چهارشنبه 18 آبان 1384

جزئیات تخلفات و فساد مالی در وزارت نفت، شريف نيوز

یك عضو كمیته تحقیق و تفحص اعلام كرد: اكثر مناقصه‌های ‌انجام شده در وزارت نفت به گونه ای است كه محدود بوده و احتمال خطا و فساد در آنها بسیار است.
این عضو كمیته تحقیق و تفحص مجلس از وزارت نفت به فارس، گفت: در بررسی كمیته تحقیق و تفحص مجلس از شركتهای پالایش و پخش فرآورده‌های ‌نفتی، نفت و گازپارس، پتروپارس و منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس مشخص شد كه احتمال خطا در مناقصه‌ها ‌بسیار زیاد بوده و دست كارفرما در این مناقصه‌ها ‌برای احتمال تخلف باز می‏باشد.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم مناقصه‌ها ‌به صورت عمومی برگزار شود، نیازمند یك پروسه طولانی شش ماهه است و شاید پروژه‌ها ‌مختل شوند.
این مقام آگاه با بیان اینكه باید راه سومی در این زمینه به كار ببریم، گفت: باید شركتها در درجه بندی مختلف، بعنوان مثال از شماره یك تا هشت تقسیم شوند و كمیته ویژه ای مسئول بررسی و انتخاب آنها باشد و متناسب با حجم كار پروژه به شركتها داده شود.
وی تصریح كرد: روند فعلی انجام مناقصه‌ها ‌در شركتهای تابعه وزارت نفت به دلیل سیستم نامطلوب و نادرست، فسادزاست و باید اصلاح شود.
این مقام آگاه تأكید كرد: در یك بررسی كمیته تحقیق مشخص شد كه 98/99 درصد مناقصه‌های ‌انجام شده در یكی از شركتهای تابعه شركت پالایش و پخش فرآورده‌های ‌نفتی محدود و دارای فساد بوده است.
وی تصریح كرد: دیگر مناقصه‌ها ‌كه در سایر شركتهای وزارت نفت انجام شده یا محدود و فسادزا بوده و یا با ترك تشریفات برگزار شده است.
وی در زمینه پرونده «اورینتال اویل كیش» باتوجه به انجام تخلف در قرارداد حفاری فازهای 9 و 10 و دادن رشوه به كارمندان شركت نفت و گاز پارس گفت: نباید شركتی را به دلیل انجام یك تخلف از كار واداشت، بلكه باید هیئت مدیره آن تغییر كند و جریمه شود.
این مقام آگاه توضیح داد: هم اكنون این شركت در منطقه پایدار در جنوب كشور مشغول حفاری است.
وی در ادامه با بیان اینكه چنانچه انجام پروژه‌ها ‌در پارس جنوبی عقب افتد، روزی 5/3 میلیون دلار ضرر خواهیم كرد، افزود: باید به توانمندی شركتهای داخلی ایمان داشته باشیم و به آنها پروژه بدهیم، كار در این منطقه نباید معطل بماند.
وی در مورد پرداخت حقوق‌های ‌چند میلیونی در وزارت نفت اظهار داشت: در حال حاضر اجحاف بزرگی در وزارت نفت حاكم است. كارمندی ماهانه 200 هزار تومان حقوق دریافت می‏كند در همین حال مدیر این كارمند 4 میلیون تومان حقوق می‏گیرد كه این خود ظلم مطلق است.
این عضو كمیته تحقیق و تفحص مجلس از وزارت نفت گفت: در بررسی از شركت خطوط لوله و مخابرات مسایل بسیار ناراحت كننده ای مشاهده كردیم و افرادی مسئولیت داشتند كه قابل قبول نبودند.
وی اضافه كرد: در مدیریت قبلی شركت لوله و مخابرات حدود 30 نفر با جریان سازی ایجاد فساد كرده بودند كه طی ماههای گذشته با كار اطلاعاتی دستگیر شده اند.
وی گفت: متأسفانه مدیریت قبلی این شركت بسیار ضعیف و ناتوان بوده است.
این مقام آگاه اظهار داشت: در بررسی كمیته تحقیق و تفحص از وزارت نفت مشخص شد كه در اجرای قوانین نفتی اشكالات فراوانی وجود دارد و مسایلی چون عمل نكردن شركتهای خارجی به تعهدات خود از جمله «شل» در پروژه سروش و نوروز و پارس جنوبی به چشم می‏خورد.
وی گفت: چرا باید پروژه ای را به یك شركت خارجی با قیمت مثلا یك میلیارد دلار بدهیم و در آخر نیز خودمان آن را اجرا كنیم و این شركت خارجی تنها حق مدیریت بگیرد.
وی تأكید كرد: متأسفانه مدیریت اجرای پروژه‌های ‌نفتی ضعیف است و باید مدیریت خاص این پروژه‌ها ‌را پرورش دهیم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

این مقام آگاه گفت: در بررسی كمیته تحقیق و تفحص مشخص شد كه در متن قراردادهای نفتی اشكالی نیست، بلكه در اجرای این قرارداد مشكل وجود داشته است. ضمن اینكه بررسی قراردادهای نفتی بدون تیم تخصصی بی فایده است.
وی با بیان اینكه در حال حاضر بسیاری از پروژه‌ها ‌در پارس جنوبی دچار مشكل شده است، افزود: یكی از این مشكلات نگرفتن زمین از سوی زمین داران و معترضان است به عنوان مثال پروژه «چاه مبارك» به خاطر نداشتن زمین بلاتكلیف مانده است.
وی ادامه داد: شركت منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس باید در این راستا به خوبی عمل می‏كرد. این شركت در برخی مواقع به خوبی نتوانسته به تعهدات خود عمل كند.
این مقام آگاه افزود: در این منطقه رانت اطلاعاتی بسیاری وجود دارد و برخی با استفاده از این رانت اطلاعاتی یك شبه سودهای چندین میلیارد تومانی كسب كرده اند. برخی زمین را با استفاده رانت اطلاعاتی به قیمت ارزان خریداری و به چندین برابر فروخته اند.
وی در مورد آمار ارائه شده از سوی مركز پژوهش‌های ‌مجلس و شركت پالایش و پخش در خصوص مصرف و واردات بنزین تأكید كرد: آمار مركز پژوهش‌ها ‌با توجه به بررسی‌های ‌ما از شركت پالایش دقیق تر و كارشناسی تر است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'جزئیات تخلفات و فساد مالی در وزارت نفت، شريف نيوز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016