یکشنبه 24 مهر 1384

مديرمسوول نشريه‌ "فيلم و سينما" در دادگاه: بر اين عقيده‌ام كه بهتر است قانون مطبوعات مورد بازنگري قرار گيرد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي


در اولين جلسه دادگاه مطبوعاتي با حضور اعضاي جديد هيات منصفه جلسه‌ي رسيدگي به اتهامات مدير مسوول نشريه‌ي «فيلم و سينما» برگزار شد.


به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بر اساس كيفرخواست صادره از سوي دادستان عمومي و انقلاب تهران، اميرسعيد نقي‌زاده مدير مسوول نشريه‌ي «فيلم و سينما» متهم به استفاده‌ي ابزاري از افراد در تصاوير است.


در متن كيفرخواست آمده است: اين نشريه در شماره‌ي مورخ ‌١/٤/٨٢ در صفحه روي جلد مبادرت به انتشار تصوير يك زن با ظاهري نامناسب به قصد جذابيت بيشتر مجله كرده است؛ طبق قانون مطبوعات ترويج فرهنگ اصيل اسلامي يكي از رسالت‌هاي مطبوعات است كه انتشار تصوير فوق‌الذكر كاملا در تضاد با اين رسالت است لذا با توجه به اينكه استفاده ابزاري از افراد در تصاوير ممنوع و جرم محسوب مي‌شود از اعضاي هيات منصفه تقاضاي اعلام بزهكاري متهم و از رييس دادگاه تقاضاي تعيين كيفر مي‌كند.


پس از قرائت متن كيفرخواست، نقي‌زاده با حضور در جايگاه متهم و در دفاع از خود، اظهار داشت: اگر اين‌گونه مسائل و تصاوير، جرم است پس من در ‌١٥٠ شماره‌اي كه تاكنون از اين نشريه منتشر شده مرتكب جرم شده‌ام چون تمام اين شماره‌ها مثل هم بوده است اما نمي‌دانم چرا اين شماره از نشريه مورد توجه دادستان قرار گرفته است.


وي، با بيان اين‌كه مي‌دانم چه اراده‌اي پشت اين مساله است اما نمي‌خواهم اين‌جا به آن بپردازم، اظهار داشت: من توقع داشتم به خاطر اين همه فعاليت فرهنگي و مطبوعاتي از من قدرداني شود كه با وجود اين‌كه نه موسسه‌هاي بزرگ داشتم و نه پولي از بانك گرفته بودم، ‌١٥ سال چراغ يك مجموعه فرهنگي را روشن نگه داشتم.


مدير مسوول نشريه‌ي فيلم و سينما، ادامه داد: من منتظر بودم در جشنواره يا همايشي به من جايزه داده شود كه بدون اين كه زحمتي براي دولت و بيت‌المال حاصل كنم افرادي را به كارهاي فرهنگي مشغول كردم.


نقي‌زاده خاطر نشان كرد: اين قانون مطبوعات زماني نوشته شده كه تحول فعلي در كامپيوتر رخ نداده بود و استفاده ابزاري از طريق مطبوعات انجام مي‌شد اما الان كه اين تحول رخ داده ديگر كسي سراغ مجله نمي‌رود تا عكس روي جلد آن‌را بردارد و در اتاق خود نصب كند لذا بر اين عقيده‌ام كه بهتر است قانون مطبوعات مورد بازنگري قرار گيرد و قضيه اين استفاده ابزاري از تصاوير جمع شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با انتقاد از اتهام مذكور در كيفرخواست، اظهار داشت: استفاده‌ي ابزاري از تصوير زن حرف بسيار بدي است و معناي خاصي دارد و من از جهت انتساب اين اتهام بسيار متاسفم.


نقي‌زاده افزود: عكسي كه به استناد آن متهم به استفاده ابزاري از افراد در تصاوير شده‌ام عكس خانم ليلا حاتمي است تعجب مي‌كنم چطور آقاي علي مصفا كه همسر اين خانم است از من شكايت نكرده ولي دادستان شكايت كرده است.


مدير مسوول نشريه‌ي «فيلم و سينما»، در بيان آخرين دفاع از خود گفت: من به هيچ وجه با چاپ عكسي از فيلمي كه مجوز وزارت ارشاد را داشته قصد استفاده ابزاري از تصوير زن را نداشته‌ام.


بر اساس اين گزارش پس از ختم رسيدگي به اين پرونده، اعضاي هيات منصفه براي اتخاذ تصميم در مورد سه پرونده وارد شور شدند و فردا نظر نهايي هيات منصفه درباره‌ي اين پرونده‌ها اعلام خواهد شد. پس از اعلام نظر هيات منصفه، دادگاه طبق قانون به مدت يك هفته فرصت دارد تا راي خود در هر يك از پرونده‌ها را صادر كند.

Copyright: gooya.com 2016