، نا متوازن با تمامي‌عواقب سوء آن منجر شود.

وي افزود: هم اكنون فرصت تاريخي براي تمامي‌ دوست داران صلح و ناظران حقوق بشر جهت كمك به جوامع نااميد و محروم پديدار شده است تا از طريق رويكردي مبتني بر همكاري متقابل، اين جوامع را براي بهره‌برداري از ظرفيت‌هاي مادي ناشي از اقتصاد جديد، با استفاده از ارتباطات و فناوري اطلاعات ياري نمايد.

وي يادآور شد: به منظور كاهش آلام بشري، جامعه‌ي بين‌الملل مي‌بايست؛ گفته‌ها و تعهدات را به عمل تبديل كنند و اين مهم تنها از طريق اتخاذ رويكردي جامع، عدالت محور و غيرتبعيض‌آميز جهت دسترسي به اطلاعات و فناوري اطلاعات ميسر گردد.

سليماني با بيان اين كه تعمير موانع ديجيتالي جديد تنها مي‌تواند مردم جهان را از فوايد بسيار ارتباطات و فناوري اطلاعات محروم سازد، اظهار داشت: نسل‌هاي آينده تلاش‌هاي ما در اين اجلاس را براي دستيابي به نتايج ملموس در حوزه‌ي كاهش و رفع شكاف ديجيتالي مورد قضاوت قرار خواهند داد.

وي ادامه داد: اكنون كه اراده‌ي جهاني بر شفاف‌سازي دموكراتيك و چند جانبه بودن حاكميت اينترنت تعلق گرفته است، ما بايد مكانيزم‌هايي جهت دسترسي برابر و ارزان و ارتباط با فرصت‌هايي برابر، براي مشاركت در كليه‌ي شبكه‌هاي دانش و اطلاعات را فراهم آوريم.

وي افزود: تلاش‌هاي مستمر و سرمايه‌گذاري‌هاي جامعه‌ي جهاني در توسعه‌ي گسترش اينترنت نبايد‌، مورد اهمال قرار گيرد، زيرا اينترنت امروز به تسهيلات جهاني تبديل شده است و تعلق به همه‌ي جوامع بشري دارد. ديگر اين حق مسلم همه‌ي كشورهاي است كه در حاكميت آن مشاركت داده باشد.

وي تصريح كرد: چگونه مي‌توان اطمينان داشت كه در شرايط سخت رقابت‌هاي اقتصادي، سياسي، علمي ‌و حتي فرهنگي، حقوق ديگر كشورها دستخوش اعمال سليقه، كه تنها يك محدوده‌ي جغرافيايي خاص حاكميت مطلق اينترنت را در دست داشته باشند، نگه دارد.

سليماني با تاكيد بر اين كه اين مهم بايد به عنوان يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي جامعه‌ي بين‌المللي مورد توجه قرار گيرد، ادامه داد: مابر اين باوريم كه تعاملات گسترده و تبادلات فرهنگي در ميان ملل جهان يقينا به افزايش آگاهي‌ها و درك بهتر سراسري واقعي حقوق بشر و آزادي بيان خواهد انجاميد.

وزير ارتباطات خاطرنشان كرد:كشورهاي مدعي حقوق بشر و آزادي بيان بي پروا و به صورت غيرقانوني از پخش صدا و تصوير ملل مظلوم جلوگيري مي‌نمايند، در حالي كه دست طرفداران خود را براي انتشار هرگونه دروغ پراكني باز مي‌گذارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي ادامه داد: ضروري مي‌دانم در پايان بر نكات زير تاكيد نمايم:

1- اصول مورد توافق در اجلاس سران جامعه‌ي اطلاعاتي بايد از طريق ايجاد مكانيزم‌هايي اجرا و پيگيري محقق گردد و اميدوارم سازمان ملل در راستاي انجام اين گام از هيچ‌گونه كوششي فرو گذار ننمايد.

2- تغيير در ساختار حاكميت اينترنت در جهت ايجاد نظام مشاركتي مشروط و پاسخگو تحت نظارت بين المللي ضروري مي‌نمايد.

3- مشاركت فعال كليه‌ي دولت‌ها و طرف‌هاي ذي نفع در جامعه‌ي اطلاعاتي براي تدوين طرح‌هايي كه در كاهش شكاف ديجيتالي و يا به خدمت گرفتن ارتباطات و فناوري اطلاعات در جهت توسعه، تعامل فرهنگي و در نتيجه اعتلا و حمايت از صلح و امنيت بين‌المللي مي‌بايد تسهيل گردد.

4- اصول عدالت و دسترسي غير تبعيض‌آميز به تمامي‌ دستاوردهاي مثبت جامعه‌ي اطلاعاتي بايد هميشه مد نظر جامعه‌ي جهاني قرار گيرد چرا كه عمارت بلند دانش ميراث بشريت است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنان وزير ICT ايران در اجلاس تونس، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016